Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Postma over containers overboord in Duitse deel van de Noordzee
Vragen van het lid Postma (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over containers overboord in Duitse deel van de Noordzee (ingezonden 10 december 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
30 december 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht dat 200 containers overboord geslagen zouden zijn in een Duitse
deel Noordzee?1
Antwoord 1
Ja, dat bericht ken ik.
Vraag 2, 3
Klopt het dat van een schip dat in Duitse wateren voer meer dan 200 containers overboord
geslagen zijn? Kunt u de Kamer spoedig meer informatie verstrekken over aard en omvang
van dit ongeval en specifiek wat de gevolgen (kunnen) zijn voor de Nederlandse Waddeneilanden?
Is reeds bekend wat de inhoud van de overboord geslagen containers is? Wilt u die
informatie verstrekken zodra dat bekend is?
Antwoord 2, 3
Nederlandse vissersschepen hebben op 8 december melding gemaakt bij de Nederlandse
Kustwacht en via twitter, dat zij containers hebben waargenomen op de zeebodem in
Duitse wateren. De vissers wijzen naar containerschip Munich Maersk als vermoedelijke
oorsprong van het containerverlies. De Duitse Kustwacht heeft na onderzoek geen containers
of drijvende lading aangetroffen. De reder van de Munich Maersk heeft aangegeven geen
containers te zijn verloren. Er zijn dus geen gevolgen voor de Nederlandse Waddeneilanden.
Vraag 4
Heeft u navraag gedaan bij uw Duitse ambtsgenoot zodat afstemming van de aanpak van
de ramp gecoördineerd kan plaatsvinden?
Antwoord 4
De Duitse Kustwacht heeft onderzoek uitgevoerd. De Nederlandse Kuswacht voerde een
patrouillevlucht uit. Er is afstemming geweest tussen de Nederlandse en de Duitse
Kustwacht.
Vraag 5
Wordt de Nederlandse aanpak vanuit de betrokken veiligheidsregio gecoördineerd? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 5
Nee, aangezien er geen containers zijn aangetroffen hoefde er geen aanpak te worden
gecoördineerd. Wel heeft de Nederlandse Kustwacht de veiligheidsregio geïnformeerd
over de melding van de vissers.
Vraag 6
Is bekend welke vaarroute het betrokken schip gevaren heeft? Waren de Nederlandse
autoriteiten op de hoogte van die route?
Antwoord 6
De Munich Maersk was op weg van Bremerhaven naar Göteborg. Het schip heeft daarbij
niet in Nederlandse wateren gevaren.
Vraag 7
Kunt u aangeven wat de gevolgen zijn voor de vaarveiligheid van met name de beroepsvissers?
Liggen de containers die opgemerkt zijn door vissers op de zeebodem in het Nederlandse
deel van de Waddenzee? Zijn de coördinaten, als ze in het Duitse deel liggen, al voldoende
bekend voor de vissers en de beroepsvaart? Gaat de samenwerking met Duitsland op dit
gebied goed? Wanneer is een compleet beeld van alle containers op de zeebodem beschikbaar?
Antwoord 7
Er zijn geen gevolgen voor de vaarveiligheid.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.