Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Paternotte en Bouali over het bericht '5 things to know about Post-Brexit aviation'
Vragen van de leden Paternotte en Bouali (beiden D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «5 things to know about Post-Brexit aviation» (ingezonden 9 december 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
namens de Minister van Buitenlandse Zaken (ontvangen 24 december 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «5 things to know about Post-Brexit aviation»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u nauwkeurig toelichten wat er verandert voor passagiersvluchten vanaf 1 januari
a.s. in het geval van een no-dealbrexit?
Antwoord 2
Bij een no-deal Brexit maakt het VK per 1 januari 2021 geen deel meer uit de van de
interne markt voor de luchtvaart van de EU. Deze interne markt biedt luchtvaartmaatschappijen
uit de lidstaten de vrijheid intra-Europese luchtvervoersdiensten te leveren op basis
van gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtvervoerdiensten. Als er
niets zou gebeuren zou bij een no-deal per 1 januari 2021 de wettelijke basis ontbreken
voor het leveren van luchtvervoerdiensten tussen het VK en de EU-lidstaten. Daarmee
zouden de luchtvervoersverbindingen tussen het VK en de EU-lidstaten stil kunnen vallen.
Vraag 3
Heeft u reeds afspraken gemaakt over terugvalopties om het vliegverkeer te kunnen
continueren in geval van een no-dealbrexit?
Antwoord 3
De Europese Commissie heeft op 10 december jl. een noodmaatregel gepresenteerd die
de basisconnectiviteit in het luchtvervoer tussen het VK en de EU-lidstaten moet waarborgen
in het geval van een no-deal Brexit. Als deze gemeenschappelijke noodmaatregel wordt
vastgesteld is deze maatregel de terugvaloptie.
Vraag 4
Herkent u het beeld dat het Verenigd Koninkrijk in de woorden van transportminister
Shapps zich het recht voorbehoudt op sensible additional flexibilities ten aanzien van de contingency measures ten aanzien van het vliegverkeer? Zo ja, hoe beoordeelt u dit?
Antwoord 4
Het is niet precies duidelijk wat Minister Shapps met zijn opmerking over «sensible
additional flexibilities» bedoelt en ik wil daar in dit stadium ook niet op vooruitlopen.
Vraag 5
Klopt het dat, in het geval van een no-dealbrexit, Britse maatschappijen op de domeinen
vracht, charter en zakenvluchten (general aviation) voor elke vliegbeweging een vergunning
aangevraagd moeten hebben?
Antwoord 5
Met betrekking tot routevergunningen geldt dat voor alle commerciële geregelde en
ongeregelde vluchten altijd een vergunning moet worden aangevraagd. Deze verplichting
geldt niet voor private en zakenvluchten, tenzij het vliegtuig zwaarder is dan 45
ton of meer dan 19 passagiers kan vervoeren. Voor de luchtvaartveiligheid geldt dat
bij een no-deal alle VK-maatschappijen die naar Nederland willen vliegen een EASA
Third Country Operator (TCO) autorisatie dienen te hebben.
Vraag 6
Zijn er afspraken gemaakt over terugvalopties voor de continuering van vrachtverkeer,
chartervluchten en general aviation?
Antwoord 6
Voor vrachtverkeer, charters en general aviation geldt hetzelfde als voor geregeld
passagiersvervoer, zie antwoord 3.
Vraag 7
Kunnen in het geval van een no-dealbrexit Britse reizigers op Schiphol op 1 januari
a.s. gebruik maken van de automatische paspoortcontrole (eGates)? Kunt u dit toelichten?
Antwoord 7
VK burgers van 16 jaar en ouder kunnen na 1 januari a.s. bij vertrek vanaf Schiphol
als third country national (TCN) van automatische grenspassage gebruik maken ongeacht
de uitkomst van de Brexit onderhandelingen. Deze optie wordt nu ook al geboden aan
geselecteerde derde landen en het VK wordt aan deze doelgroep toegevoegd. Bij aankomst
is het gebruik van de geautomatiseerde grenspassage voor VK burgers na 1 januari a.s.
echter niet meer mogelijk, hiervoor moet eerst het RTP-NL Programma (Registered Traveller
Programme) worden ingericht wat naar verwachting medio 2021 zal worden geïmplementeerd
op alle aankomst grensfilters.
Vraag 8
Heeft u bezwaar tegen het herintreden van het Verenigd Koninkrijk in de European Common Aviation Area (ECAA)? Zo ja, welke?
Antwoord 8
Het is op dit moment te vroeg om over herintreding van het VK in de European Common Aviation Area (ECAA) te speculeren.
Vraag 9
Kunt u aangeven waar de bezwaren van Spanje ten aanzien van het vliegveld van Gibraltar
uit bestaan en hoe u deze beoordeelt?
Antwoord 9
De discussie rond de territoriale status van het vliegveld van Gibraltar is lange
tijd een punt geweest dat o.a. het afsluiten van brede EU-luchtvaartverdragen heeft
tegengehouden. Een spoedige oplossing van de kwestie zou ik verwelkomen.
Vraag 10
Heeft u nog de beschikking over het meest recente bilaterale luchtvaartverdrag tussen
het Koninkrijk der Nederlanden en het Verenigd Koninkrijk uit 1946, en bent u voorbereid
op het weer in werking treden ervan?
Antwoord 10
Ja. Zie antwoord 3, de gemeenschappelijke noodmaatregel is de terugvaloptie en maakt
dat het terugvallen op een bilateraal luchtvaartakkoord op dit moment niet aan de
orde is.
Bovendien, het oude verdrag uit 1946 voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd
en zou, wanneer de noodmaatregel niet van kracht wordt, vervangen moeten worden door
een nieuw verdrag waarin alle eisen die gesteld worden op grond van EU wet- en regelgeving
opgenomen zullen moeten zijn. Indien nodig zouden, voorafgaand aan het sluiten van
een nieuw bilateraal verdrag, op korte termijn ad-hoc afspraken gemaakt kunnen worden
op bilaterale basis waarin de continuïteit van het luchtvervoer tussen beide landen
gegarandeerd wordt. Nu naar verwachting kan worden teruggevallen op de noodmaatregel
is een bilateraal luchtvaartakkoord op dit moment niet aan de orde.
Vraag 11
Kunt u in verband met de snel naderende brexitdeadline deze vragen beantwoorden voor
het AO Luchtvaart van 16 december a.s?
Antwoord 11
Ja, het AO vindt nu plaats op 4 februari a.s.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.