Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van Raan over Maastricht Aachen Airport
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Staatssecretarissen van Financiën en van Economische Zaken en Klimaat en de ministers van Infrastructuur en Waterstaat, van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over Maastricht Aachen Airport. (ingezonden 4 december 2020).
Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
            (ontvangen 24 december 2020).
         
Vraag 1
            
Kent u de berichten «Onderzoek: forse groei van MAA is mogelijk» en «Stiltegebieden
               in Limburg worden kleiner en het is er lang niet altijd stil»?1
               2
Vraag 2
            
Erkent u het belang van stilte voor de natuur en de volksgezondheid? Zo nee, waarom
               niet?
            
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat het problematisch is dat bijna alle stiltegebieden in Limburg
               last hebben van het vliegverkeer? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 4
            
Deelt u de mening dat het problematisch is dat stiltegebieden steeds kleiner worden
               en het er lang niet altijd stil is? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 5
            
Deelt u de mening dat het problematisch is dat 12 van de 31 stiltegebieden in Limburg
               niet voldoen aan de norm van maximaal 40 decibel? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 6
            
Kent u de berichten «Onderzoekers: «Groei MAA kost Zuid-Limburg toerisme»» en «Onderzoek:
               «Toerisme Zuid-Limburg toch geraakt door geluidsoverlast Maastricht Aachen Airport»»?3
               4
Vraag 7
            
Onderschrijft u de conclusie van de onderzoekers van Breda University dat bij een
               groei van Maastricht Aachen Airport o.a. de rustzoekende verblijfstoerist dreigt af
               te haken? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 8
            
Hoe verklaart u dat consultancybureau Ecorys met een volstrekt andere conclusie op
               de proppen komt, namelijk dat er geen aanwijzingen zouden zijn gevonden dat de toeristische
               sector te lijden heeft onder de toename van het vliegverkeer op Maastricht Aachen
               Airport (MAA), terwijl de onderzoekers van Breda University inschatten dat dit om
               een directe schadepost zal gaan van 23 tot 70 miljoen euro per jaar, oplopend tot
               140 miljoen euro?
            
Vraag 9
            
Erkent u dat de conclusie van Ecorys, die slechts gebaseerd is op de beschikbare kwantitatieve
               gegevens, een onvolledig beeld geeft? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 10
            
Bent u van mening dat het tekortschietende rapport van Ecorys hiermee ongeschikt is
               als bouwsteen voor het advies van de heer Van Geel over de toekomst van Maastricht
               Aachen Airport? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 11
            
Hoe weegt u beide onderzoeken, met tegenstrijdige conclusies, ten opzichte van elkaar?
Vraag 12
            
Kunt u alsnog inhoudelijk reageren op het kritische artikel van Ties Joosten (Follow
               the Money) over het SEO-rapport «Effecten van een vliegbelasting voor de luchtvrachtsector»,
               aangezien u tijdens het debat over de wijziging van de Wet Vliegbelasting (d.d. 2 december
               2020) niet veel meer wilde zeggen dan «dit is wat ik heb»?5
               6
               7?
            
Vraag 13
            
Kunt u meer specifiek ingaan op de kritiek van Ties Joosten op de wijze waarop SEO
               de werkgelegenheidseffecten van de vliegbelasting groter zou hebben voorgesteld dan
               ze zijn en daarbij voornamelijk belanghebbenden uit de sector interviewde?
            
Vraag 14
            
In hoeverre is de in de Luchtvaartnota opgenomen groeidoctrine van invloed geweest
               op de verschillende door de overheid aangevraagde en betaalde onderzoeken naar de
               toekomst van MAA?
            
Vraag 15
            
Erkent u dat een forse groei van MAA, zoals staat opgenomen in het rapport van consultancybureau
               Ecorys, op gespannen voet zou staan met diverse maatschappelijke belangen omtrent
               klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 16
            
Erkent u dat een forse krimp van de luchtvaart positieve effecten kan hebben voor
               klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier? Zo nee, waarom niet?
            
Mededeling
            
Op 4 december 2020 ontving ik de vragen gesteld door het lid Van Raan (PvdD) over
               Maastricht Aachen Airport. Deze vragen zijn tevens gericht aan de staatssecretarissen
               van Infrastructuur en Waterstaat, Financiën en van Economische Zaken en Klimaat en
               de ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Volksgezondheid, Welzijn
               en Sport.
            
Vanwege de benodigde interne en externe afstemming die nog enige tijd vergt, kan de
               beantwoording van de vragen niet binnen de gebruikelijke termijn plaatsvinden. Ik
               streef ernaar de antwoorden zo spoedig mogelijk aan uw Kamer te doen toekomen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  
, - 
              
                  
, - 
              
                  
, - 
              
                  
, - 
              
                  
, - 
              
                  
, - 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.