Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Gerven over het bericht 'Kerngroep ‘verbaasd, teleurgesteld en bezorgd’ over sluiting huisartsenpost Venray'
Vragen van het lid Van Gerven (SP) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht «Kerngroep «verbaasd, teleurgesteld en bezorgd» over sluiting huisartsenpost Venray» (ingezonden 10 november 2020).
Antwoord van Minister Van Ark (Medische Zorg) (ontvangen 11 december 2020). Zie ook
            Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 914.
         
Vraag 1
            
Wat is uw reactie op het bericht «Kerngroep «verbaasd, teleurgesteld en bezorgd» over
               sluiting huisartsenpost Venray»?1
Antwoord 1
            
Ik heb kennisgenomen van het bericht. Het zorglandschap is in beweging als gevolg
               van allerlei ontwikkelingen, zoals demografische en maatschappelijke ontwikkelingen
               en uitdagingen op de arbeidsmarkt. Mijn voorgangers en ik hebben daar uitgebreid met
               uw Kamer over gesproken. Daarbij vind ik het belangrijk dat de continuïteit en kwaliteit
               van zorg wordt geborgd. In het huidige zorgstelsel zijn de huisartsen samen met de
               zorgverzekeraars primair verantwoordelijk voor de organisatie van de huisartsenzorg
               in de avond-, nacht- en weekenduren. Op maandag 9 november is bekend gemaakt dat er
               een voorgenomen besluit ligt om de huisartsenpost te sluiten. Cohesie is nu conform
               AMvB in een proces van zorgvuldige afstemming met partijen. Na dit proces wordt er
               een definitief besluit genomen.
            
Vraag 2
            
Erkent u dat één centrale spoedpost in Noord-Limburg de zorg in de regio verschraalt
               en minder toegankelijk maakt?
            
Antwoord 2
            
Ik begrijp het dat mensen zich zorgen maken over de beschikbaarheid van zorg, vooral
               als dit acute zorg betreft. Ik vind het belangrijk dat acute zorg toegankelijk en
               van goede kwaliteit is. De norm voor toegankelijkheid is ingevuld door het veld met
               responstijden en bereikbaarheidstijden. De bereikbaarheidsnorm is dat 90% van de inwoners
               van het verzorgingsgebied binnen 30 minuten met eigen auto een spoedpost moet kunnen
               bereiken. Het RIVM heeft op verzoek van Cohesie een bereikbaarheidsanalyse gemaakt
               voor de HAP in Noord-Limburg. Zij hebben onderzocht of in de mogelijke toekomstige
               situatie voldaan wordt aan deze bereikbaarheidsnorm voor de Huisartsenposten. Het
               RIVM heeft geconcludeerd dat, in de mogelijke toekomstige situatie, 99,9% van de inwoners
               van het samengenomen verzorgingsgebied binnen 30 minuten rijtijd per personenauto
               de huisartsenpost Venlo kan bereiken. Daarnaast geeft Cohesie aan dat deze sluiting
               de kwaliteit ten goede kan komen. Zo ontstaat er voor Cohesie onder andere ruimte
               om een extra regiearts aan te nemen in Venray.
            
Vraag 3, 4
            
Is het besluit een voorsortering op het verdwijnen van het VieCuri Venray?
Hoe vindt u dit besluit uit te leggen nadat het ziekenhuis ook al is uitgekleed en
               er is gedreigd met het sluiten van de eerstehulppost?
            
Antwoord 3, 4
            
Nee, VieCuri Venray is niet bezig met een sluiting en het voorgenomen besluit van
               Cohesie stuurt hier niet op aan. Er is een voornemen tot sluiting van de HAP in Venray
               omdat een meerderheid van de bij Cohesie betrokken huisartsen vindt dat de kwaliteit,
               beschikbaarheid en patiëntveiligheid het meest wordt gediend door de spoedzorg te
               integreren met de huisartsenpost in Venlo. De voorgenomen sluiting heeft geen consequenties
               voor het ziekenhuis. VieCuri heeft mij laten weten dat er geen sprake is van sluiting
               van het ziekenhuis in Venray. Zij geven aan dat ze op dit moment juist vergevorderde
               plannen hebben om in de toekomst te investeren, in de vorm van een nieuwe ziekenhuisvoorziening
               voor poliklinische zorg en diagnostiek. Daarnaast geeft VieCuri aan dat zij sinds
               vijftien jaar geen (tweedelijns) spoedeisende hulp meer aanbiedt in Venray. Daarnaast
               blijft de spoedeisende hulp van het ziekenhuis in Venlo open, zo heeft VieCuri mij
               laten weten. De NZa en IGJ hebben laten weten niet bekend te zijn met (een dreiging
               tot) sluiting van ziekenhuis of eerstehulppost.
            
Vraag 5
            
Wat is uw reactie op zorgen over zorgmijding, aangezien de huisartsenpost in Venlo
               niet met het openbaar vervoer te bereiken is in de late avond en nacht, en er geen
               taxi’s meer rijden in Venray?
            
Antwoord 5
            
Ook in de huidige situatie zijn er verschillen in reistijd binnen de regio. Cohesie
               heeft mij laten weten dat de 105 huisartsen in de regio geen signalen hebben waaruit
               blijkt dat patiënten met meer reistijd bovengemiddeld vaak zorg mijden. Zij verwachten
               ook niet dat dit zal toenemen als de huisartsenpost in Venray zal sluiten. Bij telefonische
               triage wordt altijd rekening gehouden met de situatie van de patiënt qua afstand,
               zorgvraag en reismogelijkheden. Afhankelijk hiervan bestaat de mogelijkheid om langs
               te gaan met een visite-auto of kan de ambulance worden ingeschakeld.
            
Vraag 6, 7
            
Wat is uw boodschap aan patiënten die juist naar het Maasziekenhuis Pantein gaan maar
               door het sluiten van de huisartsenpost in Venray praktisch worden gedwongen te kiezen
               voor het VieCuri Venlo omdat dit ernaast ligt en de reistijd naar Boxmeer langer wordt
               als ze niet in Venray naar de huisartsenpost kunnen?
            
Wat vindt u ervan dat dit de keuzevrijheid van patiënten verder onder druk zet, aangezien
               ze niet zomaar naar de huisartsenpost in Boxmeer of Deurne kunnen gaan omdat men daar
               niet over hun gegevens beschikt?
            
Antwoord 6, 7
            
Overal in Nederland is het zo georganiseerd dat mensen terecht kunnen bij de huisartsenpost
               waarbij hun eigen huisarts is aangesloten. Uiteraard is daar ook inzage in het eigen
               dossier mogelijk. Als een patiënt vervolgens naar het ziekenhuis wordt doorverwezen
               voor een geplande opname dan is het mogelijk om zelf een ziekenhuis te kiezen, zoals
               bijvoorbeeld het Maasziekenhuis Pantein. Er geldt in Nederland immers vrije artsenkeuze.
               Als een patiënt met spoed moet worden doorverwezen (geen geplande opname) ligt het
               meer voor de hand om zich door het dichtstbijzijnde ziekenhuis te laten helpen.
            
Mocht de patiënt na een spoedbehandeling in het ziekenhuis alsnog voor langere tijd
               opgenomen moeten worden kan de patiënt weer overgeplaatst worden naar een ander ziekenhuis.
            
Vraag 8
            
Wat is uw reactie op het feit dat de gemeente Horst aan de Maas zich ook tegen de
               sluiting heeft uitgesproken vanwege de lange reistijd naar Venlo vanuit verschillende
               dorpen?2
Antwoord 8
            
Naar het inzicht van een meerderheid van de betrokken huisartsen die aangesloten zijn
               bij Cohesie is de kwaliteit en patiëntveiligheid het meeste gebaat bij het integreren
               van de eerstelijns spoedzorg in Venray met de huisartsenpost in Venlo. Op dit moment
               is Cohesie bezig met een afstemmingsproces waarbij zij zorgen van verschillende partijen,
               waaronder gemeentes, in kaart brengen. Cohesie neemt, conform de concept AMvB, de
               reacties en adviezen mee wanneer er een definitief besluit wordt genomen.
            
Vraag 9
            
Hoe gaat u de centrale regie, waar u sinds de coronacrisis voor pleit, aanwenden om
               de toegankelijkheid van zorg in Venray te bewaken?
            
Antwoord 9
            
De NZa houdt landelijk toezicht op de toegankelijkheid van zorg. Zij hebben op dit
               moment geen signalen dat de toegankelijkheid van zorg in Venray in het geding is.
               Zij komen in actie wanneer dit nodig is.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
T. van Ark, minister voor Medische Zorg 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.