Schriftelijke vragen : Berichten dat opnieuw een containerramp heeft plaatsgevonden bij de Waddenzee
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over berichten dat opnieuw een containerramp heeft plaatsgevonden bij de Waddenzee. (ingezonden 10 december 2020).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de berichten «Containers slaan 100 mijl boven Schiermonnikoog
van boord in Duits deel Waddenzee»1 en «Mogelijk tot 200 containers overboord in Noordzee»?2
Vraag 2
Klopt het dat een nieuwe scheepsramp heeft plaatsgevonden ten noorden van de Waddeneilanden?
Kunt u bevestigen dat het mogelijk zelfs om 200 containers zou gaan, waarmee de ramp
bijna dezelfde omvang heeft als de ramp met de MSC Zoë?
Vraag 3
Kunt u aangeven of deze ramp plaatsgevonden heeft op de noordelijke of de zuidelijke
vaarroute door de Waddenzee?
Vraag 4
Klopt het dat de Duitse Kustwacht inmiddels een onderzoek in gang heeft gezet om de
oorzaak van deze ramp te achterhalen? Wanneer is Nederland hiervan door Duitsland
op de hoogte gesteld? Welke rol zal Nederland spelen bij dit onderzoek?
Vraag 5
Weet u of door het betreffende containerschip een melding is gedaan over het verlies
van containers aan Nederlandse of Duitse Kustwacht?
Vraag 6
Klopt het dat reders verplicht zijn om verloren containers te melden? Wanneer heeft
de Kustwacht de eerste melding van het incident precies binnengekregen? Is hiermee
aan de meldplicht voldaan? Zo nee, wat zijn hiervan de consequenties?
Vraag 7
Heeft Nederland of Duitsland stappen gezet om te voorkomen dat andere schepen met
de drijvende containers in aanvaring kunnen komen met alle mogelijke gevolgen van
dien?
Vraag 8
Bent u, om welke route het ook gaat, bereid om zo spoedig mogelijk opnieuw samen met
Duitsland tegen het licht te houden of de toegang tot de routes bij stormachtige omstandigheden
beperkt moet worden? Zo nee, waarom niet en welke andere maatregelen denkt u te kunnen
nemen om herhaling van een dergelijke ramp dit stormseizoen te voorkomen?
Vraag 9
Kunt u aangeven of deze ramp aanleiding geeft om versneld te kijken hoe de Kustwacht
aanvullende bevoegdheden kan krijgen in actieve verkeersbegeleiding zoals opgeroepen
in de recent aangenomen motie Schonis/Postma?3 Bent u bereid deze maatregel ook aan te kaarten bij Duitsland?
Vraag 10
Klopt het dat de ramp al op 2 december 2020 heeft plaatsgevonden, maar pas vandaag
(9 december 2020) is ontdekt en openbaar is gemaakt toen vissers alarm sloegen over
wat zij aantroffen? Zo ja, bent u het eens dat dit extreme urgentie achter het voorstel
richting de International Maritime Organization (IMO) om detectiemateriaal aan boord
te eisen zet? Zo ja, kunt u aangeven wanneer u precies naar de IMO zal gaan om dit
op de agenda te zetten en wanneer u daar de Kamer nader over kan informeren? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 11
Geeft deze ramp voor u extra urgentie om de rampenplannen, waarvan u in het algemeen
overleg Maritiem op 3 december 2020 aangaf dat deze rampenplannen worden geactualiseerd,
voor zowel de Noordzee in zijn geheel als voor specifiek de Waddenzee versneld te
actualiseren (het beheersen van een ramp met een containerschip zou onderdeel zijn
van die actualisatie)? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer verwacht u een rampenplan
klaar te kunnen hebben voor de Noordzee én de Waddenzee waarin het beheersbaar houden
van een ramp met een containerschip deel van uitmaakt? Wanneer kunt u de Kamer hierover
nader informeren?
Vraag 12
Op welke manier vindt nu het overleg plaats met Duitsland en Denemarken over de nasleep
van deze containerramp?
Vraag 13
Op welke manier zal de reder van het schip verantwoordelijk worden gehouden voor het
opruimen van de containers en de inhoud ervan?
Vraag 14
Bent u het eens dat deze ramp nieuwe urgentie geeft aan het zo snel mogelijk agenderen
van dit onderwerp bij het IMO en in Europa bij de Transportraad of direct bij het
de European Maritime Safety Agency (EMSA)? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer zal
dit onderwerp zowel bij het IMO als in de Europese Unie ter sprake komen?
Vraag 15
Kunt u aangeven wanneer u, zoals door u toegezegd tijdens het algemeen overleg Maritiem
op 3 december 2020, met het Verbond van Verzekeraars om de tafel zal gaan om dit onderwerp
ook in de verzekeringswereld groots op de kaart te zetten? Bent u het eens dat de
ramp bij Hawaii4 en deze ramp hier extra urgentie voor hebben gecreëerd? Wanneer kan de Kamer verwachten
over de uitkomsten van het overleg te worden geïnformeerd?
Vraag 16
Kunt u deze vragen, gezien de urgentie van het probleem, elk afzonderlijk en zo spoedig
mogelijk beantwoorden?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Gijs van Dijk
(PvdA), ingezonden 9 december 2020 (vraagnummer 2020Z24389) en van het lid Van der Graaf (ChristenUnie), ingezonden 10 december 2020 (vraagnummer
2020Z24518).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.J. Schonis, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.