Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Veldman over het bericht ‘Sluiting huisartsenpost Venray een flinke stap dichterbij’
Vragen van het lid Veldman (VVD) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht «Sluiting huisartsenpost Venray een flinke stap dichterbij» (ingezonden 30 oktober 2020).
Antwoord van Minister Van Ark (Medische Zorg) (ontvangen 8 december 2020).
         
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Sluiting huisartsenpost Venray een flinke stap dichterbij»?1
Antwoord 1
            
Ja
Vraag 2
            
Kunt u aangeven wat de reactie van Coöperatie Cohesie U.A. is geweest op het ongenoegen
               dat geuit is over de mogelijke sluiting door de huisartsen uit de gemeente Venray?
            
Antwoord 2
            
Er is door Cohesie verkend hoe de spoedzorg in de regio Noord-Limburg zo kan worden
               georganiseerd dat de continuïteit en kwaliteit het meest gewaarborgd is voor de toekomst.
               Op maandag 9 november is bekend gemaakt dat er een voorgenomen besluit ligt om de
               huisartsenpost te sluiten. Cohesie gaat nu in een proces van zorgvuldige afstemming
               met partijen. Na dit proces wordt er een definitief besluit genomen. Er is dus nog
               geen besluit genomen. Hoe het zorgaanbod in de avond-, nacht-, en weekenduren is ingericht,
               is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de huisartsen in de regio. Het is aan
               hen om hier samen in goed overleg uit te komen. Ik heb dan ook geen inzicht in de
               wensen van iedere individuele huisarts in de regio.
            
Vraag 3
            
Is inzichtelijk gemaakt welke gevolgen de voorgenomen sluiting van de huisartsenpost
               heeft voor de aanrijtijden met betrekking tot acute zorg?
            
Antwoord 3
            
Ik vind het belangrijk dat acute zorg toegankelijk is. De norm voor toegankelijkheid
               is ingevuld door het veld met responstijden en bereikbaarheidstijden. De bereikbaarheidsnorm
               is dat 90% van de inwoners van het verzorgingsgebied binnen 30 minuten met eigen auto
               een spoedpost moet kunnen bereiken. Het RIVM heeft op verzoek van Cohesie een bereikbaarheidsanalyse
               gemaakt voor de HAP in Noord-Limburg. Zij hebben onderzocht of in de mogelijke toekomstige
               situatie voldaan wordt aan deze bereikbaarheidsnorm voor de Huisartsenposten. Het
               RIVM heeft geconcludeerd dat, in de mogelijke toekomstige situatie, 99,9% van de inwoners
               van het samengenomen verzorgingsgebied binnen 30 minuten rijtijd per personenauto
               de huisartsenpost Venlo kan bereiken.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven welke gevolgen de mogelijke sluiting van de huisartsenpost heeft voor
               de kwaliteit van acute zorg in de gemeente Venray?
            
Antwoord 4
            
Cohesie heeft mij aangegeven dat een eventuele sluiting van de huisartsenpost in Venray
               de kwaliteit ten goede zou kunnen komen. Zo ontstaat er ruimte om een extra regiearts
               aan te nemen en de palliatieve zorg beter in te richten.
            
Vraag 5
            
Hoe verhoudt de mogelijke sluiting zich tot de houtskoolschets acute zorg die op 3 juli
               jl. gepubliceerd is?2
Antwoord 5
            
Er is geen directe relatie tussen de mogelijke sluiting van de huisartsenpost Venray
               en de houtskoolschets acute zorg. De houtskoolschets acute zorg beschrijft een beeld
               van een nieuwe inrichting en financiering van het acute zorglandschap. Hierbij was
               het uitgangspunt niet om uit te gaan van de huidige situatie, maar om een voorstelling
               te maken van de ideale inrichting van het acute zorglandschap.
            
Vraag 6
            
Is bekend of er een regiobeeld is van de zorg in deze regio en hoe past deze voorgenomen
               sluiting in dit beeld?
            
Antwoord 6
            
Partijen in de regio stellen zelf een regiobeeld op en deze beelden zijn in de eerste
               plaats bedoeld voor de partijen in de regio’s zelf. Het vormt de basis voor een breed
               gedragen regiovisie waarbij alle betrokken schakels afspraken maken over organisatie
               van zorg en ondersteuning in de regio. Gegeven het regiobeeld en de regiovisie maakt
               elke partij – vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid – afspraken over de organisatie
               van zorg en ondersteuning. Het is daarom in de eerste plaats een verantwoordelijkheid
               van partijen in de regio om te beoordelen in hoeverre de voorgenomen sluiting van
               de huisartsenpost past binnen het regiobeeld.
            
Vraag 7
            
Kunt u aangeven of zorgverzekeraars aangesloten zijn op de discussie rondom de voorgenomen
               sluiting? Wat was de reactie van zorgverzekeraars op de mogelijke sluiting?
            
Antwoord 7
            
Huisartsen en zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de
               24-uurs zorg aan patiënten. Om deze reden heeft Cohesie ook regelmatig contact met
               de zorgverzekeraar. De preferente zorgverzekeraar in de regio staat positief tegenover
               een sluiting. Een definitief besluit wordt uiteindelijk genomen wordt door de huisartsen.
               Hoe het zorgaanbod in de avond-, nacht-, en weekenduren is ingericht, is primair hun
               verantwoordelijkheid.
            
Vraag 8
            
Kunt u toelichten of het klopt dat de Venrayse huisartsen bij de oprichting van de
               huisartsenpost de garantie hebben gekregen dat ze invloed zouden hebben op beslissingen
               over de Venrayse huisartsenpost? Zo ja, wat is de reikwijdte van deze invloed?
            
Antwoord 8
            
Ik heb geen inzicht in de specifieke afspraken die huisartsen onderling hebben gemaakt.
               Zij moeten in goed overleg tot een besluit komen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
T. van Ark, minister voor Medische Zorg 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.