Schriftelijke vragen : De interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters in de burgerluchtvaart
Vragen van het lid Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters in de burgerluchtvaart (ingezonden 7 december 2020).
Vraag 1
            
Bent u bekend met de brief die op 17 november jl. is gestuurd door een groot aantal
               luchtvaartorganisaties aan het Amerikaanse congres, waarin wordt gewaarschuwd voor
               interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters
               in de burgerluchtvaart?1
Vraag 2
            
Klopt het dat de 5G-frequentieband opereert net onder de 4 GHz, terwijl de radar-altimeters
               in de burgerluchtvaart wereldwijd net opereren boven de 4 GHz (4.2–4.4 Ghz)?
            
Vraag 3
            
Wat is er wetenschappelijk en technisch bekend over mogelijke interferentie tussen
               deze frequentiebanden en het mogelijke gevaar dat dit oplevert voor de veiligheid
               van de burgerluchtvaart?
            
Vraag 4
            
Is meer onderzoek nodig? En bent u bereid daartoe in overleg te gaan en zonodig opdracht
               te geven?
            
Vraag 5
            
Heeft de introductie van 5G consequenties voor de veiligheid van vliegtuigbewegingen
               op of rondom Nederlandse luchthavens? Zijn er extra maatregelen nodig, al dan niet
               uit voorzorg?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
 C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
- 
              
                  Indiener
 E.E.W. Bruins, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
