Schriftelijke vragen : De interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters in de burgerluchtvaart
Vragen van het lid Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters in de burgerluchtvaart (ingezonden 7 december 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met de brief die op 17 november jl. is gestuurd door een groot aantal
luchtvaartorganisaties aan het Amerikaanse congres, waarin wordt gewaarschuwd voor
interferentie van de nieuwe 5G-frequentieband met de frequentieband voor altimeters
in de burgerluchtvaart?1
Vraag 2
Klopt het dat de 5G-frequentieband opereert net onder de 4 GHz, terwijl de radar-altimeters
in de burgerluchtvaart wereldwijd net opereren boven de 4 GHz (4.2–4.4 Ghz)?
Vraag 3
Wat is er wetenschappelijk en technisch bekend over mogelijke interferentie tussen
deze frequentiebanden en het mogelijke gevaar dat dit oplevert voor de veiligheid
van de burgerluchtvaart?
Vraag 4
Is meer onderzoek nodig? En bent u bereid daartoe in overleg te gaan en zonodig opdracht
te geven?
Vraag 5
Heeft de introductie van 5G consequenties voor de veiligheid van vliegtuigbewegingen
op of rondom Nederlandse luchthavens? Zijn er extra maatregelen nodig, al dan niet
uit voorzorg?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.E.W. Bruins, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.