Schriftelijke vragen : De kosten van kentekens van trekkers
Vragen van de leden Postma, Geurts en Von Martels (allen CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de kosten van kentekens van trekkers (ingezonden 3 december 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Organisaties willen dat afspraken kentekenkosten worden nagekomen«?1
Vraag 2
Wat is uw reactie op dat bericht? Kent u de eis van Fedecom, Land- en Tuinbouworganisatie
Nederland (LTO Nederland), Cumela en BMWT dat de afspraken over de kentekenkosten
nagekomen moeten worden?
Vraag 3
Kunt u zich uw toezegging herinneren dat de kosten van identificatie en registratie
van nieuwe voertuigen maximaal € 61 per voertuig zou zijn?
Vraag 4
Kunt u zich de verbazing voorstellen nu blijkt dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer
(RDW) fors meer kosten voor de invoering van de registratie en kentekenplicht van
nieuwe (land)bouwvoertuigen in rekening wil brengen?
Vraag 5
Herinnert u zich het debat van 22 januari 2020 inzake de noodzakelijke wetswijziging?
Hoe beoordeelt u de voorgespiegelde veronderstellingen van toen dat de kosten voor
de registratie en de tenaamstelling tijdens die conversieperiode € 18 zouden bedragen
en als het voertuig een kentekenplaat moet voeren dat daar dan voor de plaat nog € 12
bij zou komen?
Vraag 6
Hoe valt de nu voorgestane verhoging van kosten te rijmen met de motie van het lid
Von Martels over geen nationale kop op de apk-eisen2 waarin expliciet gevraagd wordt de kosten te monitoren vanwege de angst voor kostenverhogingen?
Vraag 7
Klopt het dat, een maand voor de invoering, de RDW-kosten voor nieuwe voertuigen ruim
€ 200 per voertuig hoger worden dan toegezegd? Kunt u de achtergronden daarvan schetsen?
Vraag 8
Klopt het dat de RDW al eerder verzocht is om de versnelde inschrijvingsprocedure
voor Europees type-goedgekeurde (land)bouwvoertuigen en nationale kleine serie goedkeuringen
met Certificate of Conformity (COC) voor te bereiden, maar dat dat telkens vooruitgeschoven
werd, terwijl deze versnelde inschrijving bij de overige door RDW geïdentificeerde
en registreerde voertuigen de standaard werkwijze is?
Vraag 9
Klopt het dat het gevolg is dat de RDW elk individueel nieuw (land)bouwvoertuig in
2021 via inspectie gaat schouwen en daarna pas registreren? Zo ja, waarom is voor
deze tijdrovende werkwijze gekozen?
Vraag 10
Bent u bereid om de RDW een aanwijzing te geven dat kosten van identificatie en registratie
voor nieuwe (land)bouwvoertuigen maximaal € 61 per voertuig mogen bedragen. Bent u
tevens bereid een directe invoering van de versnelde inschrijving van alle (land)bouwvoertuigen,
die voorzien zijn van een COC-verklaring, te eisen?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Wytske Postma, Kamerlid -
Medeindiener
J.L. Geurts, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
M.R.H.M. von Martels, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.