Schriftelijke vragen : De stikstofberekeningen voor Lelystad Airport
Vragen van het lid Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport (ingezonden 3 december 2020).
Vraag 1
Klopt het dat de milieueffectrapportage (MER) 2014 van Lelystad Airport de invulling
is van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor de MER-procedure voor het Luchthavenbesluit
Lelystad Airport uit juli 2013?
Vraag 2
Is in de MER2014 van Lelystad Airport opvolging gegeven aan de in de Notitie Reikwijdte
en Detailniveau beschreven randvoorwaarde dat specifiek zal worden gekeken naar de
aansluitingen op de autosnelwegen A6 en A28 en de situatie rond Roggebotsluis? Zo
ja, hoe?
Vraag 3
Klopt het dat het in de MER2014 gehanteerde wegennet en de uitgangspunten voor de
modelberekeningen voor de verkeerskundige analyse van de MER2014 zijn beschreven in
de bijlage Deel 4D «Verkeersonderzoek» van het MER?
Vraag 4
Klopt het dat de modelberekeningen die gebaseerd zijn op de in bijlage Deel 4D «Verkeersonderzoek»
gedefinieerde uitgangspunten, hebben gediend als input voor de verkeerskundige analyse
en de lucht- en geluidsberekeningen?
Vraag 5
Waren de resultaten van het verkeersonderzoek volgens u bedoeld voor en geschikt om
te dienen als invoer voor nauwkeurige berekeningen aan stikstofdepositie? En zijn
de onderzoekers van Goudappel Coffeng dat met u eens?
Vraag 6
Waarom is de aansluiting met de A28 (Ganzenweg) niet meegenomen in de stikstofdepositieberekeningen,
terwijl dat wel als randvoorwaarde was beschreven in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau
uit juli 2013?
Vraag 7
Hoe kan het dat in tabel 4.1 van Deel 4D «Verkeersonderzoek» de Ganzenweg wel genoemd
staat als deel van het in de MER te gebruiken wegennet, terwijl in Deel 4C «Luchtkwaliteit»
de Ganzenweg in tabel 11 is weggelaten? Wat is hiervoor de reden?
Vraag 8
Klopt het dat de situatie rond Roggebotsluis is weggelaten in Deel 4C «Luchtkwaliteit»?
Waarom is daarvoor gekozen, terwijl dat wel als randvoorwaarde was beschreven in de
Notitie Reikwijdte en Detailniveau uit juli 2013?
Vraag 9
Kunt u per ontsluitingsweg van Flevoland met het oude land aangeven welke wel en welke
niet zijn meegenomen in de stikstofberekeningen, inclusief de aansluiting van de Α6
met het oude land bij Natura2000-gebied Naardermeer? Kunt u dit specificeren per wegvak?
Vraag 10
Zijn er tussen de MER2014 en de MER-actualisatie in 2018 Lelystad nog nieuwe depositieberekeningen
voor het wegverkeer rond Lelystad Airport verricht?
Vraag 11
Zijn er tussen de MER-actualisatie in 2018 en het PAS-arrest van 29 mei 2019 Lelystad
nog nieuwe depositieberekeningen voor het wegverkeer rond Lelystad Airport verricht?
Vraag 12
Is de MER2018 Lelystad Airport gebaseerd op de depositieberekeningen voor het wegverkeer
uit 2014?
Vraag 13
Is de PAS-melding van 1 mei 2019 gebaseerd op de depositieberekeningen voor het wegverkeer
uit 2014?
Vraag 14
Zijn er nieuwe stikstofberekeningen gedaan in het kader van de hernieuwde PAS-melding
van 1 mei 2019?
Vraag 15
Klopt het dat het ministerie Infrastructuur en Waterstaat initiatiefnemer is geweest
van de MER-actualisatie in 2018, zoals de Commissie m.e.r. schrijft en zoals u zelf
aan de Commissie m.e.r. schrijft? Zo nee, waarom hebt u dat dan opgeschreven?
Vraag 16
Was u op 1 mei 2019, ten tijde van het indienen van de hernieuwde PAS-melding, in
concept reeds op de hoogte van de inhoud van het PAS-arrest van 29 mei 2019 en/of
was u of iemand op uw ministerie op de hoogte dat de Raad van State neigde naar het
afkeuren van de PAS als toestemmingsbasis?
Vraag 17
Klopt het dat alle stikstofdepositieberekeningen voor het wegverkeer in de MER2014
zijn gedaan met een warmteinhoud van 1 MW, terwijl dat 0 MW had moeten zijn?
Vraag 18
Klopt het dat de emissies van het wegverkeer zijn berekend met SRM2? Klopt het dat
bij alle stikstofdepositieberekeningen voor het wegverkeer in de MER2014 alleen NOx is meegenomen maar niet NH3, terwijl wel beide componenten dienen te worden meegenomen?
Vraag 19
Hoe kan het dat de invoer van NOx-emissies in de openbaar gemaakte OPS-bestanden bijna 25 tot 29 keer lager is dan
de emissies zoals die gegeven zijn in de MER2014 tabel 17? Waarom is besloten om te
rekenen met emissies die een factor 25 tot 29 keer lager zijn?
Vraag 20
Hoe verklaart u dat de geopenbaarde OPS-uitvoerbestanden gedateerd zijn op 14 januari
2014, dus ruim vóórdat de in bijlage Deel 4D «Verkeersonderzoek» gedefinieerde uitgangspunten
werden vastgesteld, die zouden hebben gediend als input voor de verkeerskundige analyse
en de lucht- en geluidsberekeningen?
Vraag 21
Hoe verklaart u, ondanks uw antwoord d.d. 28 maart 2019 op vragen d.d. 14 februari
2019 van de leden Kröger en Bromet «Het wegverkeer van en naar de luchthaven heeft
alleen een bijdrage op de Veluwe1, deze bijdrage is maximaal 0,02 mol N/ha/jaar», dat de geopenbaarde originele OPS-uitvoerbestanden
een depositie van 0.02–0.05 mol/ha/jaar op de Veluwe geven?
Vraag 22
Schaalt in OPS de NOx-depositie lineair met de uitstoot?
Vraag 23
Klopt het dat, als in de stikstofdepositieberekeningen voor het wegverkeer de uitstoot
zou zijn gebruikt zoals die in de MER2014 is gegeven, en daarbij de depositie ten
gevolge van de uitstoot van het vliegverkeer wordt opgeteld, de maximale toename van
stikstofdepositie op de Veluwe de 1 mol/ha/jaar zou hebben overschreden?
Vraag 24
Bent u het ermee eens dat destijds het wegverkeer had moeten worden meegenomen, inclusief
netwerkeffect?
Vraag 25
Bent u het ermee eens dat ten behoeve van een objectieve effectbepaling de aansluitingen
op de autosnelwegen A28 en A6 en de aansluitingen op het oude land moeten worden meegenomen
in de stikstofberekeningen?
Vraag 26
Deelt u de conclusie dat bij correcte berekening van de stikstofdepositie de PAS-melding
voor Lelystad Airport ten onrechte is gedaan, gezien de grenswaarde in de PAS van
1,00 mol/ha/jaar?
Vraag 27
Bent u van mening dat Lelystad Airport terecht valt onder de PAS-melders die sinds
deze maand een procedure kunnen starten om een natuurvergunning te verkrijgen? Kunt
u dat uitleggen?
Vraag 28
Zijn de stikstofberekeningen destijds te goeder trouw uitgevoerd en is de PAS-melding
te goeder trouw gedaan?
Vraag 29
Wilt u alle vragen een voor een beantwoorden?
Vraag 30
Wilt u de vragen beantwoorden voor het eerstvolgende AO Luchtvaart, zodat de antwoorden
kunnen worden betrokken bij dat debat?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
E.E.W. Bruins, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.