Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht ‘Renovatie van de Afsluitdijk loopt flinke vertraging op door problemen met spuisluizen
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «De renovatie van de Afsluitdijk loopt flinke vertraging op door problemen met spuisluizen» (ingezonden 10 november 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
30 november 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «De renovatie van de Afsluitdijk loopt flinke vertraging
op door problemen met spuisluizen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u toelichten wanneer het gehele project nu afgerond kan worden, begin of eind
2025?
Antwoord 2
Het eerste beeld is dat het project in 2025 kan worden afgerond. Wat de exacte planning
wordt, moet de komende tijd duidelijk worden.
Vraag 3
Betekent de vertraging dat ook het fietspad gedurende die gehele periode afgesloten
blijft?
Antwoord 3
Over de gehele Afsluitdijk fietsen en wandelen is helaas niet mogelijk tot het project
gereed is. De fietsbruggen over de bestaande spuisluizen vormen hierbij de grootste
belemmering. Deze zijn nu verwijderd en er kunnen pas nieuwe fietsbruggen worden geplaatst
na de renovatie van de spuisluizen. En juist deze werkzaamheden lopen het langst door.
Fietsers en wandelaars kunnen gebruik blijven maken van de fietsbus. Zodra er weer
over delen van de Afsluitdijk kan worden gefietst zullen die delen van het fietspad
worden opengesteld.
Vraag 4
Bestaat de mogelijkheid de fietsbruggen in de nieuwe situatie breder te maken dan
nu is voorzien, gelijk aan de wens van belangenorganisaties? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Mede naar aanleiding van gesprekken met belangenorganisaties is verkend of er bredere
fietsbruggen kunnen worden geplaatst. De conclusie is dat ze niet breder kunnen worden
omdat dan onder extreme omstandigheden nog grotere krachten op de fietsbruggen ontstaan.
Bredere fietsbruggen zouden ingrijpende wijzigingen aan o.a. de bestaande spuisluizen,
het ontwerp van de nieuwe spuisluizen en de technische ruimtes tot gevolg hebben,
wat resulteert in aanvullende vertraging en een aanzienlijke verhoging van de kosten.
De fietsbruggen worden net zo breed als ze waren.
Vraag 5
Kunt u verklaren waarom de randvoorwaarden niet eerder in het ontwerp zijn opgenomen?
Antwoord 5
In de reeksen van combinaties van waterstanden en golfhoogten die kunnen optreden
waren bepaalde reeksen niet meegenomen. Bij de nadere uitwerking van de ontwerpen
kwam dit aan het licht. Het ging om relatief lage waterstanden waarbij toch vrij hoge
golven kunnen optreden vanuit de IJsselmeerzijde. Hoewel voor het opstellen van de
hydraulische randvoorwaarden een zorgvuldig proces is gevolgd waarbij ook diverse
externe deskundigen zijn betrokken, ontbrak deze combinatie die voor het ontwerp onmisbaar
bleek te zijn.
Vraag 6
Bent u het eens met de raming van 200 miljoen euro aan extra kosten? Kunt u een inschatting
geven van de extra kosten en welk bedrag hiervoor uit het Deltafonds gebruikt gaat
worden om het projectbudget aan te vullen?
Antwoord 6
Zoals ik u in mijn brief van 4 november jl. voor het Wetgevingsoverleg Water meldde,
had ik gehoopt uw Kamer al meer te kunnen laten weten over de benodigde budgetaanvulling
voor dit project. Helaas is dat op dit moment nog niet mogelijk, omdat we hier nog
over in gesprek zijn met de aannemer. Naar verwachting kan ik u hierover komend voorjaar
meer duidelijkheid geven.
Vraag 7
Wat zijn de verwachte gevolgen voor het auto- en vrachtverkeer, nu de renovatie drie
jaar langer gaat duren?
Antwoord 7
Het autoverkeer zal langer hinder ondervinden. Op de sluizen zal ook tussen 2023 en
2025 veelal één rijstrook per richting beschikbaar zijn. Dat leidt op drukke momenten
tot extra reistijd. In een situatie waarbij er maar een brug beschikbaar is kan dit
in geval van een storing tot extra hinder voor wegverkeer en/of scheepvaart leiden
omdat er dan geen omleidingsmogelijkheden zijn.
De versterking van het dijklichaam zelf en de vernieuwing van de A7 worden naar verwachting
uiterlijk 2023 afgerond. De lange wegversmallingen die op dit moment nodig zijn voor
de vernieuwing van de A7 zullen daarna verleden tijd zijn. Voor vrachtverkeer blijft
de breedte beperkt tot 3 m, waardoor exceptionele transporten over de Afsluitdijk
voor langere tijd niet mogelijk zijn.
Vraag 8
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het nota-overleg MIRT van 7 december 2020?
Antwoord 8
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.