Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Van Nispen en Alkaya over schadevergoedingen door banken bij spoofing
Vragen van de leden Van Nispen en Alkaya (beiden SP) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Financiën over schadevergoedingen door banken bij spoofing (ingezonden 11 november 2020).
Mededeling van Minister Hoekstra (Minister van Financiën) (ontvangen 30 november 2020).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de uitzending van Radar, meer specifiek het onderwerp spoofing
en de schade die dit soort criminaliteit voor slachtoffers veroorzaakt?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat banken bij spoofing slachtoffers moeten compenseren, net zoals
bij phishing reeds wettelijk verplicht is? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Deelt u de mening dat het enige argument voor banken om wel of niet over te gaan tot
compensatie zou moeten zijn of er sprake is van grove nalatigheid bij het slachtoffer?
Deelt u de mening dat door de aard van spoofing (zeer geraffineerd en bouwend op het
vertrouwen dat mensen in banken hebben) het niet eerlijk is van banken om te stellen
dat een slachtoffer per definitie grof nalatig is geweest door zelf geld over te maken?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Vindt u dat de voorlichting van banken op orde is op het gebied van spoofing? Vindt
u dat banken er voldoende aan doen om spoofing te voorkomen? Zo ja, waarom?
Vraag 5
Hoe verklaart u dat het nu voor de politie zo lastig is om de criminelen die dit soort
fraude plegen op te sporen en dus het geld van de slachtoffers te achterhalen? Is
dit technologisch onmogelijk of heeft het te maken met een gebrek aan opsporingscapaciteit?
Wat gaat u er aan doen om nog meer geld dat via spoofing is verdwenen op te sporen
en af te pakken?
Vraag 6
Welke concrete juridische en/of praktische belemmeringen zijn er nu om frauduleuze
geldstromen te volgen en, in het verlengde daarvan, crimineel verkregen vermogen op
te sporen en af te pakken? Hoe denkt u die belemmeringen weg te nemen?
Vraag 7
Zou een deel van het probleem van spoofing voorkomen kunnen worden als het ophogen
van het maximale betalingsbedrag niet meteen geregeld kan worden, maar dat er voor
de veiligheid een aantal uren zit tussen de aanvraag en de daadwerkelijke ophoging?
Zou het ook helpen wanneer de bank ook bij elke handeling om het betalingsbedrag te
verhogen een spoofing-waarschuwing laat zien? Zo ja, bent u bereid banken tot deze
maatregelen te verplichten dan wel aan te sporen?
Vraag 8
Bent u bereid, nu u heeft toegezegd de juridische mogelijkheden te onderzoeken om
banken te dwingen de schade van slachtoffers van spoofing te compenseren, op zo kort
mogelijke termijn de verschillende juridische mogelijkheden om dit doel te bereiken
in kaart te brengen? Wanneer kan de Kamer hier over geïnformeerd worden?
Mededeling
Hierbij bericht ik u dat ik de door de leden Van Nispen en Alkaya (beiden SP) gestelde
schriftelijke vragen over schadevergoedingen door banken bij spoofing (ingezonden op 11 november, met kenmerk 2020Z21238) niet binnen de door u gestelde termijn kan beantwoorden, omdat voor de beantwoording
nadere afstemming vereist is.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
, -
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.