Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Gijs van Dijk over het bericht het bericht 'Provincie vreest subsidie kwijt te raken'
Vragen van het lid Gijs vanDijk (PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Provincie vreest subsidie kwijt te raken» (ingezonden 21 oktober 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 17 november 2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021,
nr. 754
Vraag 1
Kent u het bericht «Provincie vreest subsidie kwijt te raken»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u ook van mening dat het ongewenst is dat de provincie Gelderland door laks optreden
vanuit het ministerie mogelijk een Europese subsidie misloopt?
Antwoord 2
Nee, vorig jaar heb ik in het kader van het Europese project JIVE-2 met de provincie
Zuid-Holland, OV-bureau Groningen-Drenthe en de provincies Flevoland, Gelderland en
Overijssel gewerkt aan een samenwerkingsovereenkomst voor waterstofbussen. De provincies
Flevoland, Gelderland en Overijssel besloten aan het eind om af te zien van de inzet
van 10 waterstofbussen en de daarmee gemoeide financiële bijdrage van het Ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat. Deze bijdrage is toen beschikbaar gesteld aan Nederlandse
partijen ten behoeve van het JIVE-2 project en vervolgens overgenomen door de provincie
Drenthe. De EU draagt in totaal 7,5 miljoen euro bij en het ministerie 3,75 miljoen
euro. Afgelopen zomer gaf de provincie Gelderland aan alsnog de mogelijkheden voor
deelname aan het JIVE-2 project te verkennen. De provincie heeft toen verzocht om
additionele financieringsmogelijkheden te verkennen. Er is toen gesproken over de
mogelijkheden van de DKTI regeling. In deze gesprekken is niet de verwachting gewekt
dat de provincie direct gebruik kon maken van de regeling. Ook is geen toezegging
gedaan over de datum waarop de DKTI-regeling wordt opengesteld.
Vraag 3
Vreest u dat door dit lakse optreden goede initiatieven die duurzaamheid versterken
vertraging oplopen? En vreest u ook dat hiermee het enthousiasme om te vergroenen
wordt afgeremd?
Antwoord 3
Met alle partijen waaronder de OV-autoriteiten in Nederland wordt hard en met veel
enthousiasme gewerkt om het OV busvervoer verder te verduurzamen. Gezamenlijk spant
iedereen zich in om ervoor te zorgen dat vanaf 2025 alle nieuwe bussen nul-emissie
zijn en in 2030 al het OV-busvervoer volledig nul-emissie is. De verwachting is dat
daardoor dit jaar al duizend nul emissie bussen in het OV rondrijden. Een mooie prestatie.
Recent is daarnaast aan uw Kamer de roadmap «Zero emissie bus» verzonden2. Deze roadmap is opgesteld door het Samenwerkingsverband DOVA (decentrale OV-autoriteiten)
in samenwerking met het ministerie en de partijen die betrokken zijn bij de transitie
richting zero emissie bus. Met de oplevering van de roadmap worden de ambities om
de bussen te verduurzamen nogmaals door alle partijen onderstreept.
Vraag 4
Wat is de reden dat de financieringsregeling Demonstratie klimaattechnologieën en
-innovaties in transport 3 (DKTI 3) nog steeds niet beschikbaar is voor projecten
zoals in de provincie Gelderland?
Antwoord 4
Om de regeling Demonstratie klimaattechnologie en innovatie in transport (DKTI) aan
te laten sluiten bij de afspraken uit het Klimaatakkoord is een wijziging in de regeling
noodzakelijk. Hierover is uw Kamer reeds geinformeerd2. Openstelling van de DKTI 3 is, na verwerking van de reacties op de internetconsultatie
die op 5 november is gesloten, voorzien in januari 2021. Na openstelling van de regeling
kunnen de eerste projecten binnen een maand na indiening uitsluitsel krijgen over
de toekenning van de subsidie.
Vraag 5
Is het inmiddels bekend in welke maand de DKTI 3-transport wordt opengesteld? Zo nee,
waarom niet? Zo ja, onder welke voorwaarden? En blijft het budget van de afgelopen
jaren in stand?
Antwoord 5
Zie antwoord op vraag 4. Het beoogde budget is EUR 36,62 mln voor de DKTI 3 en deze
is in omvang vergelijkbaar met de tweede tender van de DKTI.
Vraag 6
Welke stappen onderneemt u om te voorkomen dat er Europees geld voor innovatie en
duurzaamheid kwijtraakt door vertraging bij het ministerie op de DKTI 3-transport?
Antwoord 6
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondersteunt partijen bij de verduurzaming
van bussen in het openbaar vervoer. Zo ook bij Europese subsidieprojecten die daar
aan bijdragen. Met onder meer Gelderland was om die reden tot in een ver stadium gesproken
over een bijdrage in het kader van het Europese JIVE-2 project. Zij hebben toen besloten
om zich terug te trekken uit de gesprekken over de samenwerkingsovereenkomst die in
dit kader is opgesteld. Het is goed om te zien dat de provincie Gelderland nu nogmaals
stappen zet in het JIVE-2 project. De provincie met vervoerder Arriva krijgen daarbij
dezelfde mogelijkheden als andere vervoerders waar het de DKTI-regeling betreft. Ik
vind het belangrijk dat sprake is van een gelijk speelveld waarbij alle partijen op
dezelfde wijze aanspraak kunnen maken op publieke middelen en wil dan ook geen partijen
bevoordelen. Los daarvan is er binnen de DKTI geen mogelijkheid om partijen te bevoordelen.
Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de provincie hierdoor Europees geld misloopt.
Zodra DKTI 3-transport wordt opengesteld kan zij een aanvraag indienen. Na openstelling
van de regeling, die is voorzien in januari 2021, kunnen de eerste projecten binnen
een maand na indiening uitsluitsel krijgen over de toekenning van de subsidie.
Vraag 7
Bent u bereid om in overleg met de provincie Gelderland te treden, zodat zij de waterstofbussen
kan laten rijden en bovendien de Europese subsidie niet misloopt?
Antwoord 7
Zie antwoorden 2 en 4.
Vraag 8
Welke verdere stappen onderneemt u om de toegezegde versnelling in de productie van
groene waterstof door integratie met andere sectoren zoals openbaar vervoer en waterstoftankstations
zo spoedig mogelijk te realiseren?3
Antwoord 8
De versnelling van de productie van groene waterstof moet vooral plaatsvinden door
een gezamenlijke aanpak van de energiesector, industrie en gebouwde omgeving en mobiliteit.
De kabinetsvisie waterstof legt de basis voor die integratie4. De inzet van waterstof in mobiliteit is vanuit het oogpunt van productie van groene
waterstof op korte termijn in volume beperkt maar draagt wel bij aan de ontwikkeling
van de markt voor groene waterstof.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.