Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Amhaouch en Van Helvert over het bericht ‘Is er nog leven voor VDL Nedcar na 2023 nu BMW afhaakt’
Vragen van de leden Amhaouch en Van Helvert (beiden CDA) aan de Minister-President en de ministers van Economische Zaken en Klimaat en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Is er nog leven voor VDL Nedcar na 2023 nu BMW afhaakt» (ingezonden 19 oktober 2020).
Antwoord van Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat), mede namens de Minister-President
            en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 17 november 2020).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Is er nog leven voor VDL Nedcar na 2023 nu BMW afhaakt»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Welke contacten zijn er afgelopen jaar vanuit Den Haag geweest met VDL Nedcar over
               het mogelijk niet verlengen van het contract met BMW? Zijn er afgelopen jaar vanuit
               Den Haag contacten geweest met BMW en/of de Duitse regering, waarin dit aan de orde
               is gesteld?
            
Antwoord 2
            
Het kabinet is over het algemeen terughoudend met het publiceren van informatie over
               de inhoud van specifieke contacten met het bedrijfsleven. Wat ik hier wel over kan
               zeggen is dat VDL Nedcar op 18 september jl. contact heeft gezocht met het kabinet
               over de lopende contractonderhandelingen met BMW. Vanaf dat moment tot aan het door
               BMW genomen besluit is met regelmaat overlegd met VDL Nedcar en heb ik herhaaldelijk
               contact gehad op het hoogste niveau met BMW. Er is over de contractonderhandelingen
               geen contact geweest met de Duitse regering.
            
Vraag 3
            
Welke ministeries zijn momenteel betrokken bij het vinden van een duurzame oplossing
               voor VDL Nedcar en op welke manier(en)?
            
Antwoord 3
            
Het kabinet heeft VDL Nedcar alle medewerking toegezegd bij het vinden en verwerven
               van nieuwe opdrachten. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is hierin
               het eerste aanspreekpunt voor VDL Nedcar en waar relevant zijn andere departementen
               bij het proces aangehaakt. Momenteel zijn het Netherlands Foreign Investment Agency
               (NFIA) en het postennetwerk zeer nauw betrokken bij de geïntensiveerde zoektocht van
               VDL Nedcar naar mogelijke opdrachtgevers.
            
Vraag 4 en 5
            
Deelt u de mening dat het voor de doorontwikkeling van VDL Nedcar en het behoud van
               maakindustrie en werkgelegenheid in Limburg van belang is dat wordt gekeken naar de
               bredere behoeftes in de regio op het gebied van economie, maar bijvoorbeeld ook op
               het gebied van infrastructuur?
            
Bent u bereid om met VDL Nedcar, alle betrokken ministeries, de provincie Limburg,
               gemeentes en andere betrokken partijen tot een integraal actieplan te komen waarin
               al deze behoeftes worden meegenomen om zo een duurzame vestiging van VDL Nedcar in
               Limburg op lange termijn te garanderen, mede tegen de achtergrond van de unaniem aangenomen
               motie van het lid Amhaouch c.s. over steun voor de maakindustrie in de herstelfase
               na de coronacrisis?2
Antwoord 4 en 5
            
Nedcar is van groot belang voor de nationale en Limburgse economie en de werkgelegenheid
               in de regio. Voor een toekomstbestendig VDL Nedcar is het noodzaak dat het bedrijf
               nieuwe opdrachtgever(s) aan zich weet te binden. Het kabinet heeft VDL Nedcar toegezegd
               zich voor het behoud van de fabriek en de werkgelegenheid actief in te zetten.
            
Dat gebeurt ook al. Het kabinet onderhoudt nauw contact met VDL Nedcar en andere betrokken
               partijen en naast de inzet op het acquisitietraject dragen het Ministerie van EZK
               en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bij aan de voorgenomen gebiedsontwikkeling
               rond de Nedcar-fabriek. EZK heeft onder voorwaarden 6,8 miljoen euro toegezegd aan
               de oorspronkelijke plannen van 41 miljoen euro. Als ook het additionele plan voor
               een randweg om het bedrijventerrein van VDL Nedcar doorgaat draagt EZK 2,5 miljoen
               euro bij aan de meerkosten van 22 miljoen euro. IenW draagt met de verbreding van
               de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide bij aan de bereikbaarheid van VDL NedCar.
               Daarin wordt ook de aansluiting Born aangepakt, wat leidt tot een betere aansluiting
               van VDL NedCar op de A2.
            
Het is aan VDL Nedcar, die het beste kan inschatten waar mogelijkheden en eventuele
               belemmeringen liggen, om de aanpak nader uit te werken en aan te geven wat nodig is.
               Vervolgens zullen we in gezamenlijkheid de betrokkenheid en rol van centrale en decentrale
               overheden en andere relevante partijen verder invullen.
            
Met de ondersteuning van het kabinet wordt invulling gegeven aan de motie van het
               lid Graus c.s. (Kamerstuk 35 570-XIII, nr. 16) over een integraal plan voor de doorontwikkeling van VDL Nedcar, en aan de motie
               van het lid Amhaouch c.s. (Kamerstuk 35 438, nr. 9)3 ar het gaat om kansen creëren voor behoud van werkgelegenheid en het stimuleren van
               regionale investeringen rondom de maakindustrie.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat - 
              
                  Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Mede namens
M. (Mark) Rutte, minister-president 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.