Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Amhaouch en Van der Graaf over het bericht 'Provincie: geen reden om aan te nemen dat Friesenbrücke duurder en later klaar is'
Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Provincie: geen reden om aan te nemen dat Friesenbrücke duurder en later klaar is». (ingezonden 26 oktober 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 13 november 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Bouw nieuwe Friesenbrücke kost 96 miljoen euro en duurt
zes jaar langer» van Omroep Organisatie Groningen (OOG)1 en het bericht «Provincie: geen reden om aan te nemen dat Friesenbrücke duurder en
later klaar is» van RTV Noord2?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Heeft u kennisgenomen van de inhoud van het rapport van de Duitse Federale Rekenkamer
over de kosten en bouwduur van de Friesenbrücke?
Antwoord 2
Nee, het rapport is vertrouwelijk en niet gedeeld met Nederlandse overheden. Het rapport
zal wellicht wel openbaar worden na behandeling in de Begrotingscommissie van de Duitse
Bondsdag in Berlijn.
Vraag 3
Zijn er contacten met de Duitse collega geweest over dit rapport en de uitkomsten
hiervan?
Antwoord 3
De provincie Groningen is in Nederland opdrachtgever van het project Wunderline en
onderhoudt in eerste instantie de contacten met de betrokken Duitse partijen. Naar
aanleiding van de berichten is er contact geweest tussen de provincie en het betreffende
Ministerie van de deelstaat Nedersaksen en daarnaast met Deutsche Bahn (DB Netz).
Beide partijen geven aan dat de brug volgens de laatste inzichten conform planning
eind 2024 zal worden opgeleverd. Daarnaast zijn er momenteel geen signalen dat sprake
zal zijn van een kostenstijging. De Duitse partijen herkennen zich dan ook niet in
de berichtgeving.
Vraag 4
Wat is uw reactie op het rapport van de Duitse Federale Rekenkamer over de kosten
en bouwduur van de Friesenbrücke, waarin wordt geconcludeerd dat de brug er pas in
2030 ligt en de kosten van 30 miljoen naar 96 miljoen euro stijgen?3
Antwoord 4
De inhoud van het rapport is vertrouwelijk en mij niet bekend, waardoor ik niet op
de inhoud van het rapport kan reageren. Zie verder mijn beantwoording van vraag 3.
Vraag 5
Wat is de invloed van dit rapport op uw eerdere voornemen van september 2020 om de
bouw in 2024 klaar te hebben?
Antwoord 5
Geen, zie ook mijn beantwoording van vraag 3.
Vraag 6
Deelt u de mening dat grensoverschrijdend spoorvervoer voor Nederland en met name
de grensregio’s van cruciaal belang is? Zo ja, gaat u alles op alles zetten om de
Friesenbrücke alsnog binnen de gestelde termijn en de geraamde kosten te laten bouwen?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Grensoverschrijdend spoorvervoer is één van mijn prioriteiten. Er zijn op dit moment
geen signalen dat er sprake is van overschrijdingen in kosten en/of tijd bij het project
Friesenbrücke, zie ook mijn beantwoording van vraag 3.
Vraag 7
Bent u bereid de dreigende problemen rondom de bouw van de Friesenbrücke te bespreken
met uw Duitse collega? Zo ja, binnen welke termijn? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Er zijn op dit moment geen signalen dat er sprake is van overschrijdingen in kosten
en/of tijd ten aanzien van de Friesenbrücke. Ik zie daarom geen aanleiding hierover
op dit moment actief contact te zoeken met mijn Duitse collega. Natuurlijk doet de
verantwoordelijk bestuurder van de provincie Groningen (als Nederlands opdrachtgever
van het project Wunderline) dat wel regelmatig. En uiteraard sta ik in regelmatig
contact met deze bestuurder.
Vraag 8
Bent u bereid, zoals u eerder hebt toegezegd, een spoortop te organiseren tussen Nederland,
Duitsland en België om grensoverschrijdende knelpunten, zoals de Friesenbrücke, aan
te kaarten en een oplossing te bieden? Zo ja, gaat u dat in deze kabinetsperiode nog
organiseren? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Ik heb regelmatig bilaterale overleggen met Duitsland en België, zoals recent de brede
Mobiliteitstop met mijn Vlaamse collega en eerder dit jaar met mijn Duitse collega
specifiek over de internationale spoorverbinding Amsterdam-Berlijn. Indien nodig bespreek
ik in dergelijke overleggen eventuele grensoverschrijdende knelpunten. Het stimuleren
van internationaal personenvervoer in den brede wordt momenteel vormgegeven in het
Europese platform dat hiertoe is opgericht naar aanleiding van de ministersverklaring
van 4 juni jongstleden4. In dat kader worden ook de mogelijkheden voor een internationale spoortop verkend.
Hierover zal ik u nader informeren in de brede internationale spoorbrief die ik u
dit najaar nog zal toezenden.
Vraag 9
Wat is uw reactie op gedeputeerde Gräper, die ervan uitgaat dat de bouw volgens de
planning doorgaat?
Antwoord 9
Ik deel de reactie van gedeputeerde Gräper.
Vraag 10
Kunt u de uitspraak van gedeputeerde Gräper dat de planning doorgaat bevestigen?
Antwoord 10
Ja, ik heb geen signalen ontvangen dat er sprake is van overschrijdingen in kosten
of tijd bij het project Friesenbrücke.
Vraag 11
Hoe gaat u de Kamer en de provincie Groningen op de hoogte houden van de ontwikkelingen?
Antwoord 11
Zoals aangegeven is de provincie Groningen opdrachtgever voor het project Wunderline
in Nederland. In de regel houden zij mij op de hoogte van de ontwikkelingen op dat
vlak. Mocht daar aanleiding toe zijn dan zal ik uiteraard uw Kamer informeren over
actuele ontwikkelingen.
Vraag 12
Kunt u het rapport, zodra dit openbaar is, opsturen naar de Kamer inclusief uw reactie?
Antwoord 12
De federale Rekenkamer in Duitsland zal op later moment zelfstandig een besluit nemen
over het wel of niet openbaar maken van het rapport. Indien het rapport openbaar wordt
gemaakt, zal ik het naar uw Kamer verzenden.
Vraag 13
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 13
Ja.
Vraag 14
Kunt u deze vragen voor de begrotingsbehandeling Infrastructuur en Waterstaat 2020
beantwoorden?
Antwoord 14
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.