Verslag van een bijeenkomst : Verslag van een Interparlementaire conferentie van de parlementaire controlegroep Europol (JPSG)
34 931 Bijeenkomsten van de Parlementaire Controlegroep (JPSG) Europol
E/ Nr. 4
VERSLAG VAN EEN DIGITALE INTERPARLEMENTAIRE CONFERENTIE
Vastgesteld 3 november 2020
Op 28 en 29 september 2020 vond de zevende bijeenkomst plaats van de parlementaire
controlegroep Europol (verder: JPSG). Delegaties namen, vanwege de ontwikkelingen
rondom het Covid-19-virus, deel via het online vergaderplatform van het Europees Parlement.
De zesde bijeenkomst, die medio maart 2020 in Zagreb zou plaatsvinden, werd overigens
eerder vanwege de ontwikkelingen rondom dit virus afgelast.
De JPSG houdt op basis van artikel 51 van de Europolverordening1 politiek toezicht op de activiteiten van het EU-agentschap voor politiesamenwerking
Europol. De JPSG bestaat uit leden van de nationale parlementen – maximaal vier leden,
gelijkelijk te verdelen over beide Kamers der Staten-Generaal – en van het Europees
Parlement – LIBE-comité – en komt in beginsel twee maal per jaar bijeen.
Vanuit de Eerste Kamer nam het lid Veldhoen (GroenLinks) deel aan de conferentie.
Vanuit de Tweede Kamer de leden Van Toorenburg (CDA) en Yeşilgöz (VVD).
De delegatie brengt als volgt verslag uit.
Vaststelling agenda en welkomstwoord
De gezamenlijk covoorzitters van de JPSG Europolconferentie openen de vergadering.
Deze vergadering wordt voorgezeten door de covoorzitters de heer López-Aguilar, voorzitter
van de commissie burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken (LIBE) van
het Europees Parlement, mevrouw Mittag, voorzitter van de JPSG-delegatie van de Duitse
Bundestag, en de heer Pistorius, voorzitter van de JPSG-delegatie van de Duitse Bundesrat.
Tevens krijgt de heer Vukas, voorzitter van de Kroatische JPSG-delegatie, het woord
om – in zijn hoedanigheid als vorige (roterend) covoorzitter van de JPSG-vergadering –
de vergadering te informeren over de uitkomst van de schriftelijke uitwisseling van
standpunten naar aanleiding van de afgelasting van de zesde bijeenkomst van de JPSG
Europol.
De heer López-Aguilar benadrukt allereerst het bijzondere karakter van de digitale
vergadering, waaraan 75 Kamerleden vanuit 27 lidstaten deelnemen. Hij koppelt terug
dat in de Troika-vergadering is besloten tot het instellen van een ad hoc-werkgroep
die zich gaat buigen over een technische aanpassing van het Reglement van Orde JPSG
Europol met betrekking tot de benoemingswijze van de JPSG-afgevaardigde naar vergaderingen
van de Raad van Bestuur Europol, alsmede met betrekking tot het aanpassen van de revision-clause
betreffende het reglement van orde. Tevens heeft de troika besloten om vertegenwoordigers
van het Britse Hogerhuis en Lagerhuis toe te laten tot de vergadering met «observer
status». Deze Britse volksvertegenwoordigers zijn gevraagd te interveniëren bij het
agendapunt met betrekking tot de gevolgen van de Brexit voor het werk van Europol.
Inhoudelijk geeft de heer López-Aguilar in overweging dat het belang van het werk
van Europol telkens toeneemt, waarmee ook het belang van de parlementaire controle
op de activiteiten van Europol wordt vergroot.
Mevrouw Mittag benadrukt dat binnen het meerjarig financieel kader (MFK) voldoende
middelen moeten worden vrijgemaakt voor de uitvoering van de werkzaamheden van Europol.
De taken van Europol nemen toe, terwijl de bijbehorende middelen achterblijven, aldus
deze spreker.
De heer Pistorius zet de vocale punten van het Duitse voorzitterschap uiteen en informeert
de vergadering over de bevoegdheidsverdeling in Duitsland tussen de deelrepublieken
en het federale niveau op het terrein van de rechtshandhaving. Spreker benadrukt onder
meer dat de bestrijding van rechts-extremisme en terrorisme door het Duitse voorzitterschap
als prioritair is aangemerkt.
De heer Vukas blikt terug op de afgelaste JPSG-vergadering van 22 en 23 maart 2020,
die in Zagreb zou plaatsvinden. Vanwege de ontwikkelingen rondom het Covid-19-virus
is de vergadering in eerste instantie uitgesteld. Vervolgens heeft een forse aardbeving
de stad Zagreb getroffen en zijn geen verbeteringen geconstateerd met betrekking tot
de ontwikkelingen rondom het Covid-19-virus. Besloten is om de reguliere JPSG-vergaderstukken
vervolgens via e-mailprocedure te delen, waarna de lidstaten schriftelijk vragen konden
stellen. Op deze wijze kon worden voldaan aan de taken en verplichtingen van de JPSG
op grond van de Europolverordening.
Presentatie activiteiten Europol in de periode van maart tot september 2020 met speciale
focus op de Covid-19 crisis
Mw. De Bolle, de uitvoerend directeur van Europol, blikt ten behoeve van de vergadering
terug op de activiteiten van Europol in periode sinds maart 2020. Spreker zet uiteen
dat Europol sinds 2016 een Crisis Management Team (CMT) heeft, dat gedurende de Covid-19-crisis
is geactiveerd. Hiermee kunnen dergelijke crises beter worden gemanaged. Mw. De Bolle
geeft aan dat vanwege het virus een sterke verandering zichtbaar is in het soort en
de hoeveelheid criminaliteit. Om nationale opsporingsautoriteiten bij te staan heeft
Europol sinds het begin van de Covid-19-uitbraak diverse operationele thematische
assessments uitgevoerd en met de lidstaten gedeeld, bijvoorbeeld op het terrein van
drugs, financiële en economische delicten, (online) kindermisbruik en migrantensmokkel.
Ook heeft Europol verdere stappen gezet in het ontwikkelen van de samenwerking met
het Europees Openbaar Ministerie middels het opstellen van werkafspraken. Tot slot
zet mw. De Bolle enkele hoogtepunten uiteen van operaties die de laatste periode door
Europol zijn ondersteund, zoals operatie EMMA, waarin een versleuteld berichtennetwerk
is gekraakt en operatie NERONE, waarin een operationeel internationaal crimineel netwerk
is opgerold.
De heer Wiewiórowski, de Europees Toezichthouder gegevensbescherming, koppelt vervolgens
de werkzaamheden van de EDPS inzake Europol terug aan de JPSG-vergadering. Allereerst
meldt spreker dat, onverminderd de goede onderlinge samenwerking, de EDPS medio april
2020 heeft moeten besluiten om Europol een formele vermaning te geven in verband met
het vermoeden dat Europol bulkdata, die van lidstaten wordt ontvangen, zou verwerken,
waarbij Europol een deel van deze persoonsgegevens zonder wettelijke grondslag zou
opslaan. De EDPS verwacht nu dat Europol verzachtende maatregelen zal treffen. Spreker
geeft tevens aan dat bij een volgende herziening van de Europol aandacht zal worden
besteed aan de wijze waarop gegevensverwerking bij Europol plaatsheeft. Tevens geeft
spreker aan dat de jaarlijkse inspectie door de EDPS bij Europol vanwege de ontwikkelingen
rondom het Covid-19-virus is uitgesteld.
Ten tweede verwijst de heer Wiewiórowski naar ontwikkelingen op het terrein van het
gebruik van operationele gegevens voor het testen van nieuwe geautomatiseerde verwerkingstechnieken
en algoritmen in de context van rechtshandhaving. De EDPS heeft zichzelf tot doel
gesteld om beter inzicht te verkrijgen in dit testbeleid en om zichzelf ervan te verzekeren
dat er een voldoende rechtsbasis bestaat om hiertoe operationele data te gebruiken.
Ten derde en tot slot verwijst spreker naar ontwikkelingen binnen Europol waarbij
nationale onderzoekers worden ingezet voor het verwerken van persoonsgegevens in de
systemen van Europol. Spreker geeft aan dat de Europolverordening geen voldoende duidelijke
rechtsbasis biedt om dergelijke onderzoekers in te zetten.
De EDPS is nauw betrokken bij de consultatie over de aangekondigde wijzigingen van
de Europolverordening, waarin het mandaat van Europol naar verwachting zal worden
uitgebreid en verstevigd. Spreker benadrukt dat de door hem genoemde knelpunten in
deze wijziging aan de orde zullen worden gesteld.
Het concept meerjarenprogramma Europol 2021–2023
Op grond van de Europolverordening wordt de parlementaire controlegroep voor Europol,
de JPSG, geconsulteerd over het meerjarenprogramma van Europol. Vanwege de beperkte
tijd tijdens de digitale vergadering beperkt de vergadering zich, op voorstel van
de covoorzitters, tot een korte presentatie van de uitvoerend directeur van Europol,
mw. De Bolle, van het conceptmeerjarenprogramma voor de jaren 2021 tot en met 2023.
De leden van de JPSG worden verzocht om eventuele vragen op schrift te stellen en
te zenden aan het JPSG-secretariaat die zorg zal dragen voor tijdige beantwoording
door Europol.
De presentatie van mw. De Bolle concentreert zich op de financiële uitdagingen waarvoor
Europol zich geplaatst ziet. Het toenemende belang en takenpakket van Europol is niet
gereflecteerd in het beschikbare budget, dat via het MFK wordt vastgesteld. De aanhoudende
discussie over het MFK voor de jaren 2021 tot 2027 brengt vooralsnog geen duidelijkheid
over de beschikbaarheid van middelen. Om die reden heeft Europol het vastgestelde
budget voor het jaar 2020 gebruikt als basis voor het meerjarenprogramma. Gezien de
toename aan activiteiten heeft Europol daarenboven verzocht om adequate middelen om
deze taken te kunnen uitvoeren. Met name zouden de gevraagde nieuwe posten een toename
van de activiteiten mogelijk maken om de steun aan lidstaten op een aanvaardbaar niveau
voort te zetten, alsook om ICT te stimuleren en door te ontwikkelen, de European Financial
and Economic Crime Centre (EFECC) op te richten en de toenemende operationele vraag
van lidstaten bij te houden.
Daarnaast presenteert mw. De Bolle de nieuwe externe strategie voor de jaren 2021
tot en met 2024. Vocaal punt in die strategie betreft het (geografische) belang van
samenwerking met het Verenigd Koninkrijk, nadat de Brexit volledig heeft plaatsgevonden.
Ook de samenwerking met onder meer Australië, Nieuw-Zeeland en Azië wordt verder doorontwikkeld.
Tot slot zal samenwerking worden gezocht met Latijns-Amerika in het kader van de aanpak
van drugsmokkel.
Themadebat: strijd tegen rechts-extremisme en terrorisme
Het debat focust op rechts-extremisme en terrorisme. Achtergrond zijn aanslagen in
Duitsland, in Hanau, op 19 februari dit jaar (link) en in Halle op een synagoge, op 9 oktober 2019 (link). En aanslagen buiten Duitsland in maart 2019 door de Australiër Brenton Tarrant die 51 moslims doodschoot bij twee moskeeën in Nieuw-Zeeland, een -deels mislukte-
aanslag in Oslo in augustus en in diezelfde maand een aanslag in de VS waarbij 22 doden vielen in een supermarkt in El Paso. Bij deze aanslagen
werd door de daders vaak verwezen naar de aanslag en het gedachtengoed van de Noor
Anders Breivik die in 2011 bij een aanslag 77 mensen vermoordde, vooral jongeren betrokken bij de Noorse sociaaldemocratische
partij die hij verantwoordelijk hield voor de immigratie van moslims naar zijn land.
Het debat krijgt een sterk politiek karakter als een aantal sprekers de aandacht vestigt
op links- en moslimterrorisme en de vraag stellen of daar geen grotere dreiging van
uitgaat, en een enkele spreker terrorisme in verband brengt met vluchtelingen. Covoorzitter
van de vergadering, de heer Pistorius, maant de delegaties het debat te focussen op
onderwerpen die binnen de (operationele) scope van Europol liggen en toont zich ontzet
over een aantal interventies die, zo hij stelt, «10 of 15 jaar geleden ondenkbaar
zouden zijn geweest». Hij waarschuwt voor het gaan schuiven van Europese normen en
waarden. Hij geeft aan dat hij persoonlijk op dit moment het risico van rechts-terrorisme
veel groter acht dan van links-terrorisme.
De adjunct-directeur van Europol, verantwoordelijk voor het Operation Department,
de heer van Gemert, geeft aan het grootste risico te zien uitgaan van «lone wolfs».
Spreker wijst erop dat via besloten internet communities en sociale media extremisten
over de hele wereld elkaar veel makkelijker vinden en kennis over wapens en explosieven
zich snel verspreidt. Deze «Lone wolfs» opereren als eenlingen maar hebben via deze
communities veel makkelijker toegang tot gevaarlijke informatie dan voorheen. Hij
maakte duidelijk dat Europol, maar evenzeer de lidstaten, hier sterker op moeten inzetten
waarbij Europol momenteel beperkt is in zijn budget, aldus de heer Van Gemert. Europol
zet in op het tegengaan van de dreiging van rechts-extremisme en terrorisme langs
de drie lijnen: het bevorderen van de uitwisseling van informatie en «intelligence»;
het verbeteren van het strategische bewustzijn en het dreigingsbeeld; het tegengaan
van online rechts-extremisme propaganda. Als gevaren ziet Europol het onderschatten
van de dreiging van rechts-extremisme en een tekort aan middelen om het fenomeen structureel
aan te pakken.
Sessie Brexit en herziening Europolverordening
De sessie op dinsdag focust op de mogelijke gevolgen voor politiesamenwerking binnen
Europol na de Brexit en op het aanstaande voorstel van de Europese Commissie voor
herziening van de Europolverordening. Alle sprekers benadrukken het belang van een
nauwe samenwerking met het Verenigd Koninkrijk ook na de Brexit, maar evenzeer de
uitdagingen die er liggen als de bestaande wettelijke basis wegvalt. EU-commissaris
Ylva Johansson (Binnenlandse Zaken) wijst erop dat de onderhandelingen zich in een
cruciale fase bevinden. Ingezet moet worden op een ambitieus partnerschap, ook als
er geen Brexit-deal tot stand komt. De EU is klaar voor elke uitkomst, noodmaatregelen
zijn voorbereid. De genodigde sprekers van het Britse Parlement beamen bij monde van
Yvette Cooper (voorzitter van de Commissie Binnenlandse Zaken van het House of Commons)
en Lord Kirkhope (lid van de EU Justitie en Veiligheid subcommissie van het House
of Lords) het belang van blijvende, nauwe samenwerking.
Federaal Minister voor Binnenlandse Zaken, de heer Seehofer, sprekend namens het Duitse
EU-voorzitterschap, onderschrijft het belang van Europol en pleit voor voldoende budget
binnen het komende meerjarig financieel kader (MFK) om huidige en nieuwe taken adequaat
te kunnen oppakken. Europol bindt belangen van de EU en de lidstaten en zorgt al twintig
jaar voor betrouwbare structuren voor politiesamenwerking en informatie-uitwisseling.
Hij onderstreept het belang om zonder tijdsverlies gegevens uit te kunnen wisselen
en het belang van nieuwe methoden en technologie (o.a. artificiële intelligentie)
om grote hoeveelheden informatie te kunnen interpreteren. Ook is dient naar mening
van deze spreker ingezet te worden op intensievere samenwerking met derde landen en
met de private sector (onder andere met techbedrijven en internetdienstverleners).
EU-commissaris Johansson prees Europol voor de bijdrage bij het decoderen van de webdienst
EncroChat waarmee op grote schaal criminele activiteiten zijn en worden blootgelegd
en verdachten worden aangehouden en vervolgd. Zij noemde ook op het belang van Europol
bij het bestrijden van (online) seksueel misbruik van minderjarigen en bij het aanpakken
van Covid-19-gerelateerde misdrijven. Ze wees ook op recent door de Europese Commissie
gepresenteerde EU-voorstellen voor de verdere aanpak van (online) seksueel misbruik
van kinderen en van illegale wapenhandel. EU-commissaris Johansson ging vervolgens
in op haar voornemens met de eind dit jaar te verwachten aanpassing van de Europolverordening.
Met de voorgestane aanpassing moet Europol beter toegerust worden op een toenemend
digitale omgeving. Uitbreiding van samenwerking met privébedrijven (onder meer web-providers,
banken) acht ze essentieel maar met de nodige randvoorwaarden waaronder sterk democratisch
toezicht. Refererend aan de «martelcontainer» die in Nederland door de politie werd
opgespoord na aanwijzingen die voortkwamen uit ontcijferde EncroChat data, refereert
mevrouw Johansson aan het belang van het toestaan aan Europol om grote databestanden
te kunnen analyseren. Spreker geeft aan dat voor het herzieningsvoorstel van de Europolverordening,
haar Commissiediensten in nauw contact staan met de Europees Toezichthouder gegevensbescherming,
de heer Wojciech Wiewiórowski.
Slotopmerkingen en sluiting
Het co-voorzitterschap sluit de vergadering onder verwijzing naar de datum van de
volgende JPSG-vergadering op 1 en 2 februari 2021 in Lissabon, Portugal.
Namens de delegatie van de Eerste Kamer, Veldhoen
Namens de delegatie van de Tweede Kamer, Van Toorenburg
A.A. Yeşilgöz
De griffier van de delegatie van de Eerste Kamer, Van Rooij
De griffier van de delegatie van de Tweede Kamer, Rook
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Madeleine van Toorenburg, Tweede Kamerlid