Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Belhaj, Van den Berge, Asscher en Kwint over het bericht ‘Culturele instellingen in chaos na coronamaatregelen
Vragen van de leden Belhaj (D66), Van den Berge (GroenLinks), Asscher (PvdA) en Kwint (SP) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht «Culturele instellingen in chaos na coronamaatregelen. «Dit is een onmogelijke keuze»» (ingezonden 12 oktober 2020).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) en van Minister van Engelshoven
(Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), mede namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport (ontvangen 28 oktober 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Culturele instellingen in chaos na coronamaatregelen.
«Dit is een onmogelijke keuze»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 t/m 10
Deelt u de mening dat de nieuwe coronamaatregelen met betrekking tot ontheffingen
voor culturele instellingen tot ontzettend veel onduidelijkheid hebben geleid en dat
deze onduidelijkheden zo snel mogelijk verholpen moeten worden? Wat gaat u daaraan
doen?
Wat vindt u ervan dat culturele instellingen in regio’s met extreem veel besmettingen
(bijvoorbeeld Haaglanden) meer mogen dan in regio’s met een stuk minder besmettingen
(bijvoorbeeld IJsselland)? Kunt u dit uitleggen? Wat vindt u in bredere zin van alle
verschillen in ontheffingen tussen verschillende regio’s, soms zelfs binnen veiligheidsregio’s,
en dat sommige regio’s zeggen «het nog even aan te kijken»? Vindt u dit wenselijk
en logisch? Kunt u uw antwoord toelichten?
Hoe beoordeelt u de situatie waarin cabaretier Henry van Loon op 12 en 13 oktober
niet meer mag optreden in het Zaantheater voor 240 personen vanwege de opgelegde beperking
van maximaal 30 personen, terwijl hij in plaats daarvan 40 kilometer verderop in Hoorn
op diezelfde avonden wel mag optreden? Leidt dit niet tot oneerlijke concurrentie?2
Hoe komt het dat de veiligheidsregio’s niet waren voorbereid op deze nieuwe maatregelen?
Bent u het eens dat zij in de toekomst beter voorbereid moeten worden, om te voorkomen
dat het voor culturele instellingen volstrekt onduidelijk is of zij diezelfde avond
hun programma nog doorgang kunnen laten vinden?
Bent u het met de indieners eens dat het wenselijk zou zijn om in overleg met veiligheidsregio’s
en de culturele sector te komen tot een routekaart voor wat er wel mogelijk is bij
verschillende besmettingsscenario’s om zo de voorspelbaarheid van maatregelen voor
de sector te vergroten?
Wat vindt u ervan dat de voorzitters van veiligheidsregio’s verschillende afwegingen
maken waardoor er een soort willekeur ontstaat die veel onduidelijkheid creëert? Zou
een uniforme set van regels voor de sector niet beter zijn, zodat er geen willekeur
optreedt?
Wat vindt u ervan dat door de verschillen tussen regio’s, mensen die in een regio
wonen met strengere regels, zich verplaatsen naar regio’s waar men wel naar een culturele
instelling kan? Is er nagedacht over het feit dat hierdoor juist meer risico’s ontstaan
doordat er sneller een verspreiding van het coronavirus kan plaatsvinden?
Wat is de definitie van «instellingen met regionaal belang»? Bent u het eens dat dit
niet per se grote theaters hoeven te zijn, maar juist ook kleine buurttheaters die
een belangrijke rol spelen bij de sociale cohesie van kwetsbare wijken? Hoe gaat u
voorkomen dat deze kleine theaters nu buiten de boot gaan vallen waardoor zij alsnog
een grote kans hebben failliet te gaan?
Wat vindt u ervan dat instellingen die overduidelijk meer dan 30 personen binnen kunnen
laten met in achtneming van RIVM-voorschriften, zoals bijvoorbeeld de Ziggodome of
Afas Live, niet in aanmerking komen voor een ontheffing?3 Zou het mogelijk zijn in overleg te treden met de veiligheidsregio’s om gelijke richtlijnen
te hanteren van vrijstellingen voor culturele instellingen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2 t/m10
Omdat er al weken sprake is van een sterk stijgende trend van het aantal besmettingen
en een versnelling van de epidemie heeft het kabinet dinsdag 13 oktober stevigere
maatregelen aangekondigd om het aantal contacten terug te brengen en zo het virus
onder controle te krijgen. Met deze stevigere maatregelen is de mogelijkheid tot het
verlenen van vrijstellingen door de Veiligheidsregio’s komen te vervallen. Voor de
verleende vrijstellingen geldt dat deze zijn vervallen. Voor alle theaters, podia,
concertzalen en bioscopen en filmtheaters geldt nu een maximum van 30 bezoekers per
ruimte met vaste zitplaatsen. Hierover is de Tweede Kamer middels brief van 13 oktober
van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geïnformeerd.4 De maatregelen zijn onderdeel van de zogenaamde routekaart, die als bijlage bij genoemde
Kamerbrief is gepubliceerd. De routekaart geeft per inschalingsniveau aan welke maatregelen
in ieder geval gelden en welke maatregelen ter overweging zijn. Hiermee wordt de voorspelbaarheid
en eenduidigheid van maatregelen vergroot.
Vraag 11
Bent u bereid op korte termijn proefopstellingen in de culturele sector, zoals de
proefopstelling van theater Markant in Uden, te laten testen op veiligheid door het
RIVM? Bent u voorts bereid de adviezen die het RIVM hierover zou geven mee te nemen
in het beleid?
Antwoord 11
Sinds de uitbraak van Covid-19 is het kabinet intensief met de brede eventindustrie
(sportevents, zakelijke congressen, theater, kermissen, festivals, etc.) in gesprek
over de wijze waarop veilig en verantwoord evenementen georganiseerd kunnen worden
die commercieel haalbaar zijn. De gesprekken hebben geleid tot een toezegging aan
de sector om te kunnen starten met het zogenaamde Fieldlab-programma, waarin de gezamenlijke
evenementenorganisaties samenwerken met diverse belangenorganisaties, universiteiten,
hogescholen en onderzoeksinstellingen. Dit Fieldlab-programma heeft tot doel wetenschappelijke
kennis te combineren met innovaties uit de sector om inzichtelijk te maken hoe de
gezondheidsrisico’s en de druk op de openbare ruimte kunnen worden beperkt. Een belangrijk
onderdeel van de aanpak om te komen tot een veilige en verantwoorde manier organiseren
van evenementen is het uitvoeren van een aantal testevents waarvoor zij testlocaties
zoeken. Hierbij is het Fieldlab-programma verantwoordelijk voor de keuze van de testlocaties.
Hierbij houden zij rekening met de verschillende type events die zij hebben geïdentificeerd.
Het Fieldlab is op de hoogte van de proefopstelling van theater Markant in Uden en
zal deze ook meenemen in hun afwegingen voor de keuze van de testlocaties. Het onderzoeksplan
dat de evenementenbranche in samenwerking met wetenschappers heeft ontwikkeld voor
de testevents, is recent voorgelegd ter beoordeling aan het RIVM. Dit onderzoeksplan
is gericht op het organiseren van testevents voor de gehele branche. Het RIVM komt
op basis van dit plan tot een advies. Op basis van dit advies en het epidemiologisch
beeld zal het kabinet een besluit nemen over het starten van de testevents. De resultaten
van de testevents kunnen meegenomen worden bij de beleidsvorming.
Vraag 12
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk beantwoorden, uiterlijk binnen een week?
Antwoord 12
Voor de beantwoording van deze Kamervragen heb ik de reguliere termijnen gevolgd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.