Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Belhaj over het bericht ‘Uitgaan is nu een avondje zitten’
Vragen van het lid Belhaj (D66) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid, van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Economische Zaken en Klimaat en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht «Uitgaan is nu een avondje zitten» (ingezonden 8 september 2020).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de ministers
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de
Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (ontvangen 28 oktober 2020). Zie
ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 221.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Uitgaan is nu een avondje zitten»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Hoe vaak is er door de politie gehandhaafd op illegale feesten in Nederland, sinds
het afkondigen van de coronamaatregelen sinds maart 2020?
Hoeveel boetes zijn er sinds het afkondigen van de coronamaatregelen uitgedeeld voor
illegale feesten en festivals?
Antwoord 2 en 3
Er zijn vanaf de start van de handhaving door het Openbaar Ministerie circa 17.400
strafbeschikkingen uitgevaardigd voor overtreding van de regionale Covid-noodverordeningen
(peildatum 11 oktober). Bij het registeren van dergelijke overtredingen wordt de feitcode
«noodverordening» (art. 443 Sr) gehanteerd. Hieronder vallen verschillende overtredingen.
Een uitsplitsing naar illegale feesten en festivals is helaas niet te maken. Daarnaast
kunnen feesten ook op grond van een APV beëindigd zijn, bijvoorbeeld in het geval
van geluidsoverlast. Ook daarvoor geldt dat een uitsplitsing naar illegale feesten
en festivals niet te maken is. Bij de incidentregistratie van de politie is dat evenmin
het geval.
Vraag 4
Wordt er bij het nemen van beperkende maatregelen voor culturele activiteiten, festivals
en nachtclubs de afweging gemaakt tussen enerzijds het risico op besmetting door gebrek
aan toezicht bij eventuele illegale activiteiten en anderzijds de mogelijkheid tot
gecontroleerde activiteiten waar toezicht gehouden kan worden op het naleven van coronaregels
en zo het voorkomen van een grotere uitbraak? Zo nee, waarom niet? Deelt u de mening
dat het mogelijk slimmer is om gecontroleerd feesten, zoals festivals, en in nachtclubs
door professionals te laten organiseren zodat gehandhaafd kan worden of coronaregels
worden nageleefd, in plaats van dat er buiten het zicht allerlei illegale feesten
worden georganiseerd met het risico op een grotere uitbraak? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
De problematiek en dit dilemma rondom illegale feesten is ons bekend, en nemen we
dan ook mee in de afwegingen rondom de maatregelen. We begrijpen dat er behoefte is
aan recreatie en vermaak en we zouden gecontroleerde feesten zoals festivals, en feesten
in nachtclubs graag meer ruimte willen bieden dan we op dit moment doen. Het huidige
beeld van de aantallen besmettingen biedt helaas geen ruimte voor een versoepeling
van maatregelen voor feesten en festivals maar juist tot verscherpte maatregelen zoals
aangekondigd op 13 oktober jl. Ook bij gecontroleerde activiteiten kan er sprake zijn
van een te hoog besmettingsrisico. De beperkende maatregelen zijn gebaseerd op wetenschappelijke
inzichten over de ontwikkeling van het COVID-19 virus en achten we nodig op dit moment.
Daarnaast zijn illegale feesten sowieso niet wenselijk en daar moet dan ook tegen
opgetreden worden.
Vraag 5
Is onderzocht wat de effecten zijn wanneer culturele activiteiten, festivals en nachtclubs
gecontroleerd opengaan met goede ventilatie en waar mensen binnen verplicht mondkapjes
dragen? Zo nee, bent u bereid te onderzoeken of dit op een veilige manier mogelijk
is?
Antwoord 5
De ministeries van VWS, J&V, OCW en EZK ondersteunen een onderzoeksprogramma (Fieldlab
Evenementen) van de brede Eventindustrie (culturele podia, festivals, Zakelijke Congressen,
Kermissen, Sportevents, etc). Op dit moment wordt er een onderzoek voorbereid waarin
onderzocht zal worden hoe een combinatie van verschillende preventieve maatregelen
kan leiden tot een veilig en verantwoord organiseren van events tijdens de Covid-19
uitbraak. In het onderzoek wordt goede ventilatie, sneltesten en gebruik van mondkapjes
meegenomen.
Vraag 6
Hoe gaan ze in het buitenland om met het toestaan van culturele activiteiten, festivals
en de opening van nachtclubs? In hoeverre is het beleid in Nederland ten aanzien van
culturele activiteiten, festivals en het openen van nachtclubs vergelijkbaar met dat
in andere landen? In welke landen zijn culturele activiteiten, festivals en het openen
van nachtclubs op grote schaal al wel toegestaan? Wat kan Nederland van deze landen
leren?
Antwoord 6
In het buitenland wordt op verschillende manieren omgegaan met het toestaan van culturele
activiteiten, festivals en de opening van nachtclubs. Landen hebben ieder een eigen
virusbeeld en daarmee afwegingen ten aanzien van het wel of niet toestaan van culturele
activiteiten, festivals en de opening van nachtclubs. We zien dat landen met een vergelijkbare
situatie als Nederland ervoor kiezen om culturele activiteiten, festivals en nachtclubs
niet (op grote schaal) toe te staan. Veel landen kiezen ervoor om nachtclubs en discotheken
gesloten te houden, beperkte openingstijden hanteren en regionale maatregelen inzetten
om het virus in te dammen.
In sommige landen waar uitgaansgelegenheden wel weer geopend waren is er een oplopend
aantal besmettingen geconstateerd. Het is belangrijk om de ontwikkelingen in het buitenland
te blijven volgen en daarvan te leren.
Vraag 7
Deelt u de mening dat het op zijn minst discutabel is dat we wel weer in een vol vliegtuig
of een volle trein mogen stappen, maar er nog steeds strenge restricties zijn voor
theaters, podia, nachtclubs en festivals en dat zij pas echt weer ruimte krijgen als
er een vaccin is? Kunt u de redenering voor die keuze wetenschappelijk onderbouwen?2
Antwoord 7
Deze mening delen we niet. Vanwege het unieke ventilatie- en filtersysteem in vliegtuigen
wordt de lucht elke drie minuten ververst. Het systeem zorgt bovendien voor een verticale,
naar beneden gerichte luchtstroom langs de passagiers. Voor treinreizen wordt er aangemoedigd
om zo veel mogelijk buiten de spits te reizen, om de passagiers beter te spreiden
en zo de reizen voor essentiële doeleinden toch te kunnen faciliteren. Voor zowel
vliegtuig- en treinpassagiers geldt dat zij een niet medisch mondkapje dienen te dragen
tijdens hun reis. Al deze maatregelen reduceren het risico op een eventuele besmetting
aanzienlijk.
Een van de belangrijkste maatregelen om het coronavirus te bestrijden, blijft de 1,5
meter afstand. Gelet op het toegenomen aantal besmettingen is het kabinet helaas genoodzaakt
geweest nieuwe maatregelen te nemen en opnieuw een maximum te stellen aan het aantal
bezoekers van culturele instellingen. Nachtclubs blijven gesloten vanwege het voortdurende
risico op besmettingen. Het is helaas op dit moment dan ook niet mogelijk de nachtclubs
weer te openen.
Vraag 8
Hoe verloopt het gesprek over het protocol tussen de ministeries van Justitie en Veiligheid
en van Economische Zaken en Klimaat, Koninklijke Horeca Nederland en de vertegenwoordigers
van Nachtbelang? Wanneer kunt u meer duidelijkheid geven over versoepeling van de
maatregelen voor culturele activiteiten, festivals en nachtclubs?
Antwoord 8
Op 31 augustus hebben afgevaardigden van Directie Samenleving en Covid-19, J&V en
EZK en gesproken met vertegenwoordigers van Nachtbelang (onderdeel van Koninklijke
Horeca Nederland). Gesproken is over de problematieken in de sector en over het door
hen opgestelde protocol voor nachtclubs- en discotheken. Het RIVM heeft kanttekeningen
geplaatst bij het eerste voorstel, Nachtbelang gaf aan zich te beraden op een nieuwe
versie. Indien deze af is, zal deze vanzelfsprekend serieus bekeken worden.
Het kabinet waardeert dat sectoren met voorstellen komen en meedenken over wat er
wel kan. Het kabinet blijft in gesprek met de sectoren; we kunnen hun creativiteit
goed gebruiken. Dit betekent uiteraard niet dat we alle plannen over kunnen nemen.
Vraag 9
Bent u bereid om ruimte te bieden aan culturele instellingen, ondernemers, festivals
en danceclubs om verantwoord te zoeken naar innovatieve mogelijkheden die gezondheid
voorop stelt maar evengoed meer ruimte biedt dan de huidige regels?
Antwoord 9
Zie het antwoord op vraag 5.
Vraag 10
Wat doet u om culturele instellingen, cultureel ondernemers, organisatoren van festivals
en nachtclubs te steunen en perspectief te bieden? Welk perspectief kunt u bieden
aan culturele instellingen, cultureel ondernemers, eigenaren van nachtclubs en festivalorganisatoren?
Antwoord 10
De culturele instellingen, cultureel ondernemers, organisatoren van festivals en nachtclubs
kunnen gebruikmaken van de met 9 maanden verlengde generieke steunmaatregelen, waaronder
de TVL, NOW en TOZO. Dit steunpakket is zo opgezet dat bedrijven die zwaarder worden
geraakt, meer steun ontvangen. Het pakket ademt als het ware mee met de schade die
wordt geleden: hoe meer omzetderving, hoe meer steun.
Ook het nieuwe steunpakket voor de culturele en creatieve sector ondersteunt deze
sectoren. Het kabinet ziet in dat deze sectoren in zwaar weer verkeren en zet in op
het behoud van deze branches. Daarnaast blijven we in gesprek met de sectoren en worden
er zoals eerder genoemd meerdere wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd met als
doel veilige en verantwoord activiteiten en evenementen te organiseren wanneer de
medische situatie dat weer toelaat.
Vraag 11
Bent u bekend met het onderzoek van de Radboud Universiteit en crisislab over wat
het coronavirus betekent voor evenementen? Zo ja, kunt u aangeven wat er gedaan wordt
met de conclusies uit dit rapport? Bent u bereid deze conclusies te gebruiken om gerichter
en beter beleid te maken voor culturele instellingen, podia, festivals en danceclubs?
Zo nee, waarom niet?3
Antwoord 11
Ja, we zijn bekend met het onderzoek van de Radboud Universiteit en crisislab. Conclusies
uit het onderzoek worden meegenomen in besluitvorming rondom maatregelen in deze sectoren.
Voortdurend maken we afwegingen over wetenschappelijke inzichten en hoe we deze kunnen
gebruiken om gerichter beleid te maken en gericht maatregelen te treffen. Dit rapport
is daarin ook onderdeel van afweging.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede namens
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.