Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op het lid Omtzigt over de parallelimport van auto's
Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de Staatssecretaris van Financiën over de parallelimport van auto’s (ingezonden 25 september 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Vijlbrief (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst)
(ontvangen 27 oktober 2020).
Vraag 1
Kunt u aangeven wat de huidige stand van zaken is met betrekking tot de parallelimport
van buitenlandse auto’s, waarin u aangeeft hoeveel auto’s er de afgelopen 12 maanden
per maand zijn geïmporteerd en hoeveel auto’s er totaal per maand verkocht zijn?
Antwoord 1
In onderstaande tabel treft u een overzicht van het aantal auto’s dat in de afgelopen
12 maanden per maand is geïmporteerd waarbij onderscheid is gemaakt tussen nieuwe
voertuigen en gebruikte voertuigen. Bij gebruikte voertuigen is onderscheid gemaakt
naar de wijze waarop in de aangifte de afschrijving is bepaald. Dat gebeurt ofwel
op basis van de wettelijke forfaitaire leeftijdstabel (tabel), een in de handel algemeen
toegepaste koerslijst voor de inkoop van gebruikte motorrijtuigen door wederverkopers
in Nederland (koerslijst) of een individueel taxatierapport (taxatie).
In algemene zin merk ik op dat – hetgeen ook geldt voor de antwoorden op vraag 2,
4 en 5 – bij het genereren van de cijferoverzichten geen gebruik is gemaakt van de
analyse-omgeving van Databank Auto (DBA). Zoals u weet is de DBA als gevolg van de
FSV-besluitvorming momenteel buiten gebruik.1 Voor de gevraagde gegevens aan uw Kamer is informatie verzameld uit verschillende
applicaties. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de betrouwbaarheid van de hierna vermelde
cijferoverzichten maar de cijfers geven generiek een getrouw beeld.
Tabel 1. Import en nieuwverkoop (x 1.000 voertuigen)
Vraag 2
Hoeveel bedraagt de geheven belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) over
deze geïmporteerde auto’s? En hoeveel zou de BPM bedragen hebben indien deze auto’s
als nieuw in Nederland verkocht zouden zijn?
Antwoord 2
Hieronder treft u het overzicht van het geheven bedrag aan bpm afgerond in miljoenen
over de afgelopen 12 maanden (periode van oktober 2019 tot en met september 2020).
Tabel 2. Heffing van bpm in de laatste 12 maanden (x mln euro)
Heffing bpm laatste 12 maanden (parallelimport)
2019 (okt t/m dec)
2020 (jan t/m sept)
Totaal 12 mnd
Totaal:
100
262
362
Bij parallelimport gaat het vooral om invoer van gebruikte auto’s. Een vergelijking
tussen de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland en de import van gebruikte auto’s
uit het buitenland levert een onjuist beeld op. De vraag hoeveel de bpm zou zijn indien
deze auto’s nieuw in Nederland verkocht zouden zijn, kan ik dus niet beantwoorden.
Voor zover parallelimport de invoer van nieuwe auto’s uit het buitenland betreft,
levert dat hetzelfde bpm-bedrag op als bij reguliere import.
Vraag 3
Hoeveel btw zou er geïnd zijn op de parallel geïmporteerde auto’s in 2019 en 2020
als die allemaal in Nederland verkocht zouden zijn?
Antwoord 3
Er zou vrijwel evenveel btw zijn geïnd als de parallel geïmporteerde auto’s allemaal
in Nederland verkocht zouden zijn, ongeacht of deze auto nieuw of gebruikt is.
Als een particulier een (bijna) nieuwe auto in Nederland koopt, wordt daarover in
Nederland btw afgedragen. Als een particulier een (bijna) nieuwe auto invoert, hetzij
van buiten de Europese Unie (EU), hetzij vanuit een lidstaat van de EU is daar ook
in Nederland btw over verschuldigd. Onder een (bijna) nieuwe auto wordt in de btw
verstaan een auto die niet meer dan zes maanden geleden voor het eerst in gebruik
is genomen of niet meer dan 6.000 kilometer heeft gereden.
Voor gebruikte importauto’s geldt dat het leeuwendeel van de parallel geïmporteerde
voertuigen door Nederlandse ondernemers uit het buitenland wordt gehaald en op de
Nederlandse markt wordt verkocht (70%).2 Over deze verkopen wordt ook btw in Nederland afgedragen. Alleen in het geval dat
een particulier zelf een gebruikte auto koopt en invoert vanuit een EU-lidstaat is
de particulier in die andere lidstaat btw verschuldigd over deze aankoop.
Vraag 4
Hoeveel van deze auto’s zijn aangemerkt als schadeauto’s of tweedehands auto’s?
Antwoord 4
Het aantal ingevoerde tweedehandsauto’s over de periode oktober 2019 tot en met september
2020 bedraagt 254.000 (271.000 in totaal minus 17.000 nieuwe voertuigen). Hoeveel
van deze voertuigen schadevoertuigen zijn, is niet exact te herleiden. Wel kan gemeld
worden dat bij ruim 40% hiervan bij de aangifte bpm gebruik is gemaakt van een taxatierapport
(105.000 voertuigen). Dat betreffen met name aangiftes voor voertuigen met meer gebruikssporen
dan die passen bij de leeftijd en kilometrage van het motorrijtuig.
Vraag 5
Kunt u een historisch overzicht geven van de oploop van de parallelimport in de afgelopen
tien jaar?
Antwoord 5
Hieronder treft u een meerjarig overzicht aan van de cijfers over de parallelimport.
Weergegeven zijn de jaren 2006 tot en met september 2020.
Tabel 3. Meerjarig overzicht parallelimport (x 1000 voertuigen)
Vraag 6
Kunt u bovenstaande vragen beantwoorden voor maandag 12 oktober 2020 12 uur in verband
met het algemeen overleg Autobelastingen op woensdag 13 oktober 2020?
Antwoord 6
Ja, in die zin dat de beantwoording heeft plaatsgevonden voorafgaand aan het algemeen
overleg Autobelastingen dat is uitgesteld naar woensdag 4 november 2020.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.