Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen vande leden Smeulders en Bromet over het bericht ‘Coronaregels overtreden maar Van Rooi Meat krijgt geen straf: gemeenteraad wil opheldering’
Vragen van de leden Smeulders en Bromet (beiden GroenLinks) aan de Ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Coronaregels overtreden maar Van Rooi Meat krijgt geen straf: gemeenteraad wil opheldering» (ingezonden 16 september 2020).
Antwoord van Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), mede namens
            de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister van Volksgezondheid,
            Welzijn en Sport (ontvangen 22 oktober 2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar
            2020–2021, nr. 256.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Coronaregels overtreden maar Van Rooi Meat krijgt geen
               straf: gemeenteraad wil opheldering»?1
Antwoord 1
            
Ja, ik heb het bericht gelezen.
Vraag 2, 3
            
Wat vindt u ervan dat de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost ervoor koos om Van Rooi
               Meat niet te bestraffen? Vindt u ook dat ook slachterijen zich aan de coronaregels
               moeten houden?
            
Had het bedrijf niet gesloten moeten worden toen bleek dat er teveel mensen aan het
               werk waren?
            
Antwoord 2, 3
            
Zoals aangegeven in antwoorden op vragen van het lid Wassenberg2 d.d. 12 augustus 2020 is Van Rooi Meat na de sluiting weer gefaseerd opgestart met
               klachtenvrije en negatief geteste medewerkers. Aan de herstart van de werkzaamheden
               is een test met een testgroep van aanvankelijk 300 personen op verschillende afdelingen
               vooraf gegaan, in de dagen erna oplopend in omvang. De snelheid van de fasering in
               deze opstart was afhankelijk van de beschikbaarheid van (commerciële) testcapaciteit
               en de beoordeling van deze testresultaten door de Gemeentelijke Gezondheidsdiensten
               (GGD). De beschikbaarheid van (commerciële) testcapaciteit was ruimer voorhanden dan
               vooraf ingeschat. De te nemen maatregelen, zowel materieel als procedureel, waren
               goed en deskundig uitgevoerd.
            
Het daadwerkelijk starten van het volledige productieproces was afhankelijk van de
               testresultaten, van ziektebeelden (informatie van bedrijfsartsen) en de te nemen maatregelen
               door het bedrijf. Hiervoor is in de casus Van Rooi Meat ingestoken op een integrale
               aanpak van de gezondheidsproblemen; in het bedrijf is vooraf alles op orde gebracht,
               maar ook het reizen en wonen van de medewerkers moet volgens afspraak uitgevoerd worden.
            
De voorzitter van de veiligheidsregio heeft een afweging gemaakt en besloten het bedrijf
               een waarschuwing te geven en geen sanctie op te leggen voor het feit dat er vooraf
               geen melding is gemaakt van het daadwerkelijk bij de controle aanwezige aantal personen.
               Aan de overige afspraken werd wel voldaan en de situatie werd als voldoende veilig
               en verantwoord geacht.
            
Vraag 4
            
Wordt er bij slachterijen soepeler omgegaan met de regelgeving om ze niet in de problemen
               te brengen? Wat zouden de gevolgen voor veehouders zijn als meerdere slachterijen
               de deuren moeten sluiten?
            
Antwoord 4
            
Nee, dat is niet het geval. Indien er in een slachterij een situatie ontstaat die
               een bedreiging voor de volksgezondheid vormt, zal daar onmiddellijk actie op worden
               ondernomen door de veiligheidsregio, met betrokkenheid van de GGD en desgewenst met
               hulp van de Inspectie SZW en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
            
Als meerdere slachterijen de deuren moeten sluiten dan heeft dat gevolgen voor de
               beschikbare slachtcapaciteit in Nederland. Slachthuizen organiseren met elkaar dat
               het tekort aan capaciteit zoveel mogelijk op wordt gevangen.
            
Vraag 5
            
Is de Inspectie SZW betrokken bij de beoordeling van de veiligheid van de werknemers
               bij Van Rooi Meat? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is het oordeel van de Inspectie?
            
Antwoord 5
            
De werkgever is verantwoordelijk voor gezonde en veilige werkomstandigheden. Zoals
               aangegeven in het antwoord op vragen van het lid Wassenberg3 d.d. 12 augustus 2020 is de Inspectie SZW op vrijdag 31 juli jl. op verzoek van de
               GGD, onaangekondigd langs gegaan bij Van Rooi Meat in Helmond en Someren. In Helmond
               heeft de Inspectie SZW geen onregelmatigheden gevonden.
            
Vraag 6
            
Is er op dit moment nog steeds extra aandacht van de Inspectie SZW voor de situatie
               in slachterijen, kunt u garanderen dat er in alle slachterijen op dit moment veilig
               wordt gewerkt? Hoe staat het met de uitvoering van de motie Smeulders-Bromet?4
Antwoord 6
            
Zoals aangekondigd in de brief over de kabinetsreactie op de aanbevelingen van het
               Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten5, werken de veiligheidsregio’s op dit moment samen met de landelijke toezichthouders
               en de meest betrokken departementen aan de inrichting van een nieuw samenwerkingsplatform
               bij het Landelijk Operationeel Team Corona (LOT-C).
            
Sinds 1 september 2020 is het landelijke samenwerkingsplatform operationeel. Het landelijke
               samenwerkingsplatform bereidt – met respect voor de verantwoordelijkheden en bevoegdheden
               van de verschillende partijen – een gecoördineerde inzet voor op het regionale niveau
               om snel te kunnen optreden bij een uitbraak in een bedrijf of een sector, zoals recent
               bij slachthuizen en zoals verzocht in motie Smeulders en Bromet6.
            
De Inspectie SZW en de NVWA werken nauw samen bij de aanpak van de problematiek rondom
               eerlijk, veilig en gezond werk in slachthuizen.
            
De NVWA is als werkgever verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving voor haar
               medewerkers en de officiële assistenten van de Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector
               (KDS). De NVWA neemt maatregelen als hun veiligheid in het geding is. De signalen
               van de NVWA worden door de Inspectie SZW meegenomen om op basis van risicogericht
               toezicht de bedrijven waarbij een inspectie plaatsvindt te selecteren. Ook zijn er
               gezamenlijk afgestemde inspecties tussen de NVWA en de Inspectie SZW. Bij het monitoren
               van de veiligheid van slachterijen leveren de GGD-en en de veiligheidsregio’s een
               belangrijke rol.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
- 
              
                  Mede namens
 H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 
              
                  Mede namens
 B. van 't Wout, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
