Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van der Molen en Middendorp over het bericht 'Nog steeds doodverklaard: verwisselingsfout van drie jaar terug blijft Fred Marree achtervolgen'?
Vragen van de leden Van der Molen (CDA) en Middendorp (VVD) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Nog steeds doodverklaard: verwisselingsfout van drie jaar terug blijft Fred Marree achtervolgen»? (ingezonden 2 september 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
16 oktober 2020).
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het bericht «Nog steeds doodverklaard: verwisselingsfout
van drie jaar terug blijft Fred Marree achtervolgen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is het waar dat de gemeente Rotterdam bij de aangifte van een overlijden in het najaar
van 2017 de naam van een overledene heeft verwisseld met die van haar eerste contactpersoon,
de heer Fred Marree?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Welke consequenties heeft deze fout gehad voor de betrokkene? Is het waar dat zijn
zorgverzekering is beëindigd, zijn paspoort en rijbewijs ongeldig zijn verklaard en
zijn pensioen is stopgezet?
Antwoord 3
Naar aanleiding van uw vragen heb ik navraag laten doen bij de gemeente Rotterdam.
De aangifte van het overlijden zette het gegevensverkeer in werking, waardoor de gegevens
automatisch naar afnemende instanties gingen, met alle gevolgen van dien. Van de gemeente
begreep ik dat zij de instanties direct na de fout hebben benaderd om de fout en gevolgen
zo snel mogelijk recht te trekken.
Vraag 4
Welke stappen heeft de gemeente Rotterdam gezet nadat deze fout aan het licht was
gekomen?
Antwoord 4
Van de gemeente Rotterdam vernam ik dat de afnemende instanties direct na de fout
door de gemeente zijn gebeld om de fout en gevolgen recht te trekken. Volgens de gemeente
heeft de heer Marree zich bij een aantal instanties zelf gemeld met een door de gemeente
afgegeven zogeheten «attestatie de vita».
Vraag 5
Op welke wijze is de gemeente Rotterdam de betrokkene tegemoetgekomen in de schade
als gevolg van deze fout?
Antwoord 5
Zoals ik bij de beantwoording van vraag vier schreef, vernam ik van de gemeente Rotterdam
dat zij zich direct na de fout hebben ingespannen om de fout en gevolgen zo snel mogelijk
recht te trekken. Ook begreep ik van de gemeente dat de heer Marree op kosten van
de gemeente een nieuw reisdocument heeft ontvangen en dat deze bij hem is thuisbezorgd.
Vraag 6
Deelt u de mening dat, waar de overheid een fout maakt in een van de basisregistraties,
diezelfde overheid niet alleen de fout moet corrigeren, maar ook de nadelige gevolgen
van de fout voor de betrokkene moet oplossen?
Antwoord 6
Als de overheid een fout maakt, dan moet de overheid die fout herstellen. In de Agenda
NL DIGIbeter2 gaf ik aan dat ook de gevolgen van het gebruik van een onjuist gegeven snel moeten
worden hersteld. In mijn brief over Regie op Gegevens van 11 juli 20193 liet ik aan uw Kamer weten dat een integrale en persoonlijke benadering nodig is
om de gevolgen van onjuiste gegevens te herstellen. Het kabinet stimuleert en ondersteunt
de onderlinge samenwerking en de uitwisseling van kennis en ervaring tussen overheidsorganisaties
bij het oplossen van problemen. Daarom heb ik vorig jaar een toolbox «Maatwerk met
de Awb» laten ontwikkelen waarmee ambtenaren maatwerk kunnen bieden bij het herstellen
van fouten4. Voor de overheid moet steeds de burger en zijn of haar specifieke situatie leidend
zijn bij het oplossen van deze problemen.
Vraag 7
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het inrichten van een gezaghebbend centraal
meldpunt waar burgers/geregistreerden terecht kunnen voor het melden en oplossen van
problemen met de basisregistraties, zoals gevraagd bij de Kamerbreed aangenomen motie-Van
der Molen/Middendorp (Kamerstuk 26 643, nr. 630)?
Antwoord 7
In vervolg op mijn brief van 25 november 2019 (Kamerstuk 32 761, nr. 153) heb ik de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens opdracht gegeven om in samenwerking
met de beheerders van de basisregistraties het centraal meldpunt op te zetten. Bij
het opzetten van het meldpunt betrek ik nadrukkelijk de ervaringen en verwachtingen
van burgers en de ervaringen die zijn opgedaan met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude,
dat ook wordt beheerd door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. Mijn verwachting
is dat het meldpunt voor basisregistraties begin 2021 van start kan gaan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.