Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht op Spoorpro.nl getiteld ‘Trafikverket publiceert tender nachttrein Zweden-Brussel/Hamburg’
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Trafikverket publiceert tender nachttrein Zweden-Brussel/Hamburg» (ingezonden 16 september 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 12 oktober 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Trafikverket publiceert tender nachttrein Zweden-Brussel/Hamburg»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Welke kansen ziet u om de treinverbinding door te trekken van Malmö en Stockholm en
Hamburg richting Amsterdam en Brussel?
Antwoord 2
In eerder onderzoek van het KIM2 naar potentiele bestemmingen voor een nachttrein vanuit Nederland is Malmö niet naar
voren gekomen als potentiele bestemming, maar Kopenhagen wel. Er is contact gelegd
met de Zweedse overheid met de vraag in hoeverre de nachttrein vanuit Malmö ook Nederland
aan kan doen op weg naar Brussel dan wel op welke wijze Nederlanders met een overstap
ook handig van deze nachttrein gebruik kunnen maken. Vanuit de Zweedse overheid begrijp
ik echter dat de trein buiten Zweden en Denemarken op commerciële basis in open access
zal opereren en het daarmee aan de uiteindelijke vervoerder is om de precieze lijnvoering
en halteringen te bepalen. Wellicht ontstaan op later moment meer mogelijkheden om
als Nederland aan te sluiten bij de ontwikkelingen, bijvoorbeeld wanneer meer duidelijkheid
is over de gekozen vervoerder, en kan dan ingespeeld worden op bovengenoemde potentie
van een verbinding met Kopenhagen. Daarom zal IenW in haar contacten met de Scandinavische
landen blijven zoeken naar mogelijkheden om als Nederland van deze kans gebruik te
maken.
Vraag 3
Bent u bereid het potentieel te verkennen van een rechtstreekse verbinding vanuit
Nederland of via een goede overstap naar Zweden en dit mee te nemen in de marktverkenning
van 2021 betreffende internationale spoorlijnen en het hoofdrailnet? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 3
In het kader van Toekomstbeeld OV, het Europese platform voor internationale verbindingen
en de marktverkenning naar internationale lijnen, zoals aangekondigd in mijn brief
over de marktordening op het spoor3, wordt breed onderzocht welke internationale verbindingen vanuit Nederland kansrijk
zijn. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de beelden die er aan de andere kant
van de grens leven, zoals de recent door de Duitsers gepresenteerde visie op een Europees
internationaal netwerk. Zoals toegezegd ontvangt uw Kamer voor het NO MIRT een brede
voortgangsbrief over de ontwikkelingen rondom internationaal spoorvervoer voor reizigers,
waarin ik nader in zal gaan op de eerder genoemde onderzoeken.
Vraag 4
Deelt u de mening dat dit een mooie kans is om invulling te geven aan de motie Kröger/Schonis
over kansen en knelpunten om nachttreinen op kansrijke corridors te laten rijden?4 Zo ja, ziet u naast deze verbinding nog meer kansen voor andere mogelijke verkenningen,
zodat het nachtrailnet nog verder kan worden uitgebreid?
Antwoord 4
Het stimuleren van nachttreinen maakt onderdeel uit van mijn bredere beleid om het
internationaal reizigersvervoer per trein te stimuleren, mede ook naar aanleiding
van de door het lid Schonis genoemde motie. Momenteel wordt de eerdergenoemde marktverkenning
naar internationale verbindingen vormgegeven, deze biedt mogelijk een kans om ook
naar nieuwe verbindingen te kijken. Verder zie ik ook mogelijkheden om in het kader
van het Europese platform gezamenlijk met andere lidstaten onderzoek te doen naar
internationale (nacht)verbindingen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.