Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Gijs van Dijk over geen airco’s in snikhete vrachtwagencabines
Vragen van het lid Gijs vanDijk (PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over geen airco’s in snikhete vrachtwagencabines (ingezonden 11 september 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
7 oktober 2020) Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 257
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht van De Monitor «Vrachtwagenchauffeur: «Je ligt in een
hokje van twee bij twee boven het motorblok: soms wordt het zestig graden»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw oordeel over het feit dat dat vrachtwagenchauffeurs in deze snikhete cabines
moeten overnachten?
Antwoord 2
Ik herken de noodzaak van een goede nachtrust voor vrachtwagenchauffeurs. Het is uiteraard
voor niemand prettig om in te warme omstandigheden te moeten overnachten. Voor een
goede nachtrust is in de Europese verordening van rij- en rusttijden (561/2006) opgenomen
dat de normale wekelijkse (45 uurs) rust buiten het voertuig moet plaatsvinden. De
werkgever is bovendien verplicht om de kosten die daarmee gemoeid zijn te vergoeden
(artikel 8, lid 8). Voor de dagelijkse rust is het aan de werkgever om een afweging
te maken over de aanschaf van bijvoorbeeld een stand-airco. De Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland (RVO) faciliteert deze aanschaf door het aanbieden van een energie-investeringsaftrek.
Hiermee kunnen ondernemers een korting krijgen op de fiscale winst. Verder is het
aan de werkgevers en werknemers om onderling afspraken te maken over een goede nachtrust.
Vraag 3
Bent u bekend met de enquête van vakbond CNV uit 2019 waaruit bleek dat slechts 20%
van de vrachtwagenchauffeurs in Nederland een cabine met stand-airco heeft?
Antwoord 3
Ja.
Vraag 4
Hoe beoordeelt u dat de meeste werkgevers niet bereid zijn om een stand-airco te plaatsen
als de vrachtwagenchauffeur hierom vraagt?
Antwoord 4
Ik onderschrijf het belang van chauffeurs om hun werk op een prettige, gezonde en
veilige manier te kunnen uitvoeren. De aanschaf van bijvoorbeeld een stand-airco ligt
in eerste instantie bij werkgevers in overleg met de werknemers. Om werkgevers tegemoet
te komen in de kosten van deze investering, is er vanuit de overheid een energie-investeringsaftrek.
Zie verder mijn antwoord op vraag 2.
Vraag 5
Bent u bekend met het feit dat in Spanje en Italië een stand-airco wettelijk verplicht
is voor vrachtwagens uit deze landen?
Antwoord 5
Ja, dat heb ik vernomen uit het artikel van de Monitor waar u naar verwijst. Deze
verplichting geldt niet voor alle Europese landen. In ons omringende landen zoals
Duitsland en België is deze wettelijke verplichting er bijvoorbeeld niet.
Vraag 6
Klopt het dat de onkostenvergoeding die internationale vrachtwagenchauffeurs krijgen
onvoldoende is om een hotelovernachting te kunnen betalen?
Antwoord 6
De normale wekelijkse rust mag niet in de cabine worden genomen. De werkgever is verplicht
om de daadwerkelijke kosten van deze wekelijkse rust, in een geschikte slaapfaciliteit
met sanitaire voorzieningen, te bekostigen.
Vraag 7 en 8
Deelt u de mening dat overnachten in een snikhete cabine van meer dan 40 graden in
strijd is met de Arbeidsomstandighedenwet? Bent u ook van mening dat het gevaarlijk
is als vrachtwagenchauffeurs, vanwege snikhete cabines, niet goed kunnen uitrusten
en daardoor oververmoeid de weg op gaan?
Welke maatregelen neemt de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) op basis
van de Arbeidsomstandighedenwet om vrachtwagenchauffeurs een koelere nachtrust te
geven en zo beter uitgerust, en dus veiliger, de weg op te laten gaan? Bent u bereid
om de Inspectie SZW hierop te laten handhaven?
Antwoord 7 en 8
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de naleving van de
rij- en rusttijden waarvan de regels zijn opgenomen in het Arbeidstijdenbesluit vervoer.
Als onderdeel daarvan handhaaft de ILT bijvoorbeeld dat de normale wekelijkse rust
niet doorgebracht wordt in de cabine. Het overnachten onder te warme omstandigheden
voor de dagelijkse rust vind ik niet wenselijk in het kader van goede werkomstandigheden
van de chauffeur. Het is aan de werkgever om ervoor te zorgen dat chauffeurs onder
de juiste omstandigheden kunnen rusten. De stand-airco is daarmee onderwerp van overleg
tussen werkgevers en werknemers. Ik ga er vanuit dat dit overleg op zorgvuldige wijze
plaatsvindt, want ook werkgevers zullen deze omstandigheden belangrijk vinden. Zie
mijn antwoord op vraag 2 voor een verdere toelichting hierover.
Vraag 9
Welke maatregelen gaat u verder nemen om te zorgen dat internationale vrachtwagenchauffeurs
een airco krijgen en gezond kunnen overnachten?
Antwoord 9
Zie mijn antwoord op vraag 2.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.