Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Stoffer over de gerenoveerde en afbladderende Waalbrug
Vragen van het lid Stoffer (SGP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de gerenoveerde en afbladderende Waalbrug (ingezonden 8 september 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
30 september 2020).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat Nijmegen treurt over het gerenoveerde, maar
nog steeds afbladderende icoon: de Waalbrug?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u de teleurstelling bij de inwoners van Nijmegen begrijpen over het feit dat
ze anderhalf jaar hinder hebben ondervonden van de renovatiewerkzaamheden, terwijl
de brug er daarna nog steeds afgebladderd uitziet?
Antwoord 2
Ja, ik kan mij voorstellen dat de inwoners van Nijmegen graag hadden gezien dat alle
werkzaamheden aan de brug zouden zijn uitgevoerd, waaronder het schilderen van de
brug.
Vraag 3
Hoe waardeert u het uitstel van tien jaar van de verfwerkzaamheden in het licht van
het gewenste en afgesproken omgevingsmanagement?
Antwoord 3
Oorspronkelijk was het voornemen om de gehele brug in één keer te renoveren. Bij de
start van de renovatie is op grote schaal chroom-6 aangetroffen. Dit heeft een grote
impact gehad op de continuering van de werkzaamheden. Omdat uit onderzoek is gebleken
dat de Waalbrug zonder conservering van de boogconstructie nog 10 jaar constructief
veilig is én omdat de kosten van het verwijderen van chroom-6 hoog zijn, heb ik besloten
deze werkzaamheden uit te stellen. Gezien de grote landelijk vervanging en renovatie
opgave dienen de beperkte mensen en middelen nu ingezet te worden voor andere werkzaamheden.
Ik begrijp dat dat vervelend is omdat er al verwachtingen waren gewekt bij gemeente
Nijmegen en haar inwoners.
Vraag 4
Kunt u een inschatting geven van de verwachte kosten voor het verwijderen van de oude
verflagen en het aanbrengen van een nieuwe verflaag?
Antwoord 4
De kosten voor het voltooien van de renovatie worden momenteel geraamd op 70 mln€
– 80 mln€. De verwachting is dat op termijn deze kosten omlaag kunnen wanneer er meer
kennis is over het veilig verwijderen van chroom-6.
Vraag 5
In hoeverre is uitstel van de verfbeurt begrotingstechnisch noodzakelijk?
Antwoord 5
Bij de start van de renovatie is op grote schaal chroom-6 aangetroffen in de huidige
conserveringslaag van de staalconstructie. Vanwege de urgentie van de slechte staat
en de risico's hiervan voor de constructieve veiligheid is gestart met het vervangen
van het betonnen wegdek. Door de hogere kosten hiervoor heb ik het budget voor deze
werkzaamheden opgehoogd van 25 mln€ naar 65,2 mln€. Dat is ten koste gegaan van de
financiële dekking voor andere onderdelen van de brug. Omdat de conserveringswerkzaamheden
nu niet urgent zijn én omdat de kosten hiervan erg hoog zijn, heb ik besloten deze
werkzaamheden met tien jaar uit te stellen. Tegen die tijd zal ik de financiële dekking
inpassen binnen de VenR-programmering.
Vraag 6
Bent u bereid het signaal van de gemeente Nijmegen en haar inwoners serieus te nemen
en te bezien of de verfwerkzaamheden naar voren gehaald kunnen worden?
Antwoord 6
Het signaal van gemeente Nijmegen en haar inwoners is mij duidelijk. De Waalbrug zal
– conform het RWS-inspectieregime – de komende jaren structureel worden geïnspecteerd
op constructieve veiligheid. Op basis van deze reguliere inspecties zullen de conserveringswerkzaamheden,
waaronder de verfwerkzaamheden, over tien jaar, of eerder indien nodig, worden ingepland,
voorbereid en uitgevoerd. Uiteraard zal dit in nauw overleg met de gemeente plaatsvinden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.