Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Wassenberg en Graus over de malafide puppyhandel vanuit Hongarije naar Nederland
Vragen van de leden Wassenberg (PvdD) en Graus (PVV) aan de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de malafide puppyhandel vanuit Hongarije naar Nederland (ingezonden 26 juni 2020).
Antwoord van Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) (ontvangen 24 september
2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 3507.
Vraag 1
Kent u de uitzending van Nieuwsuur van 25 juni over de malafide puppyhandel uit Oost-Europa
naar aanleiding van het onderzoek van dierenbeschermingsorganisatie House of Animals?
1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is het juist dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in 2018 in totaal
614 meldingen van misstanden heeft ontvangen en dat driekwart van de meldingen niet
in behandeling is genomen? Is het juist dat slechts 3 van de 614 meldingen zijn afgehandeld?
Zo nee, kunt u aangeven hoeveel procent van de meldingen wordt afgehandeld en hoe
vaak dit tot boetes heeft geleid?
Antwoord 2
De NVWA houdt risicogericht toezicht. Risicogericht toezicht betekent dat we vooral
daar inspecties uitvoeren waar we (op basis van meldingen, gegevens uit eerdere inspecties
en risico-inventarisaties) de kans op overtreding van de regels voor de handel in
gezelschapsdieren het grootst achten. Ongeveer 30% van de meldingen over illegale
hondenhandel leidt tot directe actie. Meldingen die niet direct worden opgepikt worden
wel geregistreerd en bewaard.
De voornaamste reden van het niet oppakken van meldingen was een gebrek aan aanknopingspunten.
In totaal kwamen er in 2018 743 meldingen binnen over gezelschapsdieren, waarvan 724
specifiek over honden en katten. Er zijn 187 inspecties uitgevoerd, bij 13% van de
inspecties was het resultaat akkoord. Het is niet mogelijk om aan te geven hoe vaak
dit tot boetes heeft geleid.
In 2018 werden de volgende interventies gedaan:
Type interventie
Aantal
Mondelinge correctie
8
Herstelbrief
9
Schriftelijke Waarschuwing
130
Rapport van bevindingen
10
Proces verbaal
14
Totaal
171
NB: Het totaal aantal opgemaakte interventies kan hoger liggen dan het aantal niet
akkoord inspecties, in sommige gevallen wordt zowel een punitieve sanctie als een
herstellende sanctie opgelegd.
Er zijn geen bestuurlijke boetes opgelegd, wel processen verbaal. Deze zijn ingezonden
naar het OM. Het is uiteindelijk aan de rechter of er een boete of straf wordt opgelegd.
Vraag 3
Hoeveel fte is er beschikbaar om alle aspecten van de malafide hondenhandel te controleren?
Antwoord 3
Voor toezicht en handhaving bij gezelschapsdieren (specifiek honden en katten) heeft
de NVWA 10 fte beschikbaar. 65% van die capaciteit is gereserveerd voor toezicht op
hondenhandel.
Vraag 4
Vindt u dat u, op basis van het aantal door de NVWA in behandeling genomen klachten,
kunt spreken van adequaat handelen door de NVWA?
Antwoord 4
In eerdere antwoorden is toegelicht hoeveel inspectie de NVWA heeft uitgevoerd en
welke interventies zijn gedaan. Het is op basis van de huidige capaciteit niet mogelijk
om naar aanleiding van iedere melding een inspectie uit te voeren. Het tegengaan van
illegale hondenhandel kent verschillende facetten waarvan de inspecties van de NVWA
een belangrijke component vormen. Mijn beleid richt zich daarnaast op andere aspecten,
zoals het verbeteren van het I&R-systeem en Europese samenwerking.
Vraag 5
Erkent u dat het identificatie en registratie (I&R)-systeem veel manco’s en tekortkomingen
kent, waar malafide hondenhandelaren dankbaar gebruik van maken? Vindt u dat een I&R-systeem
dat aan de basis staat van vele tienduizenden nieuwe registraties van pups, waterdicht
zou moeten zijn?
Antwoord 5
Zoals ik eerder in mijn brief aan uw Kamer (Kamerstuk 28 286, nr. 909) heb aangegeven, is het huidige I&R-systeem van honden ontoereikend. Ik werk aan
de verbetering van het systeem.
In het vernieuwde I&R-hond worden meer betrokkenen bij I&R-hond geregistreerd, is
het hondenpaspoort verplicht voor alle honden en zijn technische verbeteringen gedaan.
Ook wordt er een sluitende chiplogistiek en paspoortlogistiek gerealiseerd.
Door de registratie van de betrokken fokker, dierenarts of chipper wordt het bekend
waar de hond vandaan komt, wie de hond heeft gechipt en van een paspoort heeft voorzien.
De sluitende chip- en paspoortlogistiek zorgt ervoor dat de laatste schakel in de
keten terug te vinden is, mocht een chip of paspoort toch in het illegale circuit
belanden.
Vraag 6
Kunt u aangeven op welke termijn de NVWA gaat handhaven op het I&R-systeem?
Antwoord 6
De NVWA controleert tijdens iedere inspectie of de I&R-verplichtingen zijn nageleefd.
Zodra de nieuwe regelgeving is ingevoerd en het systeem is verbeterd, zal de NVWA
een naleefmeting uitvoeren om te kijken hoe het met de naleving is gesteld.
Vraag 7
Onderschrijft u de conclusie die House of Animals uit haar onderzoek trekt, namelijk
dat de Hongaarse overheid de puppyhandel vanuit dat land niet of nauwelijks controleert?
Zo nee, kunt u aangeven wat de Hongaarse overheid doet om paal en perk te stellen
aan de illegale export van puppy’s naar Nederland?
Antwoord 7
Bij import moet een hond worden vergezeld van een gezondheidscertificaat, afgegeven
door een dierenarts. Europese regels gaan uit van onderling vertrouwen tussen lidstaten:
het interstatelijk vertrouwensbeginsel. Dit betekent dat de NVWA er vanuit moet gaan
dat de informatie die door de dierenarts in een ander Europees land op het gezondheidscertificaat
is gezet (bijvoorbeeld de informatie over de leeftijd en de vaccinaties) juist is.
Het is ook erg moeilijk om met zekerheid de leeftijd van een individuele pup te bepalen
(en dus te bewijzen dat certificaten niet kloppen). De NVWA meldt eventuele twijfel
over gezondheidscertificaten wel altijd aan andere lidstaten, zodat de autoriteit
van die lidstaat verder onderzoek kan doen.
Vraag 8
Kent u het bericht dat de Belgische dierenarts Jantina B. door de Rechtbank Antwerpen
schuldig is bevonden aan meewerken aan illegale hondenhandel?2
Antwoord 8
Ja.
Vraag 9
Is het juist dat deze dierenarts ook hand- en spandiensten heeft geleverd aan broodfokkers
en puppyhandelaren in Nederland, waaronder Meiboom BV te Diessen?3
Antwoord 9
Er kunnen geen gegevens worden gedeeld over individuele bedrijven.
Vraag 10
Bent u bereid om alles op alles te zetten om de illegale hondenhandel een halt toe
te roepen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u dit doen?
Antwoord 10
Het doel van mijn beleid is niet alleen het bestrijden van de illegale handel maar
ook er zorg voor te dragen dat, ook in het legale circuit, iedereen een gezonde en
sociale hond kan aanschaffen en kan houden. Dit doe ik door het verbeteren van het
I&R-systeem van honden, Europese samenwerking op hondenhandel en het laten uitvoeren
van een ketenanalyse van de handel in en fokkerij van honden. Dit zet ik nader uiteen
in mijn brief over dierenwelzijn, welke u heden heeft ontvangen.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Weverling
(VVD), ingezonden 26 juni 2020 (vraagnummer 2020Z12315).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.