Schriftelijke vragen : De gemaakte kosten voor Lelystad Airport
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de gemaakte kosten voor Lelystad Airport (ingezonden 21 september 2020).
Vraag 1
Kent u het onderzoek van «Follow the money»1 naar de gemaakte kosten voor Lelystad Airport van 16 september 2020 en de berichtgeving
hierover in andere media?
Vraag 2
Kunt u de genoemde bedragen bevestigen?
Vraag 3
Kunt u bevestigen en specificeren welk deel van de kosten en investeringen is gedaan
door het ministerie en andere overheden en welk deel door bedrijven?
Vraag 4
Hoeveel hoger was het Schipholdividend geweest als het hele project in Lelystad nooit
was gestart?
Vraag 5
Kunt u bevestigen en specificeren wat het Rijk heeft uitgegeven aan infrastructuur,
onderzoeken, overleggen, draagvlak, etc. in geld en in ambtelijke uren? Hoeveel uren
zitten er in de Verkeersverdelingsregel (VVR)? Hoeveel in laagvliegroutes, etc.?
Vraag 6
Hoe rechtvaardigt u de subsidie voor de propagandistische Lelystad Airportkrant, die
amper objectieve informatie bevatte, en de subsidie aan de Stichting «Lelystad Airport
moet door»?
Vraag 7
Als deze stichting geld heeft gekregen, had dan niet bijvoorbeeld Samenwerkende Actiegroepen
Tegen Laagvliegen (SATL) hetzelfde bedrag moeten krijgen? Als SATL of een andere kritische
stichting of vereniging nu een subsidieaanvraag doet, kan die dan hetzelfde bedrag
tegemoet zien?
Vraag 8
Zijn er andere voorbeelden van bedrijfsbelangenclubs en particuliere fanclubs van
andere vervuilende activiteiten die subsidies krijgen? Kunt u deze clubs en bedragen
noemen?
Vraag 9
Heeft u nog meer subsidies of activiteiten in petto die Lelystad Airport of de luchtvaart
in het algemeen mooier moeten voorstellen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.