Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Rudmer Heerema over het bericht ‘Ruim de helft van de basisschoolleerlingen heeft vanwege coronamaatregelen drie maanden geen gymles gehad’
Vragen van het lid Rudmer Heerema (VVD) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «Ruim de helft van de basisschoolleerlingen heeft vanwege coronamaatregelen drie maanden geen gymles gehad» (ingezonden 8 juli 2020).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 14 september
2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Ruim de helft van de basisschoolleerlingen heeft vanwege
coronamaatregelen drie maanden geen gymles gehad»?1
Antwoord 1
Dit bericht over het peilingsonderzoek van het Mulier Instituut onder ouders is mij
bekend.
Vraag 2
Hoeveel scholen voldoen momenteel niet aan de twee uur bewegingsonderwijs? Op welke
manier houdt de Inspectie van het Onderwijs hierop toezicht?
Antwoord 2
Tijdens de (gedeeltelijke) schoolsluiting als gevolg van de maatregelen rond COVID-19,
konden po-scholen niet voldoen aan alle wettelijke eisen en dat werd op dat moment
dan ook niet van scholen verwacht. Er wordt niet doorlopend gemonitord hoeveel uren
bewegingsonderwijs er in het primair onderwijs worden aangeboden. Signalen over te
weinig uren bewegingsonderwijs kunnen voor de inspectie aanleiding zijn om daarover
in gesprek te gaan met de school. De inspectie heeft inmiddels de frequentie van de
schoolonderzoeken weer op peil gebracht. De planning en werkwijze zijn wel aangepast
naar de omstandigheden.
Vraag 3
Deelt u de mening dat gym een belangrijk onderdeel is van het onderwijscurriculum?
Zo ja, deelt u ook de mening dat bewegingsonderwijs helpt bij een gezonde leefstijl
en dat dit in tijden van COVID-19 extra van toepassing is? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
COVID-19 bevestigt het belang van een gezonde leefstijl. Scholen dragen hieraan bij
met bewegingsonderwijs als een van de belangrijke onderdelen van het curriculum. Daarnaast
stimuleer ik scholen via programma’s als Gezonde School hun leerlingen te wijzen op het belang van een gezonde leefstijl. Ik heb samen met
VWS recentelijk het programma Gezonde School met vier jaar verlengd en ik ben blij met de plek die het thema gezondheid heeft
in de bouwstenen van de curriculumherziening.
Vraag 4
Kunt u uitleggen waarom scholen geen bewegingsonderwijs gegeven hebben? Wat hebben
de leerlingen in plaats van bewegingsonderwijs voor onderwijs gekregen?
Antwoord 4
Vanaf 15 maart jl. waren de scholen gesloten en kon er geen sprake zijn van fysiek
onderwijs. Daarmee kwam ook het bewegingsonderwijs op locatie te vervallen. Uit een
ledenpeiling van de KVLO2 in april blijkt dat tijdens de periode dat de scholen gesloten waren 71 procent van
de leerkrachten bewegingsonderwijs op afstand heeft aangeboden. Ik ben trots op de
manier waarop scholen in deze periode vorm hebben gegeven aan het (bewegings-) onderwijs.
De sector heeft bij de heropening gehandeld naar beste kunnen. Lokaal zijn er inschattingen
gemaakt over wat onder deze omstandigheden wenselijk en acceptabel is. In sommige
situaties was het bijvoorbeeld niet altijd mogelijk om gebruik te maken van de gymzalen.
Vraag 5
Kinderen die onvoldoende bewegingsonderwijs hebben gekregen, zullen negatieve gevolgen
ondervinden met betrekking tot de motorische ontwikkeling; wat gaat u hieraan doen?
Indien u hierop geen actie onderneemt, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u ervoor zorgen
dat de leerlingen deze achterstand in kunnen halen?
Antwoord 5
De uitbraak van COVID-19 heeft negatieve gevolgen gehad op allerlei leergebieden,
niet alleen op het gebied van motorische ontwikkeling. De tijd die scholen hebben
voor het inlopen van eventuele achterstanden is beperkt, waardoor scholen keuzes moeten
maken. Ik vertrouw op het oordeel van de scholen om vanuit de eigen onderwijskundige
visie tegemoet komen aan de specifieke behoefte van hun leerlingen. Scholen kunnen
gebruik maken van de subsidieregeling3 inhaal- en ondersteuningsprogramma’s onderwijs 2020–2021 die beschikbaar is gesteld
om extra ondersteuning te bieden aan leerlingen met leer- en ontwikkelachterstanden.
Daarmee kan ook worden ingezet op het inhalen van achterstanden op het gebied van
beweging.
Vraag 6
Hoe gaat u ervoor zorgen dat elke leerling minstens twee uur per week bewegingsonderwijs
krijgt? Wat zijn de consequenties voor scholen die zich hier niet aan houden? Welke
consequenties zijn er nodig om ervoor te zorgen dat scholen zich houden aan de twee
uur bewegingsonderwijs?
Antwoord 6
Wanneer de inspectie, bijvoorbeeld naar aanleiding van signalen, vaststelt dat een
school zich niet aan de huidige wettelijke kaders houdt, dan zal zij de school of
het bestuur daarop aanspreken en volgt zo nodig een herstelopdracht. In de actualisering
van de deugdelijkheidseisen is recentelijk een wettelijke verankering van de uren
bewegingsonderwijs opgenomen, met een overgangsperiode van drie jaar. Ik ondersteun
scholen met verschillende instrumenten om voldoende bevoegd gegeven bewegingsonderwijs
te verzorgen, zoals de subsidieregeling voor leerkrachten om de post-initiële leergang
bewegingsonderwijs te volgen, of de mogelijkheden die aan scholen worden geboden met
de werkdrukmiddelen.
Vraag 7
Hoe gaat u garanderen dat alle leerlingen na de zomervakantie bewegingsonderwijs krijgen?
Antwoord 7
Scholen kunnen nu in principe het reguliere onderwijs hervatten. Het is momenteel
onduidelijk hoe COVID-19 zich zal ontwikkelen en welke maatregelen er nodig zullen
zijn om te waarborgen dat alle leerlingen goed onderwijs kunnen blijven volgen. Ik
ben en blijf hierover nauw in gesprek met alle betrokken partijen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.