Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kerstens over het luchthavenbesluit Gilze-Rijen
Vragen van het lid Kerstens (PvdA) aan de Staatssecretaris van Defensie over het vluchthavenbesluit Gilze-Rijen (ingezonden 16 juli 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Visser (Defensie) (ontvangen 8 september 2020).
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het bericht «Omwonenden vliegbasis Gilze-Rijen: «Luchthavenbesluit
helemaal opnieuw beginnen»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening van de omwonenden dat de plannen voor het gebruik van de vliegbasis
intussen significant zijn veranderd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke conclusies
verbindt u hieraan?
Antwoord 2
In mijn brief van 21 april 2020 (Kamerstuk 31 936, nr. 738) heb ik melding gemaakt van mijn bezoek aan de gemeente Gilze en Rijen op 12 februari
jl., waar ik in gesprek met bestuurders en omwonenden van de vliegbasis een aantal
maatregelen en voornemens heb gepresenteerd, die deels beantwoorden aan wensen die
in de ingediende zienswijzen naar voren waren gebracht. Een belangrijke wens betrof
het schrappen van de reserveveldfunctie jachtvliegtuigen op vliegbasis Gilze-Rijen.
Daarom is een van de gepresenteerde maatregelen het voorrang geven aan het luchthavenbesluit
De Peel. Als dat een feit is en de vliegbasis De Peel weer in gebruik kan worden genomen,
kan de reserveveldfunctie jachtvliegtuigen op Gilze-Rijen vervallen. Andere maatregelen
waren onder meer:
uitvoering geven aan bouwkundige maatregelen in verband met rattle noise;
het onderzoeken en verbeteren van het klachtenregistratie- en afhandelingssysteem;
een plafond van 4.000 vliegtuigbewegingen per jaar voor de stichting Historische Vlucht;
de verplaatsing van de «oefen-slope» naar een centraal op het terrein gelegen locatie;
de halvering van de returnveldfunctie voor helikopters.
Met deze en andere maatregelen beoog ik te handelen in overeenstemming met het gevraagde
in motie 34 932, nr. 9, namelijk te streven naar een gedragen luchthavenbesluit. De gemeentelijke en provinciale
bestuurders die bij dat gesprek aanwezig waren, verwelkomden de aangekondigde maatregelen
als een positieve stap op weg naar een gedragen luchthavenbesluit, zo schreef ik u
in bovengenoemde brief. De komende tijd gaat Defensie met de omgeving in overleg met
het oog op verdere verbeteringen in de plannen van Defensie voor de vliegbasis.
Met het voorrang geven aan luchthavenbesluit De Peel laat het luchthavenbesluit Gilze-Rijen
langer op zich laat wachten. Dit betekent dat het langer duurt voordat Defensie in
de Reactienota de zienswijzen beantwoordt. Maar om indieners van zienswijzen niet
nog langer te laten wachten op een reactie wordt één dezer dagen een Informatienota
gepubliceerd. Deze Informatienota geeft antwoord op een groot aantal van de vragen
zoals die in de zienswijzen in reactie op het MER en het ontwerpluchthavenbesluit
zijn gesteld. In overleg met omwonenden, organisaties en bedrijven, overheden en andere
betrokkenen bespreekt Defensie onder meer het verdere proces in de aanloop naar het
luchthavenbesluit. Daarnaast worden de komende tijd nog verschillende thema’s verder
uitgewerkt in samenwerking met de omgeving met het oog op een verdere verbetering
van de plannen van Defensie voor de vliegbasis en een vermindering van de overlast.
De (definitieve) Reactienota zal uiterlijk samen met het (definitieve) luchthavenbesluit
worden gepubliceerd. De Reactienota zal ingaan op alle zienswijzen, ook op de zienswijzen
die in deze Informatienota al aan de orde zijn gekomen, zodat alle indieners van zienswijzen
qua mogelijkheden tot bezwaar en beroep dezelfde rechten hebben.
Als over enkele jaren de voorbereiding voor het luchthavenbesluit voor de vliegbasis
Gilze-Rijen weer wordt hervat, moet zorgvuldig in kaart worden gebracht welke veranderingen
er tot dat moment in de plannen zijn aangebracht. Als onderdeel van dat vervolgproces
zal ook het MER worden aangevuld en waar nodig geactualiseerd. Aanvulling van het
MER is nodig om gevolg te geven aan het voorlopig toetsingsadvies van de Commissie
m.e.r. Een en ander zal dan ook met bestuurders en omwonenden worden besproken.
In de genoemde brief van 21 april jl. heb ik ook uiteengezet dat de voorbereiding
van de nog resterende luchthavenbesluiten, voor De Peel, Gilze-Rijen en Woensdrecht,
meer tijd vergt. Ik heb daarom aangekondigd dat ik een wetsvoorstel voorbereid om
de overgangsrechtelijke bepaling die de geldigheidsduur van de huidige aanwijzingsbesluiten
beperkt, aan te passen. Naar verwachting wordt dit wetsvoorstel rond de jaarwisseling
bij de Kamer ingediend.
Vraag 3
Bent u van mening dat de onderzoeken naar geluidseffecten en de conclusies die daaruit
voortvloeien, zoals isolatie van bepaalde huizen, ordentelijk en in juiste volgorde
zijn uitgevoerd?
Antwoord 3
Ja. Het NLR en TNO hebben in de loop der jaren verschillende onderzoeken uitgevoerd
naar rattle noise, te beginnen met een literatuuronderzoek. In vervolgonderzoeken is nagegaan wanneer
en waar rattle noise kan optreden en welke woningen daar gevoelig voor zijn. Vervolgens is voor het laatste
TNO-rapport hierover, dat dateert van december 2017, de selectie gemaakt van de huizen
waarvoor bouwkundige maatregelen zullen worden genomen. Dit gaat niet om (geluids)isolatie,
maar om maatregelen om trillingen te voorkomen, bijvoorbeeld het vernieuwen van hang-
en sluitwerk en ramen opnieuw vastzetten in de sponningen.
Bij het bepalen van het gebied waar de meeste rattle noise hinder wordt ondervonden is als grenswaarde voor de geluidbelasting van een overvliegende
Chinook 75 dB(A) of hoger gekozen. De grenswaarde verandert niet met de overstap van
Ke naar Lden. Wel is in overleg met omwonenden besloten met behulp van het geluidsmeetnet te onderzoeken
of Defensie het gebied voor rattle noise maatregelen juist bepaald heeft.
Vraag 4
Bent u voornemens dit proces opnieuw uit te voeren in licht van uw toezegging aan
de Tweede Kamer tijdens het wetgevingsoverleg Materieel alsook motie 34 932 nr. 9, waarin wordt opgeroepen om tot een zorgvuldig besluit te komen in samenspraak met
betrokkenen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Zie het antwoord op vraag 2: de gepresenteerde maatregelen beogen juist een gedragen
luchthavenbesluit dichterbij te brengen. De samenspraak met betrokkenen gaat door.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, staatssecretaris van Defensie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.