Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht in de NRC getiteld ‘Plan sneltrein staat al jaren stil’
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Plan sneltreinlijn staat al jaren stil» (ingezonden 17 augustus 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 7 september 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Plan sneltreinlijn staat al jaren stil»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u toelichten hoe het staat met de realisatie van de spoorverbinding Groningen-Bremen,
de zogeheten «Wunderline»?
Antwoord 2
De realisatie van het project ligt op schema. Gelijk met het gereedkomen van de nieuwe
spoorbrug Friesenbrücke zal de eerste bouwfase van de Wunderline gereedkomen en wordt
een reistijdwinst van 20 minuten gerealiseerd tussen Groningen en Leer.
Vraag 3
Acht u het herstel van de spoorbrug «Friesenbrücke» essentieel voor de aanleg van
de Wunderline?
Antwoord 3
Ja, de Friesenbrücke is onderdeel van de verbinding Groningen-Leer.
Vraag 4
Verwacht u dat de Friesenbrücke binnen afzienbare termijn hersteld zal worden? Zo
ja, wanneer? Zo nee, bent u in overleg met uw Duitse collega’s om ervoor te zorgen
dat deze brug zo spoedig mogelijk wordt hersteld?
Antwoord 4
Het herstel van de Friesenbrücke is conform planning voorzien eind 2024.
Vraag 5
Welke obstakels ziet u voor de aanleg van het project Wunderline en het starten van
de dienstregeling van Groningen naar Bremen in 2024 zoals gepland?
Antwoord 5
De benodigde werkzaamheden voor het project Groningen-Bremen liggen op schema. Aan
Nederlandse zijde zal dit jaar de sneltrein Groningen-Winschoten in dienst worden
gesteld en wordt door ProRail parallel gewerkt aan de (voorbereiding van) de versnelling
van de trajecten Hoogezand-Zuidbroek (gereed eind 2021) en Bad Nieuweschans-grens
(gereed 2023) en de spoorverdubbeling Scheemda-Winschoten (gereed eind 2024). DB Netze
werkt momenteel aan de voorbereidingen voor de aanpassingen op het Duitse traject
en parallel aan die voor het herstel van de Friesenbrücke, realisatie daarvan zal
starten in 2023 en gereed zijn in 2024.
Vraag 6
Wanneer de dienstregeling op de Wunderline niet in 2024 kan starten, binnen welke
termijn denkt u dan dat de Wunderline gerealiseerd kan worden?
Antwoord 6
Momenteel loopt het project volgens planning en is er geen sprake van een andere realisatietermijn.
Dit is recent nog bevestigd door de provincie Groningen, de Nederlandse opdrachtgever
van het project.
Vraag 7
Welke stappen gaat u dit jaar nog ondernemen om het project Wunderline een stap verder
te brengen?
Antwoord 7
Het project Wunderline ligt op schema. In mijn antwoord op vraag 5 ziet u welke stappen
hiervoor genomen worden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.