Schriftelijke vragen : Misleidende kindermarketing door de vee-industrie
Vragen van de leden Van Raan en Wassenberg (beiden PvdD) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over misleidende kindermarketing door de vee-industrie (ingezonden 1 september 2020).
Vraag 1
Kent u de berichten «Kindermarketing door varkenshouderij – Varkens in Nood dient
klacht in» en «Ophef over lespakket varkensindustrie op basisschool: «Walgelijk'»?1
2
Vraag 2
Kent u het rapport «120 misstanden in de Nederlandse varkenshouderij anno 2015»?3
Vraag 3
Erkent u dat de Nederlandse varkenshouderij er sindsdien onvoldoende op vooruit is
gegaan? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Erkent u dat de campagne «The Pig Story» onvoldoende aandacht heeft voor het grote
dierenleed in de varkenshouderij, zoals onder andere de vele verwondingen, infecties,
kreupelheid, maagzweren, longontstekingen, blaasontstekingen, continue zwangerschap,
verstoorde moeder-kindrelaties, ruimtegebrek, onmogelijkheid om te wroeten, onmogelijkheid
om een modderbad te nemen, onhygiënische stallen, angst, depressies, gebrek aan afleiding,
hittestress, stalbranden en het slachten van de varkens?4
5 Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Wat verstaat u zelf onder «eersteklas indoor huisvesting»?6
Vraag 6
Kunt u zich voorstellen dat dit predicaat voor veel mensen niet te rijmen valt met
beelden die de werkelijke leefomstandigheden in de Nederlandse varkenshouderij laten
zien? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Deelt u de mening dat het onterecht is dat de varkenshouderij in haar campagne spreekt
van varkens als «luie» dieren? Zo nee, waarop baseert u dat?
Vraag 8
Kunt u uitsluiten dat er voor deze campagne van de varkenshouderij gebruik is gemaakt
van overheidssubsidies? Zo ja, waar blijkt dat uit?
Vraag 9
Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat de varkenshouderij probeert om kinderen
te misleiden door lespakketten te verspreiden in het onderwijs? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Klopt het dat het bijpassende boekje met misleidend «lesmateriaal» naar alle Nederlandse
basisscholen is gestuurd? Zo nee, kunt u een inschatting maken van het aantal scholen
dat is lastig gevallen met deze kindermarketing door de varkensindustrie?
Vraag 11
Gaat u het Nederlandse onderwijs waarschuwen voor deze misleidende kindermarketing
door de varkenshouderij? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Erkent u dat het convenant over sponsoring in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs
niet heeft kunnen voorkomen dat scholen misleidende kindermarketing ontvingen vanuit
de varkenshouderij?7 Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Welke extra stappen gaat u zetten om het verspreiden van misleidende kindermarketing
door de vee-industrie te stoppen?
Vraag 14
Kent u het bericht «Agractie wil boeren voor de klas»?8
Vraag 15
Klopt het dat het Ministerie van LNV meebetaalt aan het programma «Boer in de klas»?
Zo ja, kunt u inzichtelijk maken om welke bedragen het gaat?
Vraag 16
Welke voorwaarden zijn er verbonden aan deze overheidssubsidie?
Vraag 17
Kunt u een volledig overzicht verschaffen van al het overheidsgeld dat direct en indirect
wordt uitgegeven aan onderwijsprogramma’s over de agrarische sector?
Vraag 18
Welke leerdoelen worden beoogd met het programma «Boer in de klas»?
Vraag 19
Heeft u het «lesmateriaal» van het programma «Boer in de klas» op enige wijze inhoudelijk
laten toetsen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u verslag doen van deze inhoudelijke
toets?
Vraag 20
Heeft u bijvoorbeeld gezien dat in het overzicht van de deelnemende sectoren op de
bijbehorende website, een foto is geplaatst van kalfjes die buiten staan in de wei?9
Vraag 21
Kunt u uiteenzetten hoeveel procent van de kalfjes in de Nederlandse kalverhouderij
daadwerkelijk buiten lopen in de wei?
Vraag 22
Kunt u uiteenzetten hoeveel uur kalfjes in de Nederlandse kalverhouderij in hun korte
leven überhaupt buiten komen – naast het lange transport dat zij op een leeftijd van
vaak slechts 14 dagen moeten ondergaan van het melkveebedrijf naar de kalverhouderij
en het transport naar het slachthuis op een leeftijd van zes tot maximaal 12 maanden?
Vraag 23
Erkent u dat het «lesmateriaal» dat door de agrarische sector zelf werd opgesteld
weinig vertrouwen biedt in de objectiviteit van deze gastlessen, zoals het eerder
genoemde «The Pig Story» of het lespakket van veevoergigant De Heus, waarin de ellende
uit de vee-industrie eveneens verdoezeld wordt en de intrinsieke waarde van varkens,
koeien en kippen volstrekt wordt genegeerd?10
11 Zo nee, waarom niet?
Vraag 24
Hoe gaat u voorkomen dat de vertegenwoordigers van Agractie tijdens hun gastlessen
gebruik zullen maken van de misleidende kindermarketing die werd gemaakt door belanghebbenden
bij het in stand houden van de vee-industrie?
Vraag 25
Hoe gaat u voorkomen dat de vertegenwoordigers van Agractie tijdens hun gastlessen
vergeten om melding te maken van het enorme dierenleed in de vee-industrie, de risico’s
op zoönosen, landbouwgif of de impact van de vee-industrie op het klimaat en de natuur?
Vraag 26
Deelt u de mening dat het al lang en breed tijd is om het toezicht op de beïnvloeding
van het onderwijs door ontwrichtende sectoren te verscherpen, bijvoorbeeld via de
Inspectie van het Onderwijs? Zo nee, waarom niet?
Vraag 27
Welke mogelijkheden ziet u om het toezicht op de beïnvloeding van het onderwijs door
ontwrichtende sectoren te verscherpen?
Vraag 28
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit -
Gericht aan
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
F.P. Wassenberg, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.