Schriftelijke vragen : Een constructie waarbij kopers van elektrische auto’s subsidies ontvangen van zowel de Duitse als de Nederlandse overheid
Vragen van de leden Bruins en Dik-Faber (beiden ChristenUnie) aan de Staatssecretarissen van Financiën en van Infrastructuur en Waterstaat over een constructie waarbij kopers van elektrische auto’s subsidies ontvangen van zowel de Duitse als de Nederlandse overheid (ingezonden 27 augustus 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met de website https://www.ecarbyducar.nl/ecarimport/buitenlands-kenteken?
Vraag 2
Bent u bekend met de constructie waarmee elektrisch rijden fiscaal nog goedkoper kan
worden gemaakt door eerst zes maanden op Duits kenteken te rijden, de subsidie van
de Duitse overheid te ontvangen, dan over te stappen op een Nederlands kenteken en
dan de subsidie van de Nederlandse overheid te ontvangen?
Vraag 3
Klopt het dat dit een legale constructie is?
Vraag 4
Klopt het dat, zoals op de website wordt beweerd, met deze constructie 6.000 euro
wordt bespaard op de aanschaf van de Peugeot e-2008?
Vraag 5
Is het toegestaan dat de auto zes maanden en één dag rijdt op Duits kenteken, terwijl
de werkelijke eigenaar vanaf dag één in Nederland woont en werkzaam is en dus willens
en wetens zowel de Duitse als de Nederlandse overheid een poot uitdraait?
Vraag 6
Vindt u deze constructie wenselijk? Zo ja, waarom? Zo nee, wat gaat u eraan doen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.E.W. Bruins, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
R.K. Dik-Faber, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.