Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Lodders, Remco Dijkstra en Omtzigt over het bericht 'Subsidiepot stroomauto’s nu al op'
Vragen van de leden Lodders, Remco Dijkstra (beiden VVD) en Omtzigt (CDA) aan de Staatssecretarissen van Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën over het bericht «Subsidiepot stroomauto’s nu al op» (ingezonden 14 juli 2020).
Mededeling van staatsecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 5 augustus 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Subsidiepot stroomauto’s nu al op»?1
2
Vraag 2
Kunt u aangeven met welke verwachtingen u naar de komende jaren kijkt met betrekking
tot het gebruik van de beschikbare gelden voor elektrische auto’s, zowel zakelijk
als voor de consument, nu blijkt dat de subsidiepot voor dit jaar voor nieuwe elektrische
auto’s al binnen acht dagen leeg is?
Vraag 3
Hoeveel euro belastinggeld kost de subsidieregeling voor de nieuwe verkoop van elektrische
auto’s, alsmede verkoop tweedehands elektrische auto’s, per vermeden ton CO2? Kunt u dit bedrag vergelijken met de huidige marktprijs per ton/CO2 en de kosten per voorkomen ton CO2 bij andere subsidieregelingen? Is dit de meest efficiënte manier om belastinggeld
uit te geven en CO2-uitstoot te vermijden?
Vraag 4
Wat is de gevoeligheid van de autoverkoop voor de subsidie? Hoeveel extra elektrische
auto’s worden er verkocht die zonder deze subsidie niet zouden zijn verkocht? Hoeveel
auto’s zouden er alsnog verkocht worden, ook zonder subsidie? Zou u dit uit kunnen
zoeken en de Kamer hier spoedig over kunnen informeren, indien deze kennis niet voor
handen is?
Vraag 5
Kunt u aangeven waarom er minder gebruik wordt gemaakt van de regeling voor de tweedehandsmarkt
voor elektrische auto’s? Zit deze regeling wel goed in elkaar? Wat is het verschil
in beide regelingen en wat zegt dit over de regeling voor tweedehands auto’s?
Vraag 6
Kunt u een toelichting geven op de beperkte klimaatwinst die wordt geboekt met deze
subsidieregels als fiscale stimulering voor elektrische auto’s?3
Vraag 7
Wat zegt de beperkte klimaatwinst over de doelmatigheid van de maatregel?
Vraag 8
Deelt u de mening dat de CO2-besparing door deze subsidiemaatregel een goed voorbeeld is van een fiscale maatregel
in de autobelastingen met een beperkte klimaatwinst en hoge kosten per voorkomen ton
CO2 zoals ook de Algemene Rekenkamer (ARK) in haar rapport «Autobelastingen als instrument»
verwoordde? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom wel?
Vraag 9
Bent u, in tegenstelling tot de ARK, van mening dat de huidige stimulerende maatregelen
ten behoeve van verkoop van elektrische auto’s nog de juiste is? Kunt u dit toelichten?
Vraag 10
Kunt u de berekeningen naar de Kamer sturen waarop u oorspronkelijk baseerde dat deze
subsidiepost voldoende zou zijn geweest voor de rest van het jaar 2020?4
Mededeling
Naar aanleiding van de Kamervragen van de leden Lodders, Remco Dijkstra (beiden VVD)
en Omtzigt (CDA) (2020Z13974), over het bericht «Subsidiepot stroomauto’s nu al op» ingezonden op 14 juli, bericht
ik u dat het helaas niet mogelijk is om binnen de gestelde termijn te antwoorden vanwege
de beperkte mogelijkheden en tijd voor de benodigde afstemming.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.