Schriftelijke vragen : Gevaarlijke giftreinen in Brabant
Vragen van de leden Gijs van Dijk en Kuiken (beiden PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over gevaarlijke giftreinen in Brabant (ingezonden 5 augustus 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Giftreinen, een gevaar voor Brabant? «Ministerie lijkt
zich niks aan te trekken van de eigen afspraken»»1
Vraag 2
Klopt het dat er het afgelopen jaar meer dan 20.000 gifwagons door Brabantse (binnen)steden
reden?
Vraag 3
Klopt het dat u heeft toegestaan dat er drie tot vijf keer meer dan afgesproken brandbare
en gevaarlijke gassen per spoor door Brabant heen gaan?
Vraag 4
Hoe kan het zo zijn dat er zo veel meer gifwagons door de Brabantse steden heen rijden
dan is toegestaan?
Vraag 5
En klopt het dat na realisering van de boog bij Meteren er een forse toename van goederen-
en giftreinen langs het spoor van ’s-Hertogenbosch richting Eindhoven en Helmond zal
gaan komen?
Vraag 6
Is het niet levensgevaarlijk om, zoals het voorbeeld van Tilburg, waar vorig jaar
11.137 wagons doorheen gingen laat zien, duizenden wagons met brandbare gassen door
grote en dichtbevolkte steden te laten rijden?
Vraag 7
Maakt u zich ook grote zorgen over het risico dat er kan ontstaan, doordat er zoveel
gevaarlijke gifwagons door dichtbevolkte steden rijden?
Vraag 8
Wat is de reden dat er niet wordt gehandhaafd op het afgesproken aantal gifwagons
over de Brabantroute? Waarom heeft u tot op heden geen gebruik gemaakt van het routeringsbesluit?
Vraag 9
Bent u bereid, vanwege alles risico’s en zorgen bij bewoners uit Brabantse steden,
om vooraf duidelijk te maken wanneer en bij welk plafond u gebruik gaat maken van
uw bevoegdheid om vervoerders via andere routes te laten rijden, door middel van het
routeringsbesluit?
Vraag 10
Erkent u dat het voor Brabanders elke keer weer schrikken is om achteraf overvallen
te worden met overschrijdingen van het aantal giftige wagons dat door Brabantse steden
heen rijdt?
Vraag 11
Bent u daarom bereid om een Brabantse Spoormonitor te creëren die, openbaar toegankelijk,
op dagelijkse basis informatie verschaft over het volume van het vervoer per spoor,
het aantal wagons in relatie tot de risicoplafonds, overlastmeldingen etc.?
Vraag 12
Hoe kan het zo zijn dat u bereid bent om meer giftreinen, in plaats van minder, toe
te staan door dichtbevolkte Brabantse steden?
Vraag 13
Erkent u dat met elke extra gifwagon die door Brabant rijdt het risico op ongelukken
toeneemt? Kunt u nog steeds volhouden – zie het recente ongeluk met een goederentrein
in Arizona (VS) – dat de veiligheid nergens in het geding komt?
Vraag 14
Bent u het ermee eens dat voltooiing van de Betuwelijn een oplossing kan zijn voor
het verminderen van het aantal giftreinen door dichtbevolkte steden? Kunt u aangeven
wanneer de Betuwelijn is afgerond? Op welke manier gaat u de voltooiing van de Betuwelijn
bespoedigen?
Vraag 15
Bent u bereid inzage te geven in de consequenties van bijvoorbeeld minder giftreinen
door de ingebruikname van de Betuwelijn voor het gebruik van de Brabantroute en de
Meterenboog inclusief de voorziene consequenties op het vlak van overlast en veiligheidsrisico’s?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
G.J. (Gijs) van Dijk, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
A.H. Kuiken, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.