Schriftelijke vragen : Omscholingstrajecten om leraar te worden.
Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks) aan de Ministers voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over omscholingstrajecten om leraar te worden (ingezonden 22 juli 2020).
Vraag 1
Kunt u het zich voorstellen dat mensen die zich willen laten omscholen tot leraar
vaak verdwaald raken in alle mogelijkheden en dit demotiverend werkt? Wat vindt u
ervan dat uit het rapport «Samen sterk voor elk Kind» van Merel van Vroonhoven1, blijkt dat er 384 routes zijn die kunnen leiden tot een onderwijsbevoegdheid? Bent
u bereid om behalve de checklist «Word leraar» op de website van OCW ook meer persoonlijke
informatie op maat te geven door bijvoorbeeld een telefoonnummer of mailadres?
Vraag 2
Is bekend hoeveel deelnemers er beginnen aan een zij-instroom traject en hoeveel personen
dit traject succesvol afronden? Is er bijvoorbeeld een meldingsplicht voor zij-instromers
en scholen als een traject stopt?
Vraag 3
Hoeveel zij-instromers vallen uit en worden de redenen van uitval goed bijgehouden?
Neemt de uitval toe of af in de afgelopen jaren?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het van belang is om te weten hoeveel zij-instromers afvallen,
zeker omdat er recent is besloten om de subsidieregeling voor zij-instroom voor alle
onderwijssectoren te verhogen? Hoe kan er anders geconcludeerd worden of de aanpak
werkt en welke aanpak het beste werkt?
Vraag 5
Klopt het dat zij-instromers vaak op wachtlijsten stuiten, omdat er niet voldoende
scholen zijn die plekken beschikbaar hebben voor zij-instromers?2 Heeft u een beeld van hoeveel scholen een wachtlijst hebben voor zij-instromers en
hoe lang die wachtlijsten zijn? In hoeverre gaat de 9 miljoen euro die de G5 krijgt
om begeleiding van zij-instromers te verbeteren ook dit probleem van wachtlijsten
aanpakken?
Vraag 6
Is er extra aandacht voor zij-instromers die overwegen te stoppen? Zo ja, wie is hiervoor
verantwoordelijk? Wat is er gedaan met eerdere constateringen van het Landelijk Overleg
Lerarenopleiding Basisonderwijs over redenen waarom zij-instromers stoppen?
Vraag 7
Wat gebeurt er met de toegekende subsidie wanneer een zij-instroom traject stopt?
Wordt dat teruggevorderd?
Vraag 8
Is het nog steeds zo dat een op de vier beginnende leraren binnen vijf jaar het onderwijs
verlaat? Zo ja, wat wordt er gedaan om dit omlaag te brengen? Klopt het dat startende
leraren nog te vaak onvoldoende begeleiding krijgen?
Vraag 9
Is het aantal personen met onderwijsbevoegdheid voor primair of voortgezet onderwijs,
of middelbaar beroepsonderwijs, die niet in het onderwijs werkt nog steeds 83.000
personen? Is het mogelijk opnieuw te onderzoeken of en zo ja onder welke voorwaarden
een deel van deze mensen weer terug zou willen keren naar het onderwijs?
Vraag 10
Vindt u het wenselijk dat voor het behalen van 25 EC3 voor een onderwijsmaster 9.000 euro wordt gevraagd? Deelt u de mening dat dit bedrag
docenten afschrikt om zich bij te laten scholen?
Vraag 11
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de motie Van Meenen/Westerveld4 van 27 maart 2018 over het nooit méér vragen dan het wettelijk collegegeld? Is het
nog steeds de bedoeling dat de nieuwe maximale instellingscollegegeldtarieven gaan
gelden per studiejaar 2021–2022?
Indieners
-
Gericht aan
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Gericht aan
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
Indiener
Lisa Westerveld, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.