Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Groningen Airport Eelde soms dicht door tekort luchtverkeersleiders’
Vragen van de leden Bruins (ChristenUnie) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Groningen Airport Eelde soms dicht door tekort luchtverkeersleiders» (ingezonden 16 juli 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Groningen Airport Eelde soms dicht door tekort luchtverkeersleiders»
van 15 juli 2020?1
Vraag 2
Klopt het bericht dat Groningen Airport Eelde af en toe dicht moet omdat het kampt
met een tekort aan luchtverkeersleiders? Kunt u aangeven hoe vaak dit in de afgelopen
maanden is voorgekomen?
Vraag 3
Klopt het bericht dat er zelfs een medische vlucht is geannuleerd door gebrek aan
capaciteit in Groningen? Is hierdoor het vluchtschema van medische vluchten verstoord
(geweest)?
Vraag 4
Klopt het bericht dat Groningen Airport Eelde uitbreiding van de bezetting heeft gevraagd
terwijl een deel van de luchtverkeersleiders die daar werkte, is overgeplaatst naar
de toren op Lelystad?
Vraag 5
Klopt het bericht dat de luchtverkeersleiders in Lelystad niet zomaar mogen bijspringen
op de noordelijke luchthaven? Van wie mogen ze dat niet?
Vraag 6
Hoe rijmt u het door Groningen Airport Eelde geschetste tekort aan luchtverkeersleiders
met het beeld dat dezelfde dag door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) in de media
werd geschetst, namelijk dat er géén tekort zou zijn?2
Vraag 7
Klopt het dat dat 6500 «kleine luchtvaart» vluchten zijn die in de situatie tot november
2019 door één havenmeester zouden zijn afgehandeld, aangezien LVNL in de reactie tegenspreekt
dat de luchtverkeersleiders op Lelystad niets te doen hebben omdat ze in juni 6500
vluchten zouden hebben afgehandeld?3
Vraag 8
Zijn er andere luchthavens van nationale betekenis – naast Groningen Airport Eelde
– die het afgelopen jaar hun reguliere opening moesten beperken vanwege een tekort
aan luchtverkeersleiders? Zo ja, kunt u aangeven wanneer en waar zich deze situatie
voordeed?
Vraag 9
Bent u het met de vragenstellers eens dat de verdeling van luchtverkeersleiders over
de vliegvelden efficiënter kan?
Vraag 10
Bent u bereid om in overleg met LVNL te treden om de capaciteit aan luchtverkeersleiders
op korte termijn beter te verdelen over de vliegvelden, zodat er niet een tekort op
één locatie is en een overschot op een andere?
Vraag 11
Bent u het met de vragenstellers eens dat de werkgever eerst voor een betere verdeling
van capaciteit over de verschillende vliegvelden moet zorgen, eerder meldde u dat
de verkeersleiders onder vast contract staan bij LVNL, voordat er sprake kan zijn
van uitbreiding van capaciteit of budget daarvoor?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
E.E.W. Bruins, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Jan Paternotte, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.