Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Verbreden snelwegen kan ondanks stikstofverbindingen doorgaan dankzij ‘rekentruc’ kabinet’
Vragen van de leden Van der Graaf, Dik-Faber en Bruins (allen ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Verbreden snelwegen kan ondanks stikstofverbindingen doorgaan dankzij «rekentruc» kabinet» (ingezonden 16 juli 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Verbreden snelwegen kan ondanks stikstofverbindingen doorgaan
dankzij «rekentruc» kabinet?1
Vraag 2
Klopt het dat de depositiereductie als gevolg van de verlaging van de maximumsnelheid
naar 100 km/u op rijkssnelwegen in 2019 is berekend zonder afkapgrens2 bij 5 km?
Vraag 3
Klopt het dat de depositietoename als gevolg van de verhoging van de maximumsnelheid
naar 130 km/u op rijkssnelwegen in 2011 is berekend met afkapgrens?
Vraag 4
Is het zo dat bij depositietoenames als gevolg van verhogingen van de maximumsnelheid
sinds 2011 altijd is gerekend per traject rijkssnelweg, met afkapgrens en beperkt
tot nabijgelegen stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden?
Vraag 5
Kunt u voor alle verhogingen van de maximumsnelheden op rijkssnelwegen sinds 2011
in een tabel per traject rijkssnelweg aangeven in welk jaar is besloten tot verhoging van de maximumsnelheid,
met welk stikstofmodel de depositietoename is berekend en met welke afkapgrens is
gerekend?
Vraag 6
Hoe groot is de berekende depositiereductie als gevolg van de verlaging van de maximumsnelheid
naar 100 km/u op rijkssnelwegen in 2019 met en zonder afkapgrens?
Vraag 7
Hoe groot is de berekende depositietoename als gevolg van de verhoging van de maximumsnelheid
naar 130 km/u op rijkssnelwegen in 2011 met en zonder afkapgrens?
Vraag 8
Kunt u bevestigen dat met de gekozen systematiek (namelijk: wel een afkapgrens bij
verhoging maar geen afkapgrens bij verlaging van de maximumsnelheid) boekhoudkundig een besparing op stikstofdepositie wordt gerealiseerd met twee identieke maar tegengestelde
besluiten over de maximumsnelheid?
Vraag 9
Hoeveel besparing op stikstofdepositie levert het boekhoudkundig op wanneer de maatregel
tot het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 km/u wordt ingevoerd (berekening
zonder afkapgrens) en daarna weer wordt teruggedraaid (berekening met afkapgrens)?
Vraag 10
Wanneer de exercitie in vraag 9 iedere dag een keer wordt herhaald, na hoeveel dagen
heeft Nederland dan boekhoudkundig geen stikstofprobleem meer?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
E.E.W. Bruins, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
R.K. Dik-Faber, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.