Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Beertema en Wilders over een bericht van Hogeschool InHolland op Facebook
Vragen van de leden Beertema en Wilders (beiden PVV) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over een bericht van Hogeschool InHolland op Facebook (ingezonden 9 juni 2020).
Antwoord van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen
2 juli 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat Hogeschool InHolland op 3 juni jl. op Facebook heeft
geplaatst?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Erkent u dat Hogeschool InHolland zich daarmee zonder enig voorbehoud affilieert met
de Blacklivesmatter-beweging die in de Verenigde Staten en elders heeft geleid tot
buitensporig en onbeheersbaar geweld, moord, brandstichting en plundertochten, mede
onder leiding van het subversieve Antifa? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Nee. In de Kamerbrief kabinetsaanpak van discriminatie2 d.d. 15 juni staat expliciet beschreven dat een inclusieve leeromgeving om beleid
vraagt dat enerzijds het bewustzijn en de kennis van studenten en leerlingen over
diversiteit vergroot en anderzijds scholieren weerbaarder maakt. Bewustmaking, kennisneming
van en het delen van ervaringen zijn elementen die in de Facebookpost worden gestimuleerd.
De hogeschool zelf verklaart de ontstane ophef te betreuren. Inholland wil een hogeschool
zijn waar iedereen zich thuis moet kunnen voelen, waar verschil er mag zijn en waar
de talenten van ieder individu worden benut. Diversiteit ziet de hogeschool als kracht.
Er wordt veel aandacht besteed aan onderwerpen als diversiteit en inclusie en de hogeschool
voert structureel de dialoog met collega’s en studenten.
Vraag 3
Deelt u de opvatting dat Hogeschool Inholland met het plaatsen van dit bericht op
haar Facebook-pagina zich schuldig heeft gemaakt aan opruiing en flagrante politieke
indoctrinatie? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Nee, het bevorderen van goed burgerschap is een taak van het onderwijs. De manier
waarop instellingen deze taak op zich nemen laten wij als maatwerk over aan de instellingen
zelf.
Vraag 4
Bent u van mening dat van «... samen leren, samen durven ...» waar in het bericht
op Facebook over gesproken wordt, geen sprake kan zijn als Inholland expliciet en
uitsluitend verwijst naar wat blanke studenten kunnen doen tegen racisme en daarbij
ook nog verwijst naar de uiterst haatvolle en opruiende speech van Akwasi, waarin
zelfs gedreigd werd met fysiek geweld tegen Zwarte Piet, de racistische website withuiswerk.nl
en het eveneens racistische boek «Hallo Witte Mensen» van Anousha Nzume? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 4
Het recente rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau, «Ervaren discriminatie
II», dat op verzoek van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is opgesteld,
laat zien dat discriminatie een grote impact heeft op het leven van individuen. Zoals
beschreven in de Kamerbrief kabinetsaanpak van discriminatie d.d. 15 juni zijn de
conclusies van het SCP-rapport te zien als stimulans om discriminatie binnen de school/instelling
aan te pakken en bespreekbaar te maken, ook vanuit het thema Burgerschap. De Facebookpost
van Hogeschool InHolland is te zien als een aanmoediging om discriminatie bespreekbaar
te maken. Naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen weken organiseert
de hogeschool een reeks gesprekken over diversiteit en inclusie. Sinds 2017 loopt
binnen de hogeschool daarnaast al de onderzoekslijn diversiteitsvraagstukken en is
er een structurele verankering van de discussie over diversiteit en inclusie in een
community of practice.
Vraag 5
Erkent u dat de door de universiteiten en hogescholen aangestelde en gefaciliteerde
«diversity officers» bij uitstek het voorbeeld zijn van politieke indoctrinatie in
het hoger onderwijs en bent u bereid om met de Vereniging van Universiteiten (VSNU)
in gesprek te gaan om hogescholen en universiteiten te bewegen hun zogenaamde «diversity
officers» te ontslaan, omdat het nadrukkelijk geen taak is van de academische gemeenschap
om studenten te bewegen in de richting van anarchisme, ondermijnend en splijtend actievoeren,
temeer omdat de Nederlandse belastingbetaler zich in overgrote meerderheid afkeert
van dergelijke subversie? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Nee, de onderwijsinstellingen hebben de vrijheid het onderwijs zelf in te richten
binnen de wettelijke kaders. Het is aan de instellingen om te bepalen of er wel of
geen diversity officers aangesteld worden. Hier is sprake van maatwerk.
Vraag 6
Bent u tenslotte bereid om de VSNU te bewegen wetenschappelijke onderzoeken en publicaties
die nuance aanbrengen, waartoe het artikel van Syp Wynia een goede basis biedt, omdat
die betogen dat in Nederland bij uitstek nauwelijks sprake is van institutioneel racisme,
onder de aandacht te brengen van docenten, hoogleraren en studenten? Zo nee, waarom
niet?3
Antwoord 6
Nee, dat is aan hogeronderwijsinstellingen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.