Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op van het lid Postma over certificering zeegaande zeilvaart
Vragen van het lid Postma (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat inzake certificering zeegaande zeilvaart (ingezonden 4 juni 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
23 juni 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Certificering zeegaande zeilvaart»?1
Antwoord 1
Ja, dat bericht is mij bekend.
Vraag 2
Klopt het bericht dat eigenaren van Nederlandse zeezeilschepen, die hun schepen hebben
laten keuren volgens de eisen van Europese Richtlijn 2009/45/eu, toch geen certificaten
krijgen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)? Zo ja, wat is uw reactie
daarop?
Antwoord 2
Ja. De ILT heeft geen bevoegdheid om certificaten conform de richtlijn af te geven
vanwege het ontbreken van een grondslag, ontstaan door een wijziging van de richtlijn
eind 2019. Ik ben daarom hard bezig om in een dergelijke grondslag te voorzien, en
tevens voor de korte termijn een werkbare oplossing voor de certificeringsproblematiek
te bieden. Zie verder het antwoord op vragen 4, 5 en 6.
Vraag 3
Is de omvang van de schade die de Nederlandse zeilvaart hierdoor leidt bekend? Kunt
u aangeven waarom die economische belangen kennelijk bij de ILT niet meegewogen worden?
Antwoord 3
Het is mij bekend dat er kosten zijn gemaakt in het verleden om de schepen te verbouwen
zodat ze aan de richtlijn kunnen voldoen. Wat de totale kosten hiervan voor de Nederlandse
zeilvaart zijn, is mij momenteel niet bekend.
De ILT is een uitvoeringsinstantie die wet- en regelgeving toepast om certificaten
aan schepen af te geven en toezicht te houden op schepen. Zij maakt geen economische
belangenafweging.
Vraag 4, 5 en 6
Deelt u de visie dat vanwege het veelvuldige overleg tussen de betrokken scheepseigenaren
en het ministerie, betrokkenen erop mogen rekenen dat gebruik van die certificeringsmogelijkheid
ook daadwerkelijk toegepast zou worden door de ILT? Zo nee, waarom niet?
Klopt het dat de ILT het lange overleg over oplossingen die recht doen aan de eerder
gemaakte afspraken, de gedane investeringen, het zakelijke belang en de afstemming
met de buurlanden kennelijk zat is en daarom nu weigert om ook nog maar iets af te
geven? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is uw visie daarop?
Bent u bereid om de kennelijke koerswijziging van de ILT bij te stellen en om samen
met de scheepseigenaren op zo kort mogelijke termijn tot oplossingen te komen?
Antwoord 4, 5 en 6
De ILT is een uitvoeringinstantie die beslissingen neemt op basis van de wet en de
onderliggende regelgeving. Door een verandering eind 2019 van de Europese Richtlijn
2009/45/EG, waardoor zeegaande zeilende passagiersschepen expliciet worden uitgesloten
van de werkingssfeer van deze richtlijn, is de toepassing van deze richtlijn als normenkader
niet langer toepasbaar voor de ILT. Om deze reden kan ze dan ook zonder juridische
grondslag niet langer certificaten op basis van deze richtlijn afgeven.
Ik ben het met de vragensteller eens dat hiermee voor de zeegaande zeilende passagiersschepen
een onwenselijke situatie is ontstaan. Ik werk daarom hard aan een oplossing voor
de certificeringsproblematiek; zowel structureel door aanpassing van regelgeving als
voor de korte termijn. Daarbij zal de wens van de sector meegenomen worden.
Voor de korte termijn zal ik de ILT verzoeken om, vooruitlopend op aanpassingen in
de regelgeving, tijdelijke verklaringen af te geven waarbij de voorschriften van de
richtlijn worden toegepast.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.