Schriftelijke vragen : De berichten 'Duizenden Nederlandse zeelieden nog langer vast op zee door visa-chaos' en 'Gestrande zeelieden vormen een dreiging voor de wereldeconomie'
Vragen van de leden Koopmans en Remco Dijkstra (beiden VVD) aan de Ministers van Buitenlandse Zaken en van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten «Duizenden Nederlandse zeelieden nog langer vast op zee door visa-chaos» en «Gestrande zeelieden vormen een dreiging voor de wereldeconomie» (ingezonden 11 juni 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Duizenden Nederlandse zeelieden nog langer vast op
zee door visa-chaos»1 en «Gestrande zeelieden vormen een dreiging voor de wereldeconomie»?2
Vraag 2
Herkent u het beeld dat veel zeevarenden in een lastige persoonlijke situatie verkeren
omdat ze lange tijd niet naar huis kunnen? Herkent u dat dit tot gevaarlijke toestanden
aan bood van schepen kan leiden?
Vraag 3
Herkent u dat er een probleem bestaat met het aflossen van personeel op schepen, doordat
het aflossende personeel problemen heeft met het verkrijgen van visa?
Vraag 4
Wat is het visumbeleid ten aanzien van zeevarenden en wat is de achtergrond van de
huidige beperkingen?
Vraag 5
Herkent u de zorgen over de effecten op de wereldhandel als er geen goede oplossing
komt voor de aflossing van bemanningsleden op schepen?
Vraag 6
Welke stappen onderneemt het kabinet om de risico’s te mitigeren? Welke mogelijkheden
tot verdere stappen biedt de ontwikkeling van de pandemie, natuurlijk met inachtneming
van de essentiële veiligheidsmaatregelen?
Vraag 7
Zijn er contacten met landen waar veel zeevarenden vandaan komen over het waar mogelijk
versoepelen van beperkingen aan reisbewegingen om bemanningen af te lossen? Zo ja,
hoe verlopen die gesprekken?
Vraag 8
Klopt het dat Duitsland soepeler omgaat met de verlening van visa aan zeevarenden
dan Nederland? Zo ja, wat zijn de verschillen en waarom zijn die er?
Vraag 9
Hoe kijkt u aan tegen het pleidooi van de Internationale Maritieme Organisatie om
zeevarenden tot «vitale werknemer» te verklaren?
Vraag 10
Is het mogelijk om tot een Europees initiatief te komen om het scheepvaartverkeer
gaande te houden, in navolging van het beleid om via «green lanes» het internationale
vrachtverkeer via de weg open te houden?
Vraag 11
Welke mogelijkheden zijn er om meer visa on arrival te verstrekken aan zeevarenden
op Schiphol?
Vraag 12
Wat is de reden om geen visa on arrival te verstrekken aan zeevarenden voor een schip
dat niet onder Nederlandse vlag vaart maar wel de haven van Rotterdam aan doet?
Vraag 13
Klopt het dat de visumverlening in landen waar veel zeevarenden vandaan komen, zoals
de Filipijnen, langzaam weer op gang komt? Zo ja, kunt u een tijdpad schetsen dat
aangeeft per wanneer zeevarenden hier weer binnen de voorheen gebruikelijke termijnen
en procedures gebruik van kunnen maken?
Vraag 14
Welke gevaren zijn er voor de positie van de haven van Rotterdam als internationaal
knooppunt als Nederland achterloopt bij het faciliteren van het aan en van boord gaan
van zeevarenden?
Vraag 15
Zijn er ook Nederlandse zeevarenden die elders vastzitten? Zo ja, worden zij ondersteund
via consulaire bijstand of op andere wijze?
Ondertekenaars
-
, -
, -
Eerste ondertekenaar
S.M.G. Koopmans, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.