Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van den Berg over de fusieperikelen tussen het streekziekenhuis SKB en het Slingeland ziekenhuis
Vragen van het lid Van den Berg (CDA) aan de Minister voor Medische Zorg over de fusieperikelen tussen het streekziekenhuis SKB en het Slingeland ziekenhuis (ingezonden 28 april 2020).
Antwoord van Minister Van Rijn (Medische Zorg) (ontvangen 2 juni 2020). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 2839.
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen rond het fusieproces tussen
het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem en het Streekziekenhuis Koningin Beatrix in
Winterswijk?1 2 3
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u van deze ontwikkelingen, waarbij verschillende partijen helemaal niet
gehoord worden of helemaal niet van zich laten horen en er geen transparante publieke
verantwoording is op grond waarvan beslissingen worden genomen?
Antwoord 2
Ik vind het van groot belang dat de regio in gesprek blijft met elkaar over de toekomst
van de zorg in de Achterhoek en dat in de onderlinge samenwerking goede en veilige
zorg altijd voorop staat. Hiervoor is goed overleg in de regio noodzakelijk en daarom
is de (bestuurlijke) onrust die er momenteel heerst onwenselijk. Het heeft dan ook
prioriteit dat de situatie in de Achterhoek zo snel mogelijk stabiel wordt.
In een gesprek dat eind december 2019 met het openbaar bestuur (de burgemeester van
Winterswijk), zorgverleners en de inwoners/patiënten is gevoerd, zijn zij opgeroepen
om met elkaar in gesprek te gaan om samen constructief te werken aan toekomstbestendige
zorg. Santiz heeft aan mij aangegeven dat ook zij het belangrijk vinden dat er een
zorgvuldig en transparant besluitvormingsproces plaatsvindt waar stakeholders bij
betrokken worden. Zij geven daarbij aan dat het tot op heden niet gelukt is om de
regiogroep (waartoe in december 2019 is besloten) te starten vanwege de (bestuurlijke)
onrust in de regio.
Vraag 3
Kunt u opheldering geven over de vraag of er een achterliggend plan van Santiz en
Menzis is om tot één ziekenhuis in de Achterhoek te komen en of er bedrijfskundig
is gekeken of één groter ziekenhuis beter is dan twee kleine ziekenhuizen? Heeft de
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hier ook een visie op?
Antwoord 3
Santiz heeft mij laten weten dat er geen plan is van Santiz en Menzis om tot één ziekenhuis
in de Achterhoek te komen. De regiogroep zou, volgens Santiz, een objectief beeld
vormen van de mogelijkheden in de regio en deze beoordelen op de belangrijkste criteria
(onder andere haalbaarheid, arbeidsmarktperspectief, patiëntenbelang, bereikbaarheid,
betaalbaarheid). Hierbij zou gebruik gemaakt worden van reeds uitgevoerd onderzoek
door een extern bureau en waar gewenst zou ook aanvullend onderzoek gedaan worden.
Het was de intentie dat de partijen consensus zouden bereiken over het voorkeursscenario.
Daarbij zouden de analyses van Menzis rondom het regiobeeld Achterhoek eveneens gebruikt
worden als input voor het doorrekenen van de scenario's evenals de regiovisie op de
zorg vanuit de thematafel «de Gezondste regio».
Ook Menzis heeft mij laten weten dat er geen achterliggend plan is om tot één ziekenhuis
te komen in de Achterhoek. Menzis vindt het daarbij belangrijk dat, om tot een wel
overwogen en gedragen beslissing over de duurzame inrichting van ziekenhuiszorg in
de Achterhoek te komen, een gedegen onderzoek met alle betrokken stakeholders wordt
uitgevoerd in een zogenaamde «regiogroep». De centrale opdracht voor deze regiogroep
is: hoe kunnen we vanuit de huidige situatie (onder andere strenger wordende kwaliteits-
en volumenormen, de concentratie van hoog complexe zorg, de ontwikkelingen in de zorgvraag
en de krapte op de arbeidsmarkt) en in lijn met de regiovisie Achterhoek en de zorgvisie
van Santiz een toekomstbestendig medisch specialistisch zorglandschap in de Achterhoek
borgen met twee locaties? Deze regiogroep zou vanaf 1 mei 2020 van start gaan, maar
dit is als gevolg van de bestuurlijke onrust bij Santiz helaas nog steeds niet gebeurd.
In 2016 heeft de fusie van de ziekenhuizen in de Achterhoek een goedkeuringstraject
doorlopen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Consument en Markt
(ACM). Eind 2016 hebben beide autoriteiten hun goedkeuring verleend. Zij hebben geen
rol bij het beoordelen of één groter ziekenhuis of twee kleinere ziekenhuizen beter
is; van de zorgaanbieders wordt verwacht dat zij de meest geschikte vorm kiezen voor
de desbetreffende regio.
Vraag 4
Wat is uw oordeel over het feit dat er een gezamenlijke ondernemingsraad (OR) is waarin
meer leden zitten die werkzaam zijn in het Slingeland Ziekenhuis dan leden die in
het SKB werkzaam zijn? Is dit een verstandige governance structuur voor tijdens een
fusieproces?
Antwoord 4
Het is aan het Santiz om een ondernemingsraad (OR) in te stellen. De Wet op de Ondernemingsraden
(WOR) biedt een ondernemer de mogelijkheid om één gemeenschappelijke ondernemingsraad
in te stellen voor meerdere ondernemingen, indien dit bevorderlijk is voor een goede
toepassing van de wet. Belanghebbenden, waaronder de OR, vakbonden en werknemers,
kunnen hiertegen bezwaar maken of juist om instelling van een gemeenschappelijke OR
verzoeken. Het is aan de OR om in zijn reglement de regels omtrent verkiezingen en
kandidaatstelling op te nemen. Zo heeft de OR bijvoorbeeld de mogelijkheid een kiesgroepenstelsel
toe te passen met aparte kandidatenlijsten. Ik heb vernomen van Santiz dat er een
verzoek is ingediend om een eigen OR in te stellen vanuit het ziekenhuis in Winterswijk.
Het is niet aan mij om in deze casus een oordeel te vellen over welke systematiek
het wenselijkst is.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.J. van Rijn, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.