Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Diertens en Paternotte over het openhouden van vliegroutes van en naar Spanje ondanks snelle toename aantal besmettingen
Vragen van de leden Diertens en Paternotte (beiden D66) aan de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Infrastructuur en Waterstaat over het openhouden van vliegroutes van en naar Spanje ondanks snelle toename aantal besmettingen (ingezonden 23 maart 2020).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), mede namens de
Minister van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 12 mei 2020).
Vraag 1
Herinnert u zich de antwoorden op vragen van de leden van de D66-fractie in het schriftelijk
overleg inzake de Transportraad (high level videoconferentie) van 18 maart 2020,waarbij
zij vroegen daadkrachtig te zijn in het sluiten van vliegroutes in geval in een land
het aantal besmettingen snel toeneemt, en waarin u uitlegde door middel van de «Regeling
tijdelijk verbod burgerluchtvaart luchtruim Nederland in verband met COVID-19-virus»
een beperking te hebben opgelegd voor het luchtverkeer met als herkomst China, Zuid-Korea,
Iran of Italië tot 27 maart 2020?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat in Italië 17.660 personen positief getest waren op het coronavirus op
de dag – 13 maart 2020 – waarop u besloot de beperking op luchtverkeer uit Italië
in te stellen?
Antwoord 2
De World Health Organisatie (WHO) rapporteerde op 13 maart 15.113 personen positief
getest op het coronavirus in Italië.
Vraag 3
Klopt het dat in Spanje op 20 maart 2020 20.410 personen positief getest waren op
het coronavirus?
Antwoord 3
De World Health Organisatie (WHO) rapporteerde op 20 maart 19.980 personen positief
getest op het coronavirus in Spanje.
Vraag 4
Kunt u verklaren waarom bij een vergelijkbaar aantal gevallen uit Italië geen inkomend
luchtverkeer wordt toegestaan, terwijl uit Spanje op 21 maart 2020 21 vluchten aankomen
in Nederland, waaronder respectievelijk zes, vier en twee uit de regio’s met de meeste
besmettingen, te weten Andalusië, Catalonië en Madrid?
Antwoord 4
Bij de afweging om luchtverkeer te weren, spelen meerdere aspecten een rol. Het aantal
personen positief getest op het coronavirus is daar één onderdeel van.
Vraag 5
Kunt u aangeven wat uw afwegingskader was bij het besluit om luchtverkeer uit China,
Zuid-Korea, Iran en Italië te weren, en daarbij geen maatregelen te treffen ten aanzien
van herkomstlanden waar het coronavirus snel uitbreidde, zoals Oostenrijk, Spanje
en Frankrijk?
Antwoord 5
Om de instroom van mensen die mogelijk het COVID-19 bij zich dragen in Nederland zoveel
mogelijk te beperken, heeft de Minister van IenW op mijn verzoek vliegverboden ingesteld
voor luchtverkeer met passagiers vanuit hoog-risicogebieden. Het betreft zowel verkeer
met luchthavens op Europees Nederlands grondgebied als bestemming als verkeer met
luchthavens op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba als bestemming. De vliegverboden met
luchthavens op Europees grondgebied zijn inmiddels opgeheven. Hiervoor geldt o.a.
de verplichte gezondheidsverklaring. Of sprake is van een hoog-risicogebied bepaalt
VWS op basis van RIVM-adviezen.
In aanvulling op de vliegverboden zijn in Europees verband afspraken gemaakt over
beperkingen voor het inreizen van het Schengengebied.
Vraag 6
Bent u bereid de «Regeling tijdelijk verbod burgerluchtvaart luchtruim Nederland in
verband met COVID-19-virus» zo te wijzigen dat luchtverkeer uit Spanje per direct
fors beperkt wordt tot de noodzakelijke capaciteit voor repatriëring? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 6
Voor landen die op de EASA lijst staan met hoog risico landen geldt dat o.a. de verplichte
gezondheidsverklaring en het dringende beroep op 14 dagen thuisquarantaine is doorgevoerd.
Vraag 7
Deelt u de mening dat op basis van de toename van het aantal besmettingen, in ieder
geval voor Iran en Italië het onverstandig zou zijn vliegroutes weer te openen binnen
een week?
Antwoord 7
Het RIVM is continu bezig met het monitoren en geven van advies over maatregelen ten
aanzien van het vliegverkeer. Gebaseerd op deze informatie wordt gekeken hoe ons beleid
daarop aan te passen. Voor de landen die op de EASA lijst van hoog risico landen zijn
opgenomen gelden aanvullende voorwaarden. Zie antwoord 6.
Vraag 8
Bent u bereid de regeling voor Italië en Iran met twee weken te verlengen, met uitzondering
voor noodzakelijke repatriëringsvluchten van Europeanen?
Antwoord 8
Zie antwoord 7.
Vraag 9
Kunt u aangeven of en zo ja, welke afspraken u met de KLM-groep en eventueel andere
Nederlandse maatschappijen heeft gemaakt over het gericht inzetten van vluchten voor
repatriëring van Nederlanders en andere Europeanen?
Antwoord 9
Er zijn geen specifieke afspraken gemaakt met de KLM-groep of andere luchtvaartmaatschappijen
over het gericht inzetten van vluchten voor repatriëring van Nederlanders en andere
Europeanen. Wel hebben de Nederlandse reisbranche, verzekeraars en de rijksoverheid
in een convenant afspraken gemaakt over de gezamenlijke inspanningen om gestrande
Nederlandse reizigers te repatriëren. Zo hebben onder meer de Nederlandse reisorganisaties
en luchtvaartmaatschappijen zich gecommitteerd om geen Nederlandse reizigers «achter»
te laten en zorg te dragen voor maximaal gebruik van hun beschikbare capaciteit en
heeft de rijksoverheid zich eraan verbonden dat het zich ervoor zal inzetten om generiek
en specifiek landingsrechten zeker te stellen voor vluchten van reisorganisaties en
luchtvaartmaatschappijen om uitvoering te kunnen geven aan terugkeervluchten. Indien
noodzakelijk worden daartoe diplomatieke middelen ingezet.
Vraag 10
Bent u bereid vanaf heden actief te monitoren of landen een substantiële stijging
van het aantal besmettingen laten zien en voor die bestemmingen een afweging te maken
ten aanzien van het eventueel opnemen van de vliegroute in de «Regeling tijdelijk
verbod burgerluchtvaart luchtruim Nederland in verband met COVID-19-virus»? Zo nee,
waarom niet? Zo ja, bent u bereid daarbij in alle gevallen een uitzondering te maken
voor evacuatievluchten?
Antwoord 10
Wij zijn continu bezig met het monitoren en advies of er aanvullende maatregelen voor
het luchtverkeer nodig zijn. Op dit moment gelden er aanvullende maatregelen voor
vluchten afkomstig uit hoog risico landen zoals weergegeven op de EASA lijst. Zie
toelichting antwoord 7.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.