Schriftelijke vragen : De voorspellingen over toe- of afname van files en mogelijke verschuivingen naar individueel vervoer
Vragen van de leden Postma en Amhaouch (beiden CDA) aan de Minister en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de voorspellingen over toe- of afname van files en mogelijke verschuivingen naar individueel vervoer (ingezonden 7 mei 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «forse toename files na crisis»1 en het bericht «Maakt de auto een wedergeboorte»?2
Vraag 2
Kent u de analyse en verwachting van onder andere emeritus hoogleraar Henk van Zuylen
van TU Delft en ANWB dat de files fors zullen toenemen als na de coronacrisis de samenleving
weer op volle toeren gaat draaien? Kent u de analyse en verwachting van mobiliteitsexpert
Carlo van de Weijer van de TU Eindhoven dat de auto een flinke herwaardering gaat
beleven en autobezit zal toenemen? En kent u de analyse en verwachting van het Kennisinstituut
voor Mobiliteitsbeleid (Kim) dat het totale wegverkeer in heel Nederland pas in 2025
weer voorbij het niveau van 2019 komt?3 Hoe verklaart u het verschil in deze analyses? Kunt u aangeven welke analyse het
meest waarschijnlijk is?
Vraag 3
Deelt u de analyse en verwachting dat men na de intelligente lock-down gaat kiezen
voor individueel vervoer zoals auto en fiets in plaats van collectief vervoer zoals
trein, tram en metro?
Vraag 4
Klopt het bericht dat onderzoeken in China laten zien dat het opheffen van beperkende
maatregelen onmiddellijk gevolgen heeft voor de mobiliteit waarbij de files allemaal
terug kwamen en zelfs sterker dan in maart 2019? Zo ja, wat zegt deze analyse over
de verwachte verkeersstromen in Nederland na het opheffen van de beperkte maatregelen?
Vraag 5
Kunt u aangeven of het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat scenario’s in kaart
heeft gebracht van de verwachte verkeersstromen voor de komende jaren na het versoepelen
van de beperkte maatregelen, gedifferentieerd naar vervoersmodaliteiten (auto, fiets,
trein en tram/bus) en mogelijke verplaatsing van ov-reizigers naar de auto of op de
fiets tijdens de spits? Zo ja, wilt u die met de Kamer delen? Zo nee, bent u bereid
ervoor te zorgen dat deze worden opgesteld en met de Kamer worden gedeeld?
Vraag 6
Kunt u aangeven welk beleid u aan het voorbereiden bent om ervoor te zorgen dat zo
goed mogelijk kan worden ingespeeld op de veranderingen qua vervoerstromen door de
coronacrisis?
Vraag 7
Hoe kijkt u naar de analyse van de Rabobank die aangeeft dat 43 procent volledig vanuit
huis zou kunnen werken?4 Welke kansen ziet u hierin qua beperking van files?
Vraag 8
Bent u bereid in gesprek te gaan met werkgevers om afspraken te maken over (gedeeltelijk)
thuiswerken van werknemers zodat de druk op de spits ontlast wordt?
Vraag 9
Bent u in overleg met bijvoorbeeld de Fietsersbond of met decentrale overheden om
te kijken hoe mensen veilig op de fiets naar hun werk kunnen gaan? Ziet u mogelijkheden
voor maatregelen om mensen te stimuleren om op korte afstanden met de fiets te gaan?
Vraag 10
Kunt u een update geven hoe het staat met de uitvoering van de plannen om de spits
in de trein te verlagen door studenten zoveel als mogelijk te spreiden via het verschuiven
van lestijden van hogescholen en universiteiten?
Vraag 11
Kunt u aangeven wat uw verwachting is over het gebruik van parkeerplekken in steden?
Zullen deze kunnen worden gebruikt om de stad in te richten voor een 1,5 meter fietsmaatschappij
zoals de Fietsersbond voor zich ziet, of zullen juist meer parkeerplekken nodig zijn
omdat veel meer mensen zullen gaan kiezen voor auto in plaats van ov zoals de ANWB
aangeeft? Hoe kijkt u naar dit spanningsveld?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Wytske Postma, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.