Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Laçin en Van Kent over het bericht 'Afhandelaars Schiphol eisen steunpakket van 25,5 miljoen euro'
Vragen van de leden Laçin en Van Kent (beiden SP) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «Afhandelaars Schiphol eisen steunpakket van 25,5 miljoen euro» (ingezonden 10 april 2020).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 1 mei
            2020).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Afhandelaars Schiphol eisen steunpakket van 25,5 miljoen
               euro»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2 en 3
            
Wat is uw reactie op de vraag van vijf grondafhandelaars op Schiphol voor een steunpakket
               van € 25,5 miljoen die zij op korte termijn nodig achten omdat er anders gefaseerd
               drieduizend ontslagen zullen vallen?
            
Bent u bereid tegemoet te komen aan de oproep van deze vijf grondafhandelaars op Schiphol?
               Zo ja, bent u ook bereid om voorwaarden als geen ontslagen onder het eigen personeel
               en extern ingehuurd personeel te stellen aan het verlenen van een steunpakket? Zo
               nee, waarom niet?
            
Antwoord 2 en 3
            
De NOW biedt de mogelijkheid voor het verkrijgen van een tegemoetkoming in de loonkosten
               van werknemers (zowel vast en flex) tot 90% met daarbij de voorwaarde dat geen verzoek
               om ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen mag worden gedaan voor de periode waarvoor
               de subsidie is verleend. Dit met als doel werkgelegenheid zoveel mogelijk te behouden.
            
We monitoren of het generieke instrumentarium voldoende uitkomst biedt aan bedrijven
               en werkenden in bepaalde sectoren (bijvoorbeeld met een seizoenspiek in de omzet of
               loonkosten) die door de corona crisis in de problemen komen. Dat betekent dat we ook
               dit verzoek serieus bekijken.
            
Tegelijkertijd is het kabinet ook realistisch: het steunpakket kan er niet voor zorgen
               dat deze crisis, die ook na het steunpakket nog gevolgen zal hebben, geheel zonder
               consequenties voor de economie en werkgelegenheid zal zijn. We moeten bedrijven daarom
               eveneens in staat stellen mee te bewegen en zich op een toekomst na het steunpakket
               voor te bereiden. Dat betekent helaas ook dat er mogelijk contracten niet verlengd
               kunnen worden of minder van externe inhuur gebruik zal worden gemaakt.
            
Vraag 4
            
Is het bij u bekend waarom de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid voor deze
               vijf grondafhandelaars onvoldoende zou zijn? Zo ja, kunt u dat toelichten? Zo niet,
               bent u bereid dit te onderzoeken?
            
Antwoord 4
            
Het is mogelijk dat het omzetverlies van grondafhandelaars te laag is om voor NOW
               subsidie in aanmerking komen. Daarnaast is het zo dat bij de NOW gerekend wordt met
               de loonsom van januari 2020. Dit is de meest recente definitieve loonsom voor de uitbraak
               van het coronavirus. Voor een aantal sectoren of bedrijven, waaronder de luchtvaart,
               is deze maand niet geheel representatief voor de maanden waarin er minder werk is
               in verband met de coronamaatregelen. Daardoor valt de subsidie lager uit dan wanneer
               bijvoorbeeld de loonkosten van maart of april als ijkpunt zou zijn genomen.
            
Vraag 5
            
Bent u bereid om onderzoek te doen naar de inrichting van grondafhandeling op Schiphol
               waarbij minder grondafhandelaars actief zijn, er dus minder concurrentie plaatsvindt
               op prijs en arbeidsomstandigheden en grondafhandelaars hogere tarieven kunnen hanteren
               om bijvoorbeeld een crisis als deze te doorstaan en het personeel een beter salaris
               te bieden? Zo ja, wanneer denkt u dit onderzoek te kunnen starten? Zo nee, waarom
               niet?
            
Antwoord 5
            
Concurrentie tussen aanbieders van grondafhandelingsdiensten op grote luchthavens
               draagt bij aan een goede dienstverlening tegen redelijke tarieven. Voor grondafhandelingsdiensten
               is er binnen de EU een vrije markt op basis van EU richtlijn 96/67 uit 1996. Momenteel
               loopt in EU kader een evaluatietraject van deze richtlijn waarbij ook consultatie
               van belanghebbenden plaatsvindt. Mede daarom vind ik het niet zinvol om in Nederland
               afzonderlijk onderzoek te doen naar de grondafhandelingsdiensten.
            
Vraag 6
            
Bent u bereid om naar de situatie van vergelijkbare luchthavens als Schiphol te kijken
               waar het gaat om de grondafhandeling en daarbij ook het aantal grondafhandelaars per
               luchthaven mee te nemen? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 6
            
Zoals in mijn antwoord op vraag vijf aangegeven, acht ik een onderzoek naar de inrichting
               van de grondafhandeling op dit moment niet zinvol.
            
Vraag 7
            
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk beantwoorden gezien de urgentie van het probleem
               dat grondafhandelaars schetsen?
            
Antwoord 7
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- 
              
                  Mede namens
 C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
