Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van Dam over de tolkcontactapp
Vragen van het lid Van Dam (CDA) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de tolkcontactapp (ingezonden 18 maart 2020).
Mededeling van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 8 april 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met de tolkcontactapp?1 Is de tolkcontactapp voor doven en slechthorenden het voornaamste middel om in een
noodsituatie in contact te komen met 1-1-2?
Vraag 2
Klopt het dat doven en slechthorenden via de tolkcontactapp middels tekstberichten
in contact kunnen komen met de 1-1-2 centrale?
Vraag 3
Klopt het dat met de tolkcontactapp kosten gemoeid zijn? Zo ja, hoeveel kost een abonnement
op de tolkcontactapp? Vergoeden alle zorgverzekeraars de kosten die met de tolkcontactapp
gemoeid zijn? Zou noodhulp niet gewoon door de overheid gefaciliteerd moeten worden
in plaats van met een getrapt systeem via de zorgverzekering? Ziet u communicatie
tussen hulpdiensten en slechthorenden of doven niet als een overheidstaak?
Vraag 4
Hoe kunnen toeristen die doof of slechthorend zijn, in contact komen met 1-1-2? Worden
eventuele abonnementskosten ook door buitenlandse zorgverzekeraars gedekt of doen
Nederlandse zorgverzekeraars dat? Worden toeristen expliciet op de hoogte gesteld
over de tolkcontactapp voordat zij Nederland bezoeken? Welke inspanning levert de
overheid daartoe?
Vraag 5
Zijn u incidenten bekend waarbij doven of slechthorenden, niet-inwonend in Nederland,
een beroep moesten doen op 1-1-2? Werd daarbij gebruik gemaakt van de tolkcontactapp?
Zo nee, hoe werd er anders contact gelegd met de hulpdiensten? Hebben doven of slechthorende
toeristen moeite met het bereiken van de hulpdiensten in Nederland?
Vraag 6
Kunt u zich situaties voorstellen waarbij burgers wel in contact willen komen met
hulpdiensten, maar niet in staat zijn zich verbaal uit te drukken? Zou het daarom
niet veel beter zijn als er een functie komt waarbij burgers middels tekstberichten
in contact kunnen komen met 1-1-2? Waarom heeft de centrale meldkamer geen WhatsApp
verbinding of anderszins een chatservice waarmee mensen in nood in contact kunnen
leggen met hulpdiensten, daar waar burgers met andere publieke, semipublieke of private
organisaties ook in contact kunnen treden middels WhatsApp of een chatservice?
Vraag 7
Klopt het dat ze in het Verenigd Koninkrijk een systeem hebben waarbij men 999 (het
noodnummer) kan bellen en daarna 55 als zij niet in staat zijn om te praten (silent
solution)? Waarom is een dergelijk systeem niet in Nederland beschikbaar? Bent u bereid
te onderzoeken of het thans werkende systeem (in het bijzonder de silent solution)
in het Verenigd Koninkrijk een meerwaarde kan hebben voor Nederland?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de schriftelijke vragen van het lid Van Dam (CDA), van
uw Kamer aan de Minister van Justitie en Veiligheid over tolkcontactapp (ingezonden
18 maart 2020) niet binnen de gebruikelijke termijn kunnen worden beantwoord, aangezien
nog niet alle benodigde informatie is ontvangen.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.