Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van Raan over het bericht dat de Luchtverkeersleiding met juridische stappen dreigt tegen NH Nieuws
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht dat de Luchtverkeersleiding met juridische stappen dreigt tegen NH Nieuws (ingezonden 28 februari 2020).
Mededeling van Minister Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
19 maart 2020).
Vraag 1
Kent u de berichten «Luchtverkeersleiding dreigt met juridische stappen tegen NH Nieuws
na bericht over landingen» en «Oorverdovende stilte vanuit verkeerstoren Schiphol:
nog geen gerechtelijke stappen tegen NH Nieuws over blunderaudio»?1 2
Vraag 2
Klopt het dat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), naast NH Nieuws, ook richting
de NOS heeft gedreigd met juridische stappen? Zo ja, was er verschil in het dreigement
aan het adres van NH Nieuws en de NOS?
Vraag 3
Heeft LVNL nog andere media laten weten dat ze dreigen met juridische stappen? Zo
ja, welke?
Vraag 4
Steunt u NH Nieuws, NOS en de eventuele andere betrokken media in hun afweging om
het fragment niet van hun website te verwijderen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Kan uit het vooralsnog uitblijven van de juridische stappen door LVNL opgemaakt worden
dat deze juridische stappen definitief achterwege zullen blijven en dat het dus vooral
een poging is geweest om via intimidatie de zin van LVNL door te drukken?3 4 Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 6
Erkent u dat het dreigement van LVNL, of de juridische stappen nu wel of niet worden
doorgezet, een intimiderende werking kan hebben op de journalistiek in het algemeen
en daarmee een aantasting vormt voor de persvrijheid? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Wat vindt van het feit dat LVNL, een organisatie die rapporteert aan de Minister van
Infrastructuur en Waterstaat, de persvrijheid aanvalt?
Vraag 8
Onderschrijft u het publieke belang van een nauwkeurige rapportage en verslaglegging
over veiligheidsincidenten op Nederlandse luchthavens? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Bent u van mening dat het LVNL zou sieren als ze publiekelijk excuses zou maken aan
NH Nieuws, NOS en de eventuele andere media die werden aangevallen? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 10
Heeft u sinds het dreigement van LVNL aan het adres van NH Nieuws contact gehad met
LVNL? Zo ja, wat was de strekking van dit contact?
Vraag 11
Klopt het dat LVNL bij andere fragmenten vanuit de verkeerstoren, waarbij de luchtverkeersleiding
in een positiever daglicht kwam te staan, geen bezwaren heeft gemaakt tegen het online
bestaan van deze fragmenten? Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 12
Erkent u dat LVNL een stevige fout heeft gemaakt door zestien vliegtuigen te laten
landen op een baan die op dat moment gesloten was?5
Vraag 13
Kunt u toelichten hoe het mogelijk is dat het 25 minuten heeft geduurd voordat LVNL
door had dat de betreffende landingsbaan gesloten was?6
Vraag 14
Waaruit blijkt dat er geen sprake zou zijn van gevaar in een situatie dat een gesloten
landingsbaan toch wordt gebruikt?
Vraag 15
Klopt het dat LVNL (tot op het moment van schrijven) op haar website geen melding
heeft gemaakt over de doorstart van een toestel van Ryanair, dat op het moment dat
de piloten de opdracht kregen om door te starten al op 50 meter afstand van de gesloten
baan hing?7 8
Vraag 16
Klopt het dat het betreffende toestel van Ryanair nog geen landingsklaring had gekregen
op het moment dat het toestel op nog maar 50 meter afstand van de gesloten baan hing
en de opdracht kreeg om een doorstart te maken? Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 17
Wat is het gebruikelijke moment (in tijd en afstand tot de landingsbaan) waarop een
toestel landingsklaring krijgt alvorens te landen?
Vraag 18
Kunt u een historisch overzicht verschaffen van alle relevante eerdere incidenten
waarbij werd afgeweken van het gebruikelijke moment om een landingsklaring te geven?
Vraag 19
Kunt u een historisch overzicht verschaffen van alle relevante eerdere incidenten
waarbij een toestel nog geen landingsklaring heeft gekregen op het moment dat het
toestel al dicht in de buurt van de baan hing?
Vraag 20
Kunt u een historisch overzicht verschaffen van alle vergelijkbare incidenten waarbij
vliegtuigen mochten landen op een baan die op dat moment gesloten was?
Vraag 21
Kunt u uitsluiten dat er in de verkeerstoren een moment van onduidelijkheid is geweest
over wat te doen met het toestel van Ryanair? Zo ja, welke procedures zijn er in dit
geval gevolgd?
Vraag 22
Erkent u dat een stevige krimp van het aantal vliegbewegingen een verhoging van de
vliegveiligheid met zich mee zou brengen, zowel voor mens als dier? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 23
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Mededeling
Op 28 februari 2020 heeft het lid Van Raan (PvdD) Kamervragen gesteld naar aanleiding
van het bericht dat de Luchtverkeersleiding met juridische stappen dreigt tegen NH
Nieuws. Tevens heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat op 12 maart
2020 het verzoek gedaan om tijdig voor het AO Vliegveiligheid geïnformeerd te worden
over het onderzoek van LVNL naar 16 landingen op een gesloten baan.
De beantwoording van de vragen vergt meer tijd, omdat hiervoor de resultaten van het
lopende onderzoek naar het voorval met landingen op een gesloten baan op Schiphol
noodzakelijk zijn. Deze resultaten worden eind maart verwacht, zodat de antwoorden
op de vragen en de resultaten van het onderzoek tijdig voor het AO vliegveiligheid
aan uw Kamer kunnen worden aangeboden
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.