Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Veldman over het bericht 'Maximumsnelheid ook voor hulpdiensten omlaag: ‘Dit kan mensenlevens kosten’'
Vragen van de leden RemcoDijkstra en Veldman (beiden VVD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Medische Zorg over het bericht «Maximumsnelheid ook voor hulpdiensten omlaag: «Dit kan mensenlevens kosten»» (ingezonden 28 februari 2020).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg), mede namens de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat (ontvangen 17 maart 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Maximumsnelheid ook voor hulpdiensten omlaag: «Dit kan mensenlevens
kosten»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat de hulpdiensten ook met een lagere maximumsnelheid gaan rijden? Zo ja,
waarom wordt de regeling Optische en geluidssignalen 2009 hierop niet aangepast? Zo
nee, kunt u de zorgen bij de ambulancebranche wegnemen door hen hierover duidelijk
te informeren?
Antwoord 2
Hulpverleningsdiensten mogen volgens de regeling Optische en geluidssignalen (OGS)
2009 en volgens de huidige brancherichtlijnen maximaal 40 km/uur boven de ter plaatse
geldende maximumsnelheid rijden. Dat betekent dat deze hulpdiensten op wegen waar
de snelheid wordt verlaagd tot 100 km/uur vanaf 16 maart tussen 06.00 en 19.00 uur
maximaal 140 km/uur mogen rijden. Na 19.00 uur ’s avonds en ’s nachts verandert er
dus niets ten opzichte van de huidige situatie.
De exacte effecten van de snelheidsverlaging tussen 06.00 en 19.00 uur op de aanrijtijden
van de hulpdiensten zijn op dit moment niet bekend. Wel is de eerste inschatting van
onder andere brandweer, politie, ambulancediensten en het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen
van het Instituut voor Fysieke Veiligheid dat deze effecten gering tot nihil zullen
zijn en vooralsnog geen extra maatregelen nodig zijn. De verwachte effecten zijn binnen
het kenniscentrum besproken.
De achtergrond van de snelheidsnorm in de regeling OGS 2009 is de verkeersveiligheid.
Het is belangrijk dat het snelheidsverschil tussen een voorrangsvoertuig en het overige
verkeer niet te groot wordt. Gezien het feit dat de verwachte effecten gering tot
nihil zullen zijn zie ik geen noodzaak om de regeling OGS 2009 aan te passen.
Vraag 3
Kunt u toelichten wat de consequenties zijn voor de aanrijtijden van hulpdiensten?
Antwoord 3
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Bent u voornemens om de regeling Optische en geluidssignalen 2009 zodanig aan te passen
dat de maximumsnelheid van diensten voor spoedeisende medische hulpverlening niet
omlaag hoeft, uiteraard met inachtneming van de veiligheid van andere weggebruikers?
Zo ja, kunt u dan ook toezeggen dat u met Ambulancezorg Nederland in gesprek gaat
om te bezien hoe de brancherichtlijn kan worden aangepast zodat ook daar is geborgd
dat de maximumsnelheid voor ambulances niet omlaag hoeft, uiteraard met inachtneming
van de veiligheid van andere weggebruikers?
Antwoord 4
Zie het antwoord op vraag 2. Uiteraard zal ik met het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen
en de hulpdiensten, waaronder Ambulancezorg Nederland, in overleg blijven over de
daadwerkelijke effecten van de snelheidsverlaging op de aanrijtijden. Ik volg het
effect nauwgezet. Mochten hier knelpunten duidelijk worden, dan zal gezamenlijk worden
bezien welke aanvullende maatregelen nodig en haalbaar zijn. Ik zal uw Kamer daar
dan ook over informeren.
Vraag 5
Bent u bereid de Kamer voor de ingang van de snelheidsverlaging te informeren over
deze uitkomsten?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 4.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Jansen en
Van Aalst (beiden PVV), ingezonden 28 februari 2020 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar
2010–2020, nr. 2135).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.