Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Beckerman over de berichten 'Bewoners van de Iep beide kerstdagen zonder verwarming' en 'Vestia biedt Tweebossers schimmelwoningen aan'
Vragen van het lid Beckerman (SP) aan de Minister voor Milieu en Wonen over de berichten «Bewoners van de Iep beide kerstdagen zonder verwarming» en «Vestia biedt Tweebossers schimmelwoningen aan» (ingezonden 13 januari 2020).
Antwoord van Minister Van Veldhoven-van der Meer (Milieu en Wonen) (ontvangen 12 maart
2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 1618.
Vraag 1
Bent u op de hoogte van het nieuwsbericht: Bewoners van de Iep beide kerstdagen zonder
verwarming door lekkage»?1 Zo ja, wat is hierop uw reactie?
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met dit bericht. Ik begrijp dat het voor bewoners, zeker in de genoemde
periode, erg vervelend is om met een defecte verwarming te kampen. Het onderhouden
van huurwoningen is een taak van elke verhuurder, ook van corporaties. Dat Vestia
een saneringscorporatie is, ontslaat haar niet van de verantwoordelijkheid om haar
bezit kwalitatief op de wettelijke norm te houden. Dit maakt ook nadrukkelijk onderdeel
uit van het vastgestelde financiële verbeterplan van Vestia en hier zijn ook extra
middelen voor gereserveerd. De afgelopen periode heeft Vestia in dit kader ook extra
conditiemetingen van haar bezit uitgevoerd, waarop ze haar onderhoudsbegroting heeft
aangepast. Dit neemt niet weg dat er alsnog onvoorziene defecten kunnen optreden in
enkele individuele woningen of complexen.
Vraag 2
Kent u ook het nieuwsbericht: «Vestia biedt Tweebossers schimmelwoningen aan»?2 Zo ja, wat is hierop uw reactie?
Antwoord 2
Ja, ik ben bekend met dit bericht en ik ben ook bekend met het bericht uit het AD
van 31 januari getiteld: «Huurders van de Tweebosbuurt en Vestia gaan voorzichtig
in gesprek». Hieruit begrijp ik dat een groot aantal bewoners inmiddels naar hun tevredenheid
is geherhuisvest. Vestia geeft aan dat woningen die leegkomen direct worden aangeboden
in de situatie zoals ze zijn opgeleverd. Bij sommige woningen moeten daar nog verbeteringen
aan plaatsvinden. Deze verbeteringen worden aangebracht vóórdat de bewoners het pand
betrekken. Ik vind het evengoed vervelend dat er een situatie is ontstaan, waarin
een relatief klein aantal huurders een in hun optiek minder passende woning aangeboden
heeft gekregen. Hierover zijn de corporatie en de bewoners in gesprek om tot elkaar
te komen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat een van de primaire taken van (sociale) verhuurders is het degelijk
onderhouden van hun woningbestand? Zo ja, vindt u dat Vestia hier op dit moment aan
voldoet gezien de voorbeelden genoemd in de artikelen?
Antwoord 3
Elke verhuurder moet zijn woningbestand goed onderhouden. Hierover zijn wettelijke
normen opgesteld. Het beheren en goed onderhouden van sociale huurwoningen is een
taak van corporaties. Bewoners kunnen zich bij klachten in eerste instantie tot de
corporatie wenden. Indien de geschillen blijven aanhouden, kunnen bewoners zich vervolgens
tot de huurcommissie wenden. Dat Vestia een saneringscorporatie is, ontslaat haar
niet van haar verantwoordelijkheid om de kwaliteit van haar bezit op peil te houden
en te voldoen aan de wettelijke normen. Dit maakt ook nadrukkelijk onderdeel uit van
het vastgestelde verbeterplan van Vestia en hier zijn ook middelen voor gereserveerd.
Voor de herijking van haar verbeterplan heeft Vestia bovendien extra gestandaardiseerde
conditiemetingen van haar bezit uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de onderhoudstoestand
van het bezit van Vestia niet substantieel afwijkt ten opzichte van andere corporaties.
Vraag 4
Klopt het dat in veel Vestia maatwerkgemeenten klachten zijn over achterstallig onderhoud
van de woningen? Deelt u de mening dat huurders niet langer de dupe mogen zijn van
de wantoestanden bij Vestia?
Antwoord 4
Ik neem de zorgen van de huurders, gemeenten en andere partners in de regio serieus.
De monitoringscommissie op de sanering van Vestia bestaande uit de gemandateerd saneerder,
het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) borger en de Autoriteit woningcorporaties
(Aw) heeft Vestia bij de herijking van haar verbeterplan ook verzocht extra conditiemetingen
van haar bezit uit te voeren en haar onderhoudsbegroting daarop af te stemmen. Wel
is het zo dat Vestia geen tot zeer beperkte financiële ruimte heeft om kwalitatieve
woningverbeteringen aan te brengen (zoals nieuwe badkamers, nieuwe keukens, grootschalige
isolatie anders dan niet-wettelijk verplicht). In dat kader onderzoekt Hamit Karakus
in mijn opdracht de verkoop van Vestiawoningen in de maatwerkgemeenten aan andere
corporaties.
Vraag 5
Gezien het feit dat andere door Vestia aan bewoners uit de Tweebosbuurt aangeboden
woningen niet zelden vol met schimmel blijken te zitten, bent u het met deze bewoners
eens dat ze deze aangeboden woningen weigeren?
Antwoord 5
Van verhuurders en dus ook van Vestia mag verwacht worden dat zij woningen gebrekenvrij
aanbieden dan wel de gebreken verhelpen voordat de nieuwe huurders de sleutel van
de woning krijgen. Mocht Vestia eventuele schimmel niet hebben verwijderd en bij een
bouwkundige oorzaak van de schimmel dat onderhoudsgebrek niet hebben verholpen, kunnen
de huurders zich in eerste instantie tot Vestia wenden. Indien het geschil aanhoudt
kunnen zij de huurcommissie om tijdelijke huurverlaging vragen, zolang het gebrek
aanhoudt. Indien de huurcommissie het onderhoudsgebrek als ernstig beoordeelt, zal
zij de huur tijdelijk verlagen.
Vraag 6
Bent u het ermee eens dat door de dreigende sloop van de sociale huurwoningen in de
Tweebosbuurt er ook een grote tijdsdruk ontstaat op bewoners om een andere woning
te accepteren? Vindt u een woning met schimmel passende woonruimte? Zo nee, kunt u
in overleg met Vestia hierover uw ongenoegen kenbaar maken en pleiten voor een passende
oplossing?
Antwoord 6
Bij huuropzeggingen door de verhuurder wegens sloop of renovatie, ontstaat er altijd
druk om naar een andere woonruimte uit te kijken. Overigens eindigt de huur nog niet
door de huuropzegging van de verhuurder, maar kan alleen de rechter de huur beëindigen
als de huurder niet schriftelijk met de huuropzegging instemt. Over huuropzeggingen
binnen de Tweebosbuurt heeft Vestia al diverse rechtsprocedures gevoerd. Desalniettemin
kan ik mij voorstellen dat huurders tijdsdruk ervaren door de voorgenomen sloop van
hun woning. Zoals ik in het antwoord op vraag 5 heb aangegeven, mag van verhuurders,
dus ook van Vestia, verwacht worden dat zij de huurders geen woningen met onderhoudsgebreken
aanbieden of dat zij eventuele onderhoudsgebreken verhelpen voordat de huurder de
woning betrekt. Deze situaties vallen in eerste instantie onder de zorg van de lokale
stakeholders. Zo is de gemeente Rotterdam reeds met Vestia in gesprek om in deze casus
tot een passende oplossing te komen voor alle partijen.
Vraag 7
Klopt het dat in het herijkt verbeterplan Vestia van 2019–2021 wordt aangegeven dat
Vestia onvoldoende kan bijdragen aan wat volkshuisvestelijk noodzakelijk is? Deelt
u de mening dat vooral huurders hiervan de dupe zijn?
Antwoord 7
Vestia staat voor een grote opdracht waarin het langjarig werkt aan financieel herstel,
terwijl ze haar volkshuisvestelijke taken uitvoert. Ondanks dat Vestia in de komende
jaren een grotere volkshuisvestelijke bijdrage zal kunnen leveren, zal het volledige
financieel herstel nog enige tijd vergen. Dit kan spanning opleveren met de verduurzamingsambitie
en de volkshuisvestelijke wensen in de regio. Zo blijkt uit het herijkt verbeterplan
dat de financiële ruimte van Vestia om een grotere bijdrage te leveren aan de verduurzamingsopgave
in Nederland beperkt is en dat Vestia op een aantal vlakken niet of niet volledig
zal kunnen voorzien in nieuwe, door (lokale) stakeholders gewenste volkshuisvestelijke
investeringen, waaronder wijkherstructureringsprojecten opgenomen in de woondeal Zuidelijke
Randstad. Hiervoor zal een groter beroep moeten worden gedaan op andere corporaties
in de regio. Met de gemeenten ben ik hierover ook in overleg.
Daarnaast werk ik hieraan door de regionale opgaven in diverse trajecten op te pakken.
Zo heb ik Hamit Karakus aangesteld om oplossingen aan te dragen voor de volkshuisvestelijke
wensen in de maatwerkgemeenten en voer ik samen met de zuidelijke Randstad de woondeal
uit. Ook breng ik momenteel de volkshuisvestelijke opgaven en corporatiemiddelen van
alle woningmarktregio’s in kaart. Hierin bezie ik ook hoe de haalbaarheid van gewenste
regionale volkshuisvestelijke investeringen kan worden vergroot. Met deze trajecten
wil ik een oplossing bieden voor de volkshuisvestelijke opgaven die spelen.
Vraag 8
Bent u bereid om met Vestia in gesprek te gaan om meer onderhoud te eisen in de zogeheten
Vestia maatwerkgemeenten waar ook de gemeente Zuidplas onder valt? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, kunt u aangeven op welke termijn deze gesprekken zullen plaatsvinden
en op welke wijze u dit gaat terugkoppelen aan de Kamer?
Antwoord 8
De monitoringscommissie op de sanering van Vestia heeft Vestia bij de herijking van
haar verbeterplan reeds verzocht extra conditiemetingen van haar bezit uit te voeren
en haar onderhoudsbegroting hierop aan te passen. Hieruit is gebleken dat de onderhoudstoestand
van het bezit van Vestia niet substantieel afwijkt ten opzichte van andere corporaties.
Daarnaast houdt ook de Aw doorlopend toezicht op Vestia en hebben ook de lokale stakeholders
(gemeente en huurdersorganisatie) de mogelijkheid om Vestia hierop aan te spreken.
Daarmee heb ik er voldoende vertrouwen in dat de huidige borging van dit aspect toereikend
is.
Vraag 9
Worden bewoners die door gebrekkig onderhoud in Nieuwerkerk aan den IJssel getroffen
zijn door Vestia op enige wijze gecompenseerd? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
Bewoners kunnen zich bij klachten over de onderhoudstoestand van de woning in eerste
instantie tot woningcorporatie Vestia wenden. Indien de geschillen blijven aanhouden,
kunnen bewoners vervolgens de huurcommissie inschakelen. Indien de onderhoudsgebreken
dusdanig ernstig zijn, kan de huurcommissie een tijdelijke huurverlaging vaststellen,
zolang het gebrek aanhoudt.
Vraag 10
Wilt u al deze vragen afzonderlijk beantwoorden en niet bundelen?
Antwoord 10
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, minister voor Milieu en Wonen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.