Brief Presidium : Brief van het Presidium over een adviesaanvraag aan de Onderwijsraad over onderwijstijd van leerlingen en leraren in het funderend onderwijs
35 300 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2020
Nr. 149
BRIEF VAN HET PRESIDIUM
Aan de Leden
Den Haag, 12 maart 2020
Het presidium legt hierbij conform artikel 30 tweede lid van het Reglement van Orde
aan u voor het verzoek van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
bij brief van 13 februari 2020 om advies te vragen aan de Onderwijsraad over onderwijstijd
van leerlingen en leraren in het funderend onderwijs, mede naar aanleiding van de
motie van de leden Rog en Van Meenen over onderzoek naar onderwijstijd van leerlingen
en leraren in het funderend onderwijs (Kamerstuk 35 300 VIII, nr. 52). Het presidium stelt u voor om in te stemmen met deze adviesaanvraag en deze door
te geleiden aan de Onderwijsraad.
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, K. Arib
BIJLAGE BRIEF VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan het presidium
Den Haag, 13 februari 2020
Namens de leden van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verzoek
ik u aan de Kamer voor te stellen1 om aan de Onderwijsraad advies te vragen over het onderwerp «onderwijstijd van leerlingen
en leraren in het funderend onderwijs». In de bijlage treft u een uitgewerkte vraagstelling
aan.
Ik verzoek u te bevorderen dat de Kamer hierover zo spoedig mogelijk een beslissing
neemt.
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De griffier van de commissie, De Kler
BIJLAGE
De Onderwijsraad is bereid en heeft ruimte in haar werkprogramma om in te gaan op
het verzoek van de Kamer om een advies uit te brengen naar aanleiding van de motie
van de leden Rog en Van Meenen over onderwijstijd van leerlingen en leraren in het
funderend onderwijs (Kamerstuk 35 300 VIII, nr. 52).
In overleg met de Onderwijsraad is de formulering van de adviesaanvrage als volgt
vormgegeven:
In het primair onderwijs speelt een groot lerarentekort, verlaten relatief veel leraren
het vakgebied binnen vijf jaar, wordt een hoge werkdruk ervaren en hebben veel leraren
te maken met burn-out.
Welke dieperliggende problemen van de organisatie van het onderwijs (zoals onderwijstijd
en roosters) en van de arbeidscultuur en uitoefening van het leraarsberoep (zoals
deeltijdwerk, initiële opleiding en beroepsbeeld) hangen hiermee samen, en hoe kan
aan deze problemen het hoofd worden geboden? Daarbij wordt verzocht uitgebreid aandacht
te besteden aan de onderwijstijd van leraren en leerlingen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K. Arib, Voorzitter van de Tweede Kamer
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.