Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Van Aalst over de berichten ‘Helmplicht voor snorfietser wordt geleidelijk ingevoerd’ en ‘Ook de snorfietser moet eraan geloven: een niet-coole helm op’
Vragen van de leden RemcoDijkstra (VVD) en Van Aalst (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten «Helmplicht voor snorfietser wordt geleidelijk ingevoerd» en «Ook de snorfietser moet eraan geloven: een niet-coole helm op» (ingezonden 13 februari 2020).
Antwoord van Minister Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
9 maart 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel van RTL Nieuws getiteld «Helmplicht voor snorfietser
wordt geleidelijk ingevoerd»1 en «Ook de snorfietser moet eraan geloven: een niet-coole helm op»?2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Welke alternatieven hebben mensen met een snorfiets, aangezien u schrijft dat u verwacht
dat veel snorfietsers overstappen naar een veiliger vervoermiddel, wat ongelukken
zou kunnen schelen? Waarom wordt op deze manier de snorfiets eigenlijk uit het straatbeeld
verdrongen? Welke gevolgen heeft dit voor de 750.000 eigenaren van snorfietsen?
Antwoord 2
In essentie hebben mensen met een snorfiets de mogelijkheid om over te stappen naar
elke andere modaliteit die tot hun beschikking staat. In het Onderzoek helmplicht
snorfietsers dat is uitgevoerd door adviesbureau Arcadis3 staat dat er een substantiële daling van het aantal verkeersongevallen wordt verwacht
omdat het overlijdens- en letselrisico bij de modaliteiten waar de snorfietsers naar
zullen overstappen kleiner is. Uit de enquêteresultaten komt naar voren dat de snorfietsers
die van plan zijn om over te stappen met name gebruik zouden gaan maken van de auto
of motor (38%), de elektrische fiets (22%) en de fiets (20%).
Uw Kamer heeft, middels de motie Von Martels,4 verzocht om spoedig een wetsvoorstel voor te leggen waarbij het dragen van een helm
verplicht wordt voor snorfietsers. Momenteel loopt de internetconsultatie op de wijziging
van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990 die hiervoor benodigd
is. Het doel van deze maatregel is om het aantal verkeersdoden en -gewonden onder
snorfietsers te verminderen, niet om de snorfiets uit het straatbeeld te verdringen.
Snorfietsers kunnen immers op de snorfiets blijven rijden met een helm op. Het gevolg
voor de eigenaren van de ongeveer 750.000 geregistreerde snorfietsen is dat zij dan
een goedgekeurde helm zullen moeten gaan aanschaffen.
Vraag 3
Is het rijden op een bromfiets veiliger dan op een snorfiets?
Antwoord 3
Volgens de SWOV is het niet mogelijk om uitspraken te doen over het verschil in risico
om in het verkeer te overlijden of gewond te raken van snorfietsen ten opzichte van
bromfietsen omdat deze voertuigcategorieën zowel in de landelijke mobiliteitsgegevens
als in de ongevallenregistratie niet betrouwbaar (genoeg) uitgesplitst kunnen worden.
In het Onderzoek helmplicht snorfietsers5 staat dat er verwacht wordt dat voor de snorfietsers die overstappen naar de bromfiets
het overlijdens- en letselrisico ongeveer gelijk zal blijven of licht zal toenemen
vanwege de hogere snelheid.
Vraag 4
Is het rijden op een e-bike zonder helm veiliger dan rijden op een snorfiets?
Antwoord 4
Het risico voor fietsers om in het verkeer te overlijden of gewond te raken is volgens
de SWOV6 lager dan voor brom- en snorfietsers. Zoals aangegeven bij antwoord 3, is het niet
mogelijk om te differentiëren in het risico tussen brom- en snorfietsen. Het is volgens
de SWOV7 ook niet bekend of en hoeveel hoger het risico voor fietsen op een elektrische fiets
is in vergelijking met de gewone fiets.
Om deze reden laat ik, zoals ook eerder gemeld aan uw Kamer8, parallel aan de internetconsultatie een verdiepend onderzoek uitvoeren naar het
effect op verkeersveiligheid van de overstap van snorfietsers naar andere modaliteiten
zoals de (elektrische) fiets.
Vraag 5
Is het veiliger als een snorfiets vervolgens in grotere gemeenten gedwongen wordt
met 25 km per uur tussen het snellere verkeer te gaan deelnemen?
Antwoord 5
In de «educated guess» die de SWOV in 2013 heeft gedaan9 van de gevolgen voor verkeerslachtoffers door de verplaatsing van de snorfiets naar
de rijbaan in Amsterdam, staat dat de verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan
zal zorgen voor de reductie van slachtoffers van snorfietsongevallen. Deze reductie
wordt groter als snorfietsers ook een helm dragen of overstappen naar een ander vervoermiddel.
Vraag 6
Hoe is de relatie tussen verplaatsing naar de rijbaan en de helmplicht? Klopt het
dat deze situatie afzonderlijk bekeken zou moeten worden?
Antwoord 6
Er bestaat sinds 1 juli 2018 reeds een mogelijkheid voor wegbeheerders om de snorfiets
bij verkeersbesluit te verplichten om op de rijbaan te rijden10. Hiertoe kan een wegbeheerder besluiten als er sprake is van grote drukte op het
fietspad. Bij een verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan geldt dat bestuurders
en passagiers van een snorfiets een helm moeten dragen.
De wijziging van het RVV 1990 waarmee de helmplicht voor snorfietsers wordt ingevoerd,
en waarop nu de internetconsultatie loopt, heeft geen betrekking op de plek op de
weg van de snorfiets. Wegbeheerders behouden de mogelijkheid om de snorfiets in bepaalde
gevallen naar de rijbaan te verplaatsen. Deze gevallen zijn inderdaad sterk afhankelijk
van de lokale situatie.
Vraag 7
Wat zijn de economische gevolgen als de snorfiets verdwijnt? Wat betekent dit voor
dealers, voor bezitters van een snorfiets, voor de restwaarde en aantrekkelijkheid
van de snorfiets?
Antwoord 7
Ik verwacht niet dat de snorfiets zal verdwijnen. Het is wel te verwachten dat snorfietsers
zullen gaan overstappen naar andere vervoermiddelen, dat er daardoor minder nieuwe
snorfietsen verkocht zullen worden en ook dat mogelijk de restwaarde van gebruikte
snorfietsen lager zal worden.
Vraag 8
Is het niet zo dat de snorfiets eerder elektrisch te maken valt dan een bromfiets?
Antwoord 8
Zowel elektrische snorfietsen als elektrische bromfietsen zijn op dit moment al beschikbaar
voor consumenten. In het Klimaatakkoord is daarnaast afgesproken dat de rijksoverheid
samen met de BOVAG, de RAI Vereniging en Vereniging DOET zal werken aan de transitie
naar 100% emissieloze snorfietsen. Het doel hierbij is dat vanaf 1 januari 2025 alle
nieuwverkopen van snorfietsen op de Nederlandse markt emissieloos zijn. Het is mogelijk
om in dit kader voor de snorfiets specifieke toelatingseisen op te stellen aangezien
de snorfiets een nationale voertuigcategorie is. Voor bromfietsen is dit alleen in
Europees verband mogelijk aangezien de bromfiets een Europese voertuigcategorie is.
Vraag 9
Waar kunnen mensen zich melden die bezwaar willen maken tegen de opgedrongen helmplicht?
Hoe gaat u mensen, c.q. de eigenaren van een snorfiets, informeren dat er een radicale
verandering aankomt die hun mobiliteit en vrijheid direct raakt?
Antwoord 9
Er loopt op dit moment een internetconsultatie op de wijziging van de RVV 1990 die
benodigd is om de helmplicht voor snorfietsers in te voeren11. Eenieder kan hierop reageren. Als de helmplicht voor snorfietsers wordt ingevoerd,
zal er vanuit de rijksoverheid een communicatiecampagne komen om snorfietsers te informeren
over de maatregel.
Vraag 10
Is het laten ombouwen van een snorfiets naar een brommer eigenlijk altijd wel mogelijk?
Wat is de rompslomp en last die dit snorfietseigenaren geeft en hoeveel eigenaren
verwacht u dat hiertoe overgaan?
Antwoord 10
Het is afhankelijk van het type snorfiets of het mogelijk is om deze om te bouwen
tot bromfiets. Ook de kosten voor het ombouwen verschillen per merk en per model.
Een snorfiets moet na de ombouw voldoen aan de toelatingseisen en de permanente eisen
die gelden voor een bromfiets. De Dienst Wegverkeer (RDW) kijkt of aan deze eisen
wordt voldaan. De kosten voor de ombouwkeuring van de RDW bedragen totaal € 106,–.
Als het voertuig is goedgekeurd, komen daar de kosten voor een nieuwe kentekenplaat
bij. Deze bedragen ongeveer € 12,–. Uit de enquêteresultaten van het Onderzoek helmplicht
snorfietsers12 komt naar voren dat ongeveer 16% van de snorfietsers aangeeft dat zij hun snorfiets
zouden laten ombouwen tot bromfiets. Zij moeten dan ook een helm op.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.