Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Paternotte, Remco Dijkstra, Amhaouch en Bruins over ongewenste effecten van de werking van historische rechten op slots in relatie tot de disruptie veroorzaakt door het coronavirus (IATA requests global suspension of slot rules due to coronavirus)
Vragen van de leden Paternotte (D66), RemcoDijkstra (VVD), Amhaouch (CDA) en Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over ongewenste effecten van de werking van historische rechten op slots in relatie tot de disruptie veroorzaakt door het coronavirus (IATA requests global suspension of slot rules due to coronavirus) (ingezonden 5 maart 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
6 maart 2020).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het verzoek van de International Air Transport Association
(IATA) om voor het jaar 2020 de regels aangaande het recht op behoud van slots in
een opvolgend gebruiksjaar op te schorten voor de 200 wereldwijde slotgecoördineerde
luchthavens?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de stelling van de vragenstellers dat het coronavirus een impact heeft op
de luchtvaartsector vergelijkbaar met een economische crisissituatie, en dat derhalve
het gerechtvaardigd is de bestaande slotregels voor deze situatie te heroverwegen?
Antwoord 2
Ja. En dat beperkt zich niet alleen tot de luchtvaart, ook andere transportsectoren
worden geraakt.
Vraag 3
Herkent u het beeld dat IATA schetst van grootschaligecancellations en no shows van geboekte tickets op routes naar (met name) bestemmingen met veel bevestigde besmettingen,
zoals Noord-Italië, Japan en Zuid-Korea? Kunt u aangeven in hoeverre de bezettingsgraad
van vluchten op deze bestemmingen de afgelopen weken is gedaald?
Antwoord 3
IATA heeft de in het bericht geschetste zware terugval van luchtverkeer op verschillende
belangrijke Aziatische routes en andere bestemmingen wereldwijd gebaseerd op haar
eigen onderzoek. Ik kan niet aangeven in hoeverre de bezettingsgraad van vluchten
op deze bestemmingen de afgelopen weken is gedaald omdat dat commerciële gegevens
betreft van luchtvaartmaatschappijen die ik niet tot mijn beschikking heb.
Vraag 4
Deelt u de stelling van de vragenstellers dat het ongewenst is dat luchtvaartmaatschappijen
door slotregels gedwongen worden om grotendeels lege toestellen te laten vliegen en/of
tijdelijke routes te openen, puur om historische slotrechten in 2021 te kunnen behouden?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Ja.
Vraag 5
Bent u bereid in overleg te treden met de Europese Commissie over het verzoek van
IATA, met als doel om een opschorting van de slotregels ten aanzien van het behoud
van historische rechten te realiseren voor het gebruiksjaar 2020?
Antwoord 5
Ja. Ik heb de Europese Commissie verzocht om haar huidige ontheffing van de slotregels
ten behoeve van het behoud van historische rechten voor het IATA winterseizoen 2019/2020
in verband met het coronavirus te verlengen voor het aankomend IATA zomerseizoen en
de reikwijdte van die ontheffing te verruimen naar alle landen die hierdoor ernstig
geraakt worden.
Vraag 6
Kunt u aangeven welke maatschappijen sinds de uitbraak van het coronavirus hun operatie
op Nederlandse luchthavens (grotendeels) hebben moeten staken?
Antwoord 6
De impact van het coronavirus op de vluchtschema’s van verschillende luchtvaartmaatschappijen
zoals KLM en easyJet is groot, maar verschilt per luchtvaartmaatschappij en is mede
afhankelijk van de bestemmingen die zij aandoen. Verschillende luchtvaartmaatschappijen
zien zich ook genoodzaakt om op korte termijn hun bestemmingenportfolio aan te passen
vanwege de impact van het coronavirus op een groot aantal van die bestemmingen.
Vraag 7
Deelt u de stelling van de vragenstellers dat het wenselijk is om vrijkomende slots
door teruggave aan de slotpool als gevolg van disrupties of faillissementen (mede)
veroorzaakt door het coronavirus op de reguliere wijze te kunnen verdelen voor het
volgende gebruiksjaar, maar daarbij te waarborgen dat maatschappijen geen onrendabele
routes hoeven te openen om deze rechten nog tijdens de disruptie veroorzaakt door
het coronavirus te kunnen verkrijgen? Zo ja, bent u bereid ook hierover in gesprek
te treden met de Europese Commissie?
Antwoord 7
In antwoord hierop wil ik u verwijzen naar mijn antwoord op vraag 5.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.